Avspark for Nordic Edge Expo 2021
Ruben Hakin og Bjarte Bøe demonstrerer teknologi som handler om å motivere beboere på byens sykehjem til å trene. Foto: Frode Berge

Avspark for Nordic Edge Expo 2021

På Torget i Stavanger sitter Ruben Hakin og tråkker pedaler. Han er på sykkeltur rundt Mosvannet. Hva skyldes denne litt uvanlige seansen? Jo, Nordic Edge Expo 2021!
20.september 2021 Av Frode Berge

Alle som er i nærheten av Torget i Stavanger de neste dagene vil se at det her foregår aktiviteter av det litt utradisjonelle slaget. Forklaringen er enkel; Nordic Edge Expo 2021 arrangeres i dagene 20. – 24. september. Dette er en av de største smartbykonferansene i Europa, og består av en rekke foredrag, møter og aktiviteter, både fysiske og digitale.

På Torget i Stavanger viser både Stavanger kommune, og flere spennende smartteknologibedrifter seg fram. Stavanger er en kommune som satser stort blant annet på utvikling av helse- og velferdstekonoloig.

Ett av mange prosjekter handler om å motivere beboere på byens sykehjem til å trene. Da er det god hjelp å ha en TV-skjerm foran seg, som simulerer sykkeltur rundt Mosvannet (eller en annen rute, menyen er variert).

Bjarte Bøe er spesialrådgiver innen helse- og velferdsteknologi i Stavanger kommune, og opptrer her som sekundant for Ruben Hakin som demonstrer teknologien.

– Det skjer mye spennende innen helse- og velferdsteknologi, og Nordic Edge Expo er en fin anledning til å møte folk og vise mulighetene, sier Bøe.

Nærmere om Nordic Edge

Nordic Edge Expo er en av de største smartbykonferansene i Europa. Den arrangeres i Stavanger for syvende år på rad,, og går av stabelen i dagene 20.-23. september. Konferansen og utstillingen har vært i jevn vekst siden oppstarten. Den har blitt en stadig viktigere møteplass for alle bedrifter, myndigheter og innen akademia som er opptatt av å utvikle smart teknologi for å nå FNs bærekraftsmål. Nordic Edge Expo avvikles i år i et hybrid format. Programmet er sterkt, variert og uten deltakeravgift.

For program, gratis påmelding og ytterligere informasjon om Nordic Edge Expo 2021, se: www.nordicedge.org

PROFILEN: Målet er en besettelse

Det strider kanskje mot en uskreven naturlov at en ung gutt fra det milde Sør-Vestlandet er det som skal til for å gjenvinne begeistringen og troen på…

LEDER: Det nye Vestlandet

Påsken ble ikke så stille som planlagt! I palmehelgen sendte nemlig Næringsforeningen denne tegningen til Bergens Tidende. Da smalt det skikkelig i ko…

Aksjeåret: Hvem leder etter 1. kvartal?

Slik ligger det an med 2024-aksjene ekspertene plukket ut på Aksjeåret i januar.