10.sep

Treffpunkt Stavanger: Green Deal

Du er allerede påmeldt dette arrangementet

Fyll inn organisasjonsnummer eller navn
Ved mange, eller mangelfulle treff, bruk organisasjonsnummer.
Ingen bedrifter funnet
Feil selskap?
{{price}},- eks. mva.
Hvordan skal Stavanger kommune sikre en mer bærekraftig og sirkulær økonomisk utvikling med mindre forurensning og lavere klimagassutslipp, bedre helse, økt livskvalitet og nye arbeidsplasser? Og hvorfor – og hvordan – er det som skjer på EU-nivå relevant for norske byer, kommuner og næringslivet?

European Green Deal er en bærekraftig vekststrategi som tar utgangspunkt i EUs klima- og miljøpolitikk. Hovedmålet er å bli verdens første klimanøytrale kontinent innen 2050. EUs vei mot klimanøytralitet er i tråd med Norges satsing på vannkraft, karbonfangst, strømnett og strømkabler til utlandet.

Hvordan arbeider kommunen med dette? Og hva betyr dette for byen, for innbyggerne, næringsliv og utviklingen av Stavanger? Kan norsk forskning og innovasjon bidra med konkrete løsninger for å sikre en bærekraftig grønn omstilling? Hva må den enkelte gjøre?

Kom på Treffpunkt Stavanger og lær om Green Deal av Stavanger kommune, Universitetet i Stavanger og Stavangerregionens Europakontor. Vi får også besøk av Agri-e, som bygger, eier og drifter anlegg for foredling av biogass/naturgass til strøm, varme, hydrogen og CO2. Av Agri-e vil vi høre mer om hvorfor denne satsningen er avgjørende for omstillingen og det kappløpet som skjer i Europa og Verden.

Arrangementet er en del av serien Treffpunkt Stavanger. Treffpunkt Stavanger er et samarbeid med Stavanger kommune.

For mer informasjon vennligst kontakt Silje Finnskog Jensen.

>> No shows vil bli fakturert dersom avbestilling ikke er gjort innen 48 timer før møtestart.

Foredragsholdere

Kyrre Aas

Kyrre Aas er prorektor for forskning ved UiS, og leder/seniorrådgiver for EU-enheten ved forsknings- og innovasjonsavdelingen. Han har erfaring fra deltakelse i flere europeiske og norske prosjekter, og er utdannet ved UiB (Sammenliknende Politikk) og MA Globalization and Communications ved University of Leicester.

Egil Vigdel

Egil er daglig leder i Agri-e, som satser på fremtidens energileveranser. Han har mer enn 25 års erfaring fra ulike leder- og tekniske stillinger innenfor olje og gass- og land-industri, med hovedvekt på prosjektgjennomføring.