03.des

Næringsutvikling under vann

Du er allerede påmeldt dette arrangementet

Fyll inn organisasjonsnummer eller navn
Ved mange, eller mangelfulle treff, bruk organisasjonsnummer.
Ingen bedrifter funnet
Feil selskap?
{{price}},- eks. mva.
Nye Stavanger blir en havbrukskommune i en region som har enorme ressurser og kompetanse innen operasjoner på havbunnen som kan overføres til den blågrønne sektoren. Hvilke muligheter har vi, og hva betyr dette for næringslivet?

Vår fremtid er avhengig av et sunt og produktivt hav, hvor den blågrønne verdiskapingen utvikles gjennom beskyttelse og utnyttelse av hav og havbunn. Å regulere havet for fremtidige generasjoner er et stort ansvar og et spørsmål om muligheter. Er dette næringer som kan sikre verdiskaping og økonomisk vekst i Stavanger i fremtiden?

På Treffpunkt Stavanger 3. desember vil vi fremheve kunnskap som grunnlag for vår utvikling av den blågrønne sektoren og viktigheten av denne. Andreas Heskestad fra Stiim Aqua Cluster kommer for å prate om ansvarlig forvaltning av marine ressurser og bærekraftig, fremtidig økonomisk vekst. Njål Hagir fra Kartverket viser hvordan man kan utnytte data fra sjøarealet i Stavanger. Brian Tsuyoshi Takeda i Urchinomics vil demonstrere hvordan innovasjon og økologisk restaurering kan skape næring på havbunnen ved å snu et økologisk problem til en økologisk og økonomisk mulighet.

Tareskogen på havbunnen er like viktig for CO2-regnskapet som regnskogen. Tang og tare kan erstatte fossilbaserte produkter, utvinne energi, det holder planeten vår kjølig og havet fullt av fisk. Hvis taren forsvinner fra havbunnen betyr det ingen fisk, ingen karbonbinding, og ingen arbeidsplasser i den blågrønne næringen.

Nå ligger det muligheter i å utvikle en bærekraftig industri basert på havets bunn, som kan gi store økonomiske gevinster. Teknologien er her. Dataene er her. Kunnskap og kompetanse er her. Nå må vi gripe de!

Næringsutvikling under vann er en del av serien Treffpunkt Stavanger. Treffpunkt Stavanger er et samarbeid med Stavanger kommune.

For mer informasjon vennligst kontakt Silje Finnskog Jensen.

>> No shows vil bli fakturert dersom avbestilling ikke er gjort innen 48 timer før møtestart.

08.30 Registrering, kaffe og bakverk.

08.45 Velkommen, ved Silje Finnskog Jensen i Næringsforeningen.

08.50 Nye muligheter i Nye Stavanger kommune, ved Anne Woie, Næringssjef i Stavanger kommune.

09.05 Ansvarlig forvaltning av marine ressurser, ved Andreas Heskestad, administrerende direktør i Stiim Akva Cluster.

09.25 Marine grunnkart – grunnmuren for blå økonomi, ved Njål Tengs-Hagir, direktør Marin Infrastruktur i Kartverket.

09.45 Snu et økologisk problem til en økologisk og økonomisk mulighet, Brian Tsuyoshi Takeda, gründer og CEO i Urchinomics.

10.05 Q&N.

10.15 Takk for i dag.

Anledning for nettverksbygging i etterkant av møtet

Foredragsholdere