– El-fly mulig fra 2025
Under bærekraftskonferansen Pionér ble hovedfunnene i rapporten fra Green Future presentert, og kommersiell rute med el-fly mellom Stavanger og Bergen kan være operativ i 2025. Foto: Lars Idar Waage

– El-fly mulig fra 2025

I fjor ble planene om verdens første kommersielle el-flyrute mellom Stavanger og Bergen lansert på Pionér. I år kom rapporten som viser at det er fullt mulig å få til - i 2025.
14.oktober 2020 Av Lars Idar Waage

Basert på dagens batteriteknologi og utviklingen fremover vil det være mulig å ha en kommersiell rute mellom Stavanger og Bergen med opptil 19 passasjerer, i 2025. I 2030 kan opptil 70 passasjerer få plass på hvert fly.

Dette er den viktigste konklusjonen som kom frem av en mulighetsstudie utført av Green Future under bærekraftskonferansen Pionér.

– Teknologien i dag er god nok, og batteriene blir både bedre og får bedre rekkevidde hele tiden. Men det er helt andre sikkerhetskrav knyttet til lufttransport enn for eksempel bilproduksjon, forklarer teknologiekspert Jan Otto Reimers.

Norge perfekt

Han har det siste året gjennomfør mulighetsstudien på oppdrag fra Næringsforeningen, Avinor, Aircontact Group, Berg Hansen og Sparebanken Vest. Nå er rapporten klar og den viser at dette er fullt mulig å få til, selv om det kan ta litt lenger tid enn til 2023 som først var målet.

– Luftfartsverket er positive til at Norge kan være et foregangsland der vi kan drive testing av teknologi. Jeg tror det er mulig å begynne med testflygninger i 2023, uten passasjerer, og at 2025 er et realistisk mål, sier han.

Topografi og eksisterende infrastruktur i Norge er spesielt passende for el-fly med mange korte ruter opererert med mindre fly. I dag er det 20 ruter som vil passe ypperlig for el-fly, og antallet vil øke med bedret batterikapasitet. De store internasjonale flyprodusentene har også vist interesse for Norge.

– Airbus har for eksempel vært på besøk i Norge og flydd på kortbanenettet, og de likte det de så her. I Norge har også Widerøe vist stor interesse for el-fly, sier Reimers.

Sikkerhetskrav

For å få fart på utviklingen må også tilpasninger i regelverket til. Ingen land har regelverk som følger utviklingen og regulerende myndigheter vet ikke helt hvilke krav de skal stille til el-fly.

– Derfor må vi jobbe sammen med sertifiseringsmyndighetene for å finne frem til gode krav som ivaretar utvikling samtidig som sikkerhetsnivået opprettholdes, sier han før han avslutter:

– Spørsmålet er ikke om vi får elektriske fly i Norge, men når. Derfor må vi satse nå og ikke somle!

Hovedfunn i rapporten:

• Med dagens batteriteknologi er det mulig med kommersielle flyruter mellom Stavanger og Bergen, samt 20 andre innenriksruter i Norge.
  • Norge er godt posisjonerte når det gjelder elektrisk luftfart, både på grunn av tilgjengelig fornybart elkraft og Avinors velstrukturerte kortbanenettverk.
  • Elektrifisering av innenriks luftfart i Norge vil kunne redusere utslippene med 1,3 millioner tonn CO₂-ekvivalenter per år.
  • Fly med en kapasitet på 6 til 19 passasjerer vil kunne være tilgjengelige for kommersielle ruter rundt 2025.
  • Fly med kapasitet på 20 til 70 passasjerer, vil kunne være kommersielt tilgjengelig rundt 2030.
  • Den 180 kilometer lange strekningen mellom Stavanger og Bergen er spesielt godt egnet til en kommersiell rute, både på grunn av avstand og muligheter for alternative landingssteder i Haugesund og på Stord.

Andre liknende nyheter

Gruvedrift kan gi 1000 nye arbeidsplasser

Med statlig og regional vilje kan utvinning av mineraler i Eigersund kommune og videreforedling totalt skape 1000 arbeidsplasser. Til høsten starter N…

PROFILEN: Målet er en besettelse