Det grønne kartet skal være en levende oversikt over bedrifter som er villig til å dele kompetanse og bidra til å øke tempoet videre i grønn utvikling.
– Vi ønsker å være med å åpne dører for folk og bedrifter som har ideer til nye virksomheter som kan styrke regionen, samtidig som tjenester og produksjon må være i tråd med klimakravene, sier leder for ressursgruppen for Grønn vekst i Næringsforeningen, Brage Johansen.
Ressursgruppen er en interessegruppe for grønn vekst som støtter gode ideer og fremmer kreative møteplasser som kan bidra til å nå FNs bærekrafts mål.
Gruppen jobber på tvers av flere fagområder, og jobbe også i tett samarbeid med andre faglige og geografiske ressursgrupper. Det grønne kartet er at av de synlige resultatene av dette arbeidet.
Brage Johansen understreker at det finnes flere aktører enn det ressursgruppen har klart å finne frem til i dag, og kartet derfor vil bli justert etter hvert.
– Det grønne kartet er et aktørkart som viser hvilke organisasjoner og bedrifter som bistår enkeltpersoner og bedrifter som har ideer de ønsker å diskutere for å finne veien videre. Det finnes også flere bedrifter som jobber med rådgivning og strategiutvikling. Tidlig i idéfasen kan det være nyttig å snakke med aktører som kan gi helt gratis veiledning og åpne dører til neste nivå i utviklingen. Skape.no er eksempelvis et samarbeid mellom Rogaland fylkeskommune, 23 kommuner og Fylkesmannen i Rogaland, og har et gratis veiledningstilbud, sier Johansen.
Smarte folk
– Hvorfor har man valgt å lage denne oversikten?
– Det finnes mange smarte folk med gode ideer, og hensikten er å gjøre det enklere å finne frem til de rette aktørene som kan hjelpe dem videre. Selv om man ikke har en ide om å starte egen bedrift, så kan det være til stor inspirasjon å delta i entreprenørarrangement eller jobbe i kreative miljøet med fokus på entreprenørskap og utvikling. Klyngene har spisskompetanse innen sine spesifikke områder om dekker mange hundre bedrifter og store nettverk.
– Hva skal kartet brukes til?
– Først og fremst som en døråpner til nye bedriftsideer. Kartet er laget for å tydeliggjøre hvor mange aktører som faktisk kan bistå entreprenører i både idéfasen og produktfornyelser.
Dele kompetanse
Ressursgruppen foretok en kort medlemsundersøkelse i juni, og mange av aktørene var villige til å være med å dele kompetanse. Spørsmålene var basert på den årlige THEMA rapporten hvor Lyse kartlegger klimagassutslipp og mulige tiltak i Sør- Rogaland, sortert på sektorer hvor bedriftene kan være med å gjøre en stor forskjell: Veitrafikk, sjøfart, luftfart, jordbruk, avfall og avløp, oppvarming, annen mobil forbrenning og industri.
Undersøkelsen viste blant annet at:
Levende dokument
– Vi vet at det finnes mange flere bedrifter og aktører som jobber med grønn utvikling, slik at dette blir et levende dokument hvor vi kan utvide aktørkartet. Med knoppskyting og utvikling av grønne ideer, så vil regionen kunne synliggjøre nye ideer og ta en posisjon både nasjonalt og internasjonalt. Potensialet er stort, sier Brage Johansen.
Ressursgruppen har fått økonomisk støtte fra Lyse til å dekke kostnadene med illustrasjonen til kartet.
Hvor tar jeg kontakt om jeg har en god grønn ide?
Startup-miljøer:
For studenter:
Arrangement for entreprenørskap og inspirasjon:
Klynger med hovedkontor i Stavanger-regionen:
Eksempler på Kapital til næringsutvikling i tidlig fase/vekst fase: