Easee kåret til Årets bedrift 2022!
Prisen ble delt ut i et fullsatt Atlantic Hall.

Easee kåret til Årets bedrift 2022!

Easee er kåret til Årets bedrift i Stavanger-regionen. Vinneren ble kåret på et stort festarrangement i Atlantic Hall torsdag kveld. De fire andre finalistene var Bertelsen & Garpestad, Westcontrol, Fjordkjøkken og Solvang.

Årets bedrift er en svært prestisjetung næringslivspris, og deles i kveld ut for 36 gang. Stavangerordfører Kari Nessa Nordtun sto for utdelingen av prisen, som består av en flott, massiv skulptur laget av den avdøde kunstneren Hugo Frank Wathne.

Her ser du bildene fra Årets Bedrift 2022

Ordføreren ga juryens begrunnelse på hvorfor Easee vant:

– Vanligvis skal opplesingen av juryens begrunnelse bygge opp en voldsom spenning helt til siste linje. Underveis skal det være noen små og fordekte ledetråder som skal gjøre at de aller skarpeste peker ut vinneren underveis.

– I år har vi imidlertid å gjøre med en så spesiell bedrift at det ikke er mulig. Derfor har jeg har ikke tenkt å holde dere på pinebenken så mye lenger.

– Årets vinner er sannsynligvis Norges raskest voksende teknologiselskap. Milliardomsetning er nådd i rakettfart, men selv om antallet ansatte har mangedoblet seg på kort tid, er det bygget en sterk og robust bedriftskultur. Årets vinner har vekket oppmerksomhet langt utenfor Stavanger-regionens grenser­ – ikke bare for sitt produkt, men også for sin berømte organisasjonsutvikling. Sannsynligvis er det veldig få bedrifter som har sin egen «head of love». «Vi vil etablere kjærlighet som en felles sannhet i verden», sier gründerne, som setter folkene sine aller først.

– Alt tyder på at årets vinner blir et stjerneeksempel på hvordan solid og innovativ norsk teknologi kan eksporteres. Norge er ikke lenger det største markedet, og de globale vekstambisjonene er grenseløse. I 2025 vil de at 5000 ansatte skal omsette for hundre milliarder kroner. Og nye produkter skal komme til.

– Gründerne bak årets vinnerbedrift har beina godt plantet på jorden. De har betalt prisen for hvor krevende det er å bygge opp et teknologiselskap. Samtidig som de leverer marginer de aller fleste bare kan drømme om, bidrar selskapet til å løse de framtidige bærekrafts-utfordringene. I bunn ligger alltid verdiene.

– Hvordan kan Stavanger-regionen bli enda mer attraktiv når det gjelder å tiltrekke seg arbeidskraft, bedrifter og studenter utenfra? Mange faktorer spiller inn, men den aller beste reklamen denne regionen kan få er sannsynligvis framveksten av denne typen teknologibedrifter.

– Det eneste Årets vinner ikke lyktes med i år, var å invitere Elon Musk på kaffi til Jørpeland, men det var til gjengjeld et særdeles hederlig forsøk.

–Juryen har hatt en morsom, men krevende oppgave. Konkurransen har vært beintøff, og juryen har hatt det privilegium å kunne velge mellom knapt hundre nominerte bedrifter.

– Mine damer og herrer: Det er en glede å kunne meddele at vinneren av «Årets bedrift 2022» er Easee!

Kronikk: Hva betyr geopolitikken for næringslivet?

Når vi går inn i mer usikre tider, blir det viktigere også for næringslivet å engasjere seg i utenrikspolitiske spørsmål.

To nye i styret til Næringsforeningen

Dette er det nye styret i Næringsforeningen i Stavanger-regionen.

Gruvedrift kan gi 1000 nye arbeidsplasser

Med statlig og regional vilje kan utvinning av mineraler i Eigersund kommune og videreforedling totalt skape 1000 arbeidsplasser. Til høsten starter N…