24.aug

OPPSTART 2021: Sirkulærskolen: Høyere verdiskaping, mindre sløsing

Morgendagens vinnere er sirkulære! Det grønne skiftet ligger over oss og bedrifter må gjennom en omstilling for å tilpasse seg krav og forventninger i omgivelsene. Skal FNs bærekraftsmål nås, må vi ha sirkulære forretningsmodeller. NB! Første del er flyttet til januar 2021.

Bli med på regionens første serie om sirkulær økonomi!

Sirkulærskolen er en møteserie på fire deler der vi jobber med sentrale utfordringer bedriftene i vår region står overfor på veien fra en lineær- til en sirkulær økonomi.

Vi får høre om hvordan bedrifter har løst sine utfordringer for å komme dit de er i dag og vi jobber med aktuelle problemstillinger dere som bedrift står overfor i den pågående omstillingen.

Deltakerne vil lære å designe sirkulære verdikjeder og får eksempler på bærekraftige forretningsmodeller.

Hver samling starter med registrering og lunsj kl 11:30, etterfulgt av innledning rundt dagens tema og avsluttes med workshop som er ferdig kl 15:30. Påmeldingen er bindende for alle fire samlingene.

PS! Sirkulærskolen er flyttet til januar 2021. Nærmere informasjon om dato kommer.

PROGRAM

FRA LINEÆR ØKONOMI TIL SIRKULÆR ØKONOMI

SIRKULÆRE VERDIKJEDER

SIRKULÆRE FORRETNINGSMODELLER

IMPLEMENTERING I PRAKSIS

Målgruppe:

Ledere og mellomledere i produksjonsindustrien

Nøkkelord:

Samarbeid, nettverk, verdikjede, transparens

Vi har kun 23 plasser tilgjengelig!

Næringsforeningen i Stavanger-regionen og våre fantastiske samarbeidspartnere; Akuna, Nordic Edge, Klimapartnere Rogaland, Regnskap Norge, Good Ventures og IVAR ønsker velkommen til Sirkulærskolen.

Ved eventuelle spørsmål ta kontakt med Kristine Berg Marhaug.

Litteraturliste:

Podcast – Sirkulèr

EU Green Deal

Handlingsplan sirkulærøkonomi:

Norsk

Engelsk

COVID-19: Næringsforeningen følger alle smittevernråd fra Folkehelseinstituttet og norske myndigheter for å sikre at våre møteplasser er trygge. Vi ber deg derfor sette deg inn i våre krav og rutiner når du skal være deltaker hos oss. KLIKK HER for å sette deg inn i våre smitteverntiltak i forbindelse med covid-19.

Foredragsholdere

Rudolf Meissner

Rudolf Meissner kom fra Tyskland til Norge i 1986. Han er utdannet geograf, med tilleggsutdanninger innen juss, økonomi og statsvitenskap. Meissner jobbet 1986-1998 som forsker på Rogalandsforskning (nå: Norce) med spørsmål knyttet til regional næringsutvikling, teknologiutvikling og miljøpolitikk. Etter en periode i Rogaland fylkeskommunes regionalplanavdeling ble han i 2002 renovasjonssjef i Stavanger kommune, og i 2014 fagansvarlig for renovasjon i IVAR IKS. Meissner har gjennom 2000-tallet fått flere regionale og nasjonale utmerkelser for sitt faglige engasjement og sine innovative løsninger innen avfallshåndtering. Han er en mye brukt foredragsholder og foreleser innen gjenvinning og kretsløpsøkonomi.