Næring: Droneteknologi
Arbeidsplasser: Ukjent
Konkrete prosjekter: En rekke samarbeids- og utviklingsselskap
Forutsetning: Finansiering– En samlende arena er TAC Tau Autonomy Center, hvor det legges til rette for trening- og testområder for både flyvende droner og undervannsdroner, sier mulighetsutvikler i Greater Stavanger, Birger Haraldseid.
En rekke selskap i regionen arbeider i dag både med teknologiutvikling og oppdrag for store aktører. Det Sandnes-baserte selskapet Nordic Unmanned er trolig den største droneoperatøren i Norden, og har blant annet oppdrag for EU i forbindelse grensekontroller.
Ehang – som Rosenkilden tidligere har omtalt – er nå i ferd med å sertifisere sin drone som på sikt skal kunne løfte passasjerer. De tester nå utstyr og har base i Stavanger.
På Jæren er IKM allerede en stor drone- operatør, og både i vegvesenet og i Lyse er droner blitt en del av hverdagen. I Egersund er Energy Innovation involvert i et prosjekt med droneinspeksjon av vindturbinblader, og også SUS har vært involvert i et program for å frakte biologiske prøver Bruk av undervannsdroner er minst like interessant.
– Undervannsdroner utgjør stort marked gjennom å gjøre ROV-er om til å ha sin base på havbunnen. Her har både IKM og Oceaneering hatt viktige prosjekt for Equinor. Neste fase nå er å gjøre dem autonome – det vil si at de svømmer og gjennomfører sine oppdrag uten å være tilknyttet navlestrengen – umbilical, sier Haraldseid.
På Kalhammeren har selskapet Stinger fått kontrakt med Equinor om å utvikle en liten autonom inspeksjonsdrone, og i regionen jobbes det også med et program for japanske Kawasaki som har en inspeksjons- drone for rørledninger som skal testes.
– Strand kommune har gjort en god jobb med å gi tillatelse til å operere i dette havrommet og setter nå i gang planprosesser for å sikre langsiktig og varig og innretning av formålet. En annen viktig muliggjører for å operere på denne måten, er Blue Logic på Forus. Selskapet har utviklet teknologi for kontaktløs ladning av droner under vann, sier Haraldseid.
Blue Logic jobber nå sammen med Equinor med å få fem neste versjon av ladeplate teknologi. Prosjektet er på åtte millioner kroner, men ha stått i bero på grunn av koronaviruset.
– Vi jobber med Innovasjon Norge og andre for å finne finansiering. Vårt datterselskap WPC i Kristiansand og Blue Logic – som utvikler våre induktive koblere – er svært avhengig av droner, sier Helge Sverre Eide, sier gründer og ansvarlig for forretningsutvikling i Blue Logic.
Han nevner tre viktige faktorer som kan gi Norge mange arbeidsplasser: Ladestasjon for undervannsdroner og flytende droner, men også ladestasjoner for el-sparkesykler.
– Vi er i diskusjon med Ryde om å pilotere den siste i Stavanger. Da vil bybildet ikke flyte over av sparkesykler. Det blir på samme måte som med handlekorgen, at du eksempelvis betaler 75 kroner når du sjekker ut sykkelen og får 50 kroner i pant tilbake når du setter den på ladeplaten. 50 prosent av kostnaden med drift av sparkesykler er å samle inn og lade hver natt, sier Eide.