04.des

Børs og fakultet

Du er allerede påmeldt dette arrangementet

Fyll inn organisasjonsnummer eller navn
Ved mange, eller mangelfulle treff, bruk organisasjonsnummer.
Ingen bedrifter funnet
Feil selskap?
{{price}},- eks. mva.
Hvem skal betale skatten som finansierer velferdsstaten i fremtiden?

Et sentralt element i globaliseringen er at kapitalen har blitt stadig mer mobil og fått bedre muligheter til å unngå nasjonal beskatning. Vi ser skattekonkurranse mellom land som har ledet til lavere skatter på kapital. I Norge er noe av svaret å skattlegge naturressursbaserte næringer som vannkraft og sjømat hardere fordi man mener disse er mindre mobile. Regjeringsoppnevnte NOU utvalg har i høst lagt fram forslag til nye skatteregimer for bl.a sektorene vannkraft og havbruk.

Denne diskusjonen er av meget stor betydning for vår region. Bli med i diskusjonen om beskatning av næringer basert på naturressurser sammen med bl a Benn Folkvord, Ragnar Tveterås og Bård Misund fra Universitet i Stavanger, samt Eimund Nygaard (Adm dir i Lyse) og Erlend Sødal (Adm dir Skretting Group).

For nærmere informasjon, vennligst kontakt Inger Tone Ødegård i Næringsforeningen.

07.45 Registrering og frokost.

08.00 Velkommen, ved Ola Kvaløy, Handelshøgskolen UIS og Harald Minge, Næringsforeningen.

08.10 Hvem skal betale skatten som finansierer velferdsstaten i fremtiden? Benn Folkvord, professor UiS, Ragnar Tveterås, professor UiS og Bård Misund, førsteamanuensis UiS.

08.40 Panel diskusjon og Q & A med alle tilstedeværende, ved Eimund Nygård, Lyse, Erlend Sødal, Skretting og NOU utvalgsmedlemmene ved UIS og HH UIS. Moderator: Harald Minge.

09.25 Oppsummering og veien videre.

09.30 Slutt.

Foredragsholdere