Digitalisering og omstilling skal gi seksdobling av produksjonen
Den nye fabrikken står klar til å motta den nye og moderne maskinparken utover våren. Ved hjelp av denne skal Steinar Gulaker og Haugstad Møbel seksdoble produksjonen de neste årene, og de håper på mellom 50 og 60 prosent i eksport i samme periode. Fra null i dag. Foto: Lars Idar Waage.

Digitalisering og omstilling skal gi seksdobling av produksjonen

Mange sperret øynene opp da den ferske daglige lederen satte seg som mål å doble omsetningen for Haugstad Møbel på fem år. Det tok bare fire. Neste mål er å seks- doble produksjonen innen 2025.
11.mars 2021 Lars Idar Waage

Selve hallen ble overtatt i januar, men brukes i dag som lagerplass. Rundt påsketider begynner derimot den nye maskinparken å ankomme lokalet på Vigrestad, og målet er å være i full drift etter sommeren, som en av Norges mest moderne produsenter innen møbler og innredning.

– Her er det smartfabrikk, nyeste teknologiske løsninger og digitalisering som står i høysetet. Fabrikken vil være unik i norsk målestokk, sier Steinar Gulaker, daglig leder i Haugstad Møbel.

Han har fartet Europa rundt etter inspirasjon fra gode produsenter, er med i flere forskningsprosjekt, inkludert Sintefs SmartFab-prosjekt for å finne frem løsninger som bygger på state-of-the-art prinsipper og metoder innen digitalisering, masseprodusert skreddersøm, sirkulær økonomi, verdikjedestyring, produktutvikling og produksjonslogistikk.

– Denne omstillingen har vi ikke begynt med i Norge en gang, men flere produsenter i Vest-Europa har kommet langt. Etter å ha besøkt mange fabrikker sa jeg vi skulle seksdoble produksjonen, og vi fikk tips om maskiner som ingen har tatt i bruk i Norge, og det finnes heller ingen norske leverandører, sier Gulaker.

Hvordan Haugstad Møbler og andre Jærbedrifter har rustet seg til å møte fremtidige utfordringer, kan du lære mer om på digitalkonferansen "Lær av vinnerbedrifter på Jæren", 17.mars.

Attraktive i utlandet

Et besøk ved Como-sjøen i Italia satte ham i kontakt med de rette folkene. Ved full kapasitet tror Gulaker det er mulig å hente ut mer enn seksgangen av dagens produksjon også.

– Tolvgangen er nok mulig, sier han.

I dag omsetter bedriften for 1,3 millioner kroner per ansatt, som mange andre industribedrifter i Norge. Potensialet med digitalisering og modernisering er derimot langt høyere, med samme antall ansatte.

– Flere av bedriftene jeg besøkte omsetter for 7-10 millioner kroner per ansatt, forklarer han.

Etter at han gikk offentlig ut med de hårete målene har forespørslene kommet på løpende bånd, fra de mindre til de aller største produsentene i Europa. Flere aktører ser nå på muligheten for å legge ned egen produksjon og flytte den til Vigrestad. Målet er nå å eksportere 50 til 60 prosent av produksjonen.

– Potensialet er enormt. I dag eksporterer vi ingenting direkte, men vi har både signert intensjonsavtaler og har interesserte som gjør at vi begynner å presse rammene på den nye fabrikken.

Akkurat det kan ha en enorm verdi for bedriften. Et av de store europeiske konsernene omsetter for milliarder av kroner, og har spurt om hvor mye av produksjonen de kan flytte til Jæren. Totalt skal konsernet flytte produksjon for 800 millioner kroner til andre.

– Disse kundene er jo på en størrelse vi aldri har drømt om før, men nå kontakter de oss. Haugstad Møbel på Vigrestad i Norge!

Industri 4.0

Flere norske møbelprodusenter har flagget ut og flyttet produksjonen til lavkostland, spesielt i Øst-Europa, men også der har lønningene steget kraftig, og med en lav kronekurs er plutselig Norge attraktivt igjen.

– Dessuten har mange laget kopier av de norske fabrikkene i utlandet, med gammel teknologi og ikke tenkt på digitalisering og innovasjon.

Men pris er ikke et tema. Allerede da han startet for snart fem år siden ga han klar beskjed til kundene: Dere kjøper ikke av oss på pris, men på leveringstid og kvalitet.

Strategien virket. Både regionalt og nasjonalt. Omsetningen ble doblet mellom 2016 og 2019 og kvaliteten og åpenheten tiltrekker seg nye kunder.

– Vi blir jo stolte når noen av Europas beste industridesignere tar kontakt og vil samarbeide med oss. Vi har rett og slett blitt attraktive på det internasjonale markedet.

Utenom den nye fabrikken er det ikke noen utvidelser å snakke om. Noe nytt produksjonsutstyr er kommet, men resten er tatt gjennom omstilling. Den nye fabrikken vil være bygget etter industri 4.0 tankegangen. Begrepet industri 4.0 beskriver den fjerde industrielle revolusjonen, en utvikling der internett smelter sammen med produksjon og produkter.

– Denne digitaliseringen er essensiell, og her er det ikke så stor forskjell mellom bransjene. Vi må ha tak i de rette fagfolkene innen digitalisering, og dermed omstille oss siden vi ikke har billig arbeidskraft som for eksempel i Øst-Europa.

Produserer søppel?

Målet er å bli en av Nordens ledende produsenter av møbler og innredning. I dag produserer bedriften både egenutviklede kontormøbler og møbler til skoler og barnehager. I tillegg produserer de blant annet sykehusnattbord til alle Norges sykehus i samarbeid med et amerikansk selskap.

– Det meste av produktutviklingen skjer jo i samarbeid med kundene våre, som ønsker tilpassede produkter. Fremover vil vi nok jobbe mindre med eget brand og mer med å være en produsent for andre, som leverer topp kvalitet til kjente merker.

Gjennom de ulike forskningsprosjektene bedriften enten har vært med på, eller er med på, har de måtte tenke nytt. Da Sintef kom inn og begynte å spørre om hva som skjer med gamle produkter som kommer fra kundene, måtte de innrømme at de ikke hadde noen plan.

– Beskjeden fra Sintef var da klar: Da produserer dere søppel! Og det kan vi ikke være bekjent av, så dermed fikk vi på plass en returordning for brukte møbler og innredning.

I dag er denne ordningen organisert via flere elevbedrifter på «Hubben» på Varhaug. De tar i mot bestillinger, har markedsundersøkelser, designer og redesigner brukte møbler og selger dem ut igjen til kunder. I dag er det rundt ti elevbedrifter og over 100 ungdomsskoleelever knyttet til læringsfabrikken.

– Ifølge NRKs program «Sløsesjokket» kjører det over 200 lastebiler fra offentlige bygg hver dag med helt kurante og brukbare møbler, som bare kastes. Nå får elever lære om teknologi og bærekraft.

Bærekraftsmål

Gulaker vil gjerne videreutvikle «Hubben» til både videregående skole og gjerne i samarbeid med universitetet på sikt.

– Hva om det kunne blitt et katapultsenter for hele næringslivet, spør han før han utdyper: – Vi har ledig areal, vi har allerede inne elevbedrifter, men vi kan også lære opp lærlinger. Alt dette kan komme hele næringslivet til nytte, ikke bare industrien.

Haugstad Møbel er klare på at de skal jobbe aktivt etter FNs bærekraftsmål. Sirkulær økonmi er derfor en sentral del av den grønne innovasjonen sammen med blant annet energigjenvinning. Alt tre som ikke kan brukes, blir til varme.

– Denne varmen brukes til å varme opp produksjonshallen og kontorbygget. Vi har også tilbudt skoler og barnehage gratis overskuddsvarme fra anlegget vårt.

Andre liknende nyheter

Kronikk: Hva betyr geopolitikken for næringslivet?

Når vi går inn i mer usikre tider, blir det viktigere også for næringslivet å engasjere seg i utenrikspolitiske spørsmål.

To nye i styret til Næringsforeningen

Dette er det nye styret i Næringsforeningen i Stavanger-regionen.

Gruvedrift kan gi 1000 nye arbeidsplasser

Med statlig og regional vilje kan utvinning av mineraler i Eigersund kommune og videreforedling totalt skape 1000 arbeidsplasser. Til høsten starter N…