05.mai

Børs og fakultet: Utenforskapet

Du er allerede påmeldt dette arrangementet

Fyll inn organisasjonsnummer eller navn
Ved mange, eller mangelfulle treff, bruk organisasjonsnummer.
Ingen bedrifter funnet
Feil selskap?
Det er ikke flere plasser igjen for denne rabattkoden.
Fjern koden for å melde deg på til standard pris.
{{price}},-
I dette bidraget til Børs & fakultet vil professor Mari Rege fokusere på utenforskapet som pandemien kan føre til, og tiltak som hjelper.

Koronapandemien har ført til at 100.000 nye nordmenn gikk ut i arbeidsledighet. Unge under 30 år er spesielt hardt rammet.

– Stadig flere unge faller utenfor arbeidslivet, og er et problem vi har hatt over lang tid i Norge, og dette har blitt forsterket under pandemien. Mange av næringene hvor ungdom uten formell opplæring får sin første jobb er hardt rammet. Derfor kan pandemien i verste fall bli starten på et varig utenforskap for mange unge, sier Mari Rege, professor i samfunnsøkonomi, ved Universitetet i Stavanger.

Rege sier at - litt forenklet - kan man si at deler av den sosiale og emosjonelle kompetansen råtner i en situasjon med manglende sosial tilknytning til samfunnet rundt, og gjør det vanskeligere å komme inn i arbeidslivet.

Hvordan kan vi jobbe sammen for å finne løsninger som gjør at næringslivet kan være med og ta et løft for opplæring av unge og sikre langsiktig kompetansebygging?

Paneldebatt med: Mari Rege, professor HHUIS, John Stangeland, konsernsjef Norsea Group og Merethe Prytz Haftorsen, fylkesdirektør NAV Rogaland.

Børs og fakultet arrangeres av Handelshøgskolen ved Universitetet i Stavanger (HHUIS) og Næringsforeningen i Stavanger-regionen (NiS). Hensikten med møtet er å debattere tema som er viktige i et samfunnsmessig perpektiv.

Børs og fakultet foregår på Universitetets campus, stort auditorium G-001 i Arne Rettedals hus. Dersom smittesituasjonen endrer seg, kan det bli digitalt.

For mer info om møtet, kontakt Trude R. Hembre, Næringsforeningen eller Egil Svela, HHUIS.

>> No shows vil bli fakturert dersom avbestilling ikke er gjort innen 48 timer før møtestart.

COVID-19

Næringsforeningen følger alle smittevernråd fra Folkehelseinstituttet og norske myndigheter for å sikre at våre møteplasser er trygge. Vi ber deg derfor sette deg inn i våre krav og rutiner når du skal være deltaker hos oss. KLIKK HER for å sette deg inn i våre smitteverntiltak i forbindelse med COVID-19.

07.45 Registrering og lett frokost.

08.00 Velkommen, ved Ola Kvaløy, dekan HHUiS.

08.10 Foredrag, ved Mari Rege, professor HHUiS.

08.40 Paneldiskusjon og Q & A med alle tilstedeværende.

09.10 Oppsummering og veien videre.

09.15 Takk for i dag.

Møteleder: Harald Minge, adm. direktør i Næringsforeningen.

Foredragsholdere

Mari Rege

Mari Rege er professor i samfunnsøkonomi ved Handelshøgskolen ved Universitetet i Stavanger. Hennes fagfelt er arbeidsmarkedsøkonomi, utdanningsøkonomi og adferdsøkonomi. Hun forsker på motivasjon og læring. Spesielt er hun opptatt av betydningen av sosiale og emosjonelle kompetanser for å lykkes i utdanningsløpet og senere i arbeidslivet. Rege har ledet flere store forskningsprosjekt finansiert av Norges forskningsråd og publiserer sin forskning i anerkjente internasjonale fagtidsskrift. Hun har hatt flere offentlige verv og satt blant annet i de regjeringsoppnevnte Fordelingsutvalget og i Ludvigsenutvalget. I tillegg er Rege en kjent foredragsholder og fast spaltist i Dagens Næringsliv.

Andre lignende møter:

22. apr 2021 -