– En Forus-plan vi kan leve med
Foto: Forus Næringspark

– En Forus-plan vi kan leve med

Den såkalte Forusplanen (IKDP) stoppet helt opp høsten 2019 etter massive protester fra næringslivet. Endelig begynner planen å ligne på noe. – Nå ser vi målseilet foran oss. Det kreves bare mindre endringer så er dette en plan næringslivet kan leve med, sier Harald Minge, adm. direktør i Næringsforeningen.
30.august 2021 Egil Hollund

Allerede i 2014 startet Næringsforeningens lange utholdenhetskamp mot forslaget til ny plan for Forus-området (IKDP). Næringsforeningen har så langt skrevet hele fem høringsuttalelser, gjennomført utallige møter og jobbet i fellesskap med en rekke andre aktører for å stoppe en plan som i realiteten ville betydd en nedbygging av Norges viktigste industriområde. For foreningens ressursgruppe på Forus, hvor en rekke av de mest sentrale bedriftene er med, har dette vært sak nummer én, helt siden det Minge beskriver som et sjokkerende førsteutkast fra IKDP-administrasjonen.

– Vi har gått fra en grønn park-utopi til et funksjonelt næringsområde. Fra Babylons hengende hager til et sted hvor det skal drives næringsvirksomhet på bedriftenes premisser. De ekstreme rekkefølgekravene er borte, utnyttelsesgraden er akseptabel, parkeringsnormen er streng, men bedre enn utgangspunktet. Forslaget, slik det nå foreligger, er nærmere å kunne svare på framtidens utfordringer og behov, og støtter nå hovedintensjonene i planen, sier Minge.

Forslaget som kom i 2018 ble massivt slaktet av et samlet næringsliv. Det ble utført uten at næringslivet ble involvert.

– Arbeidet med å endre på planen ble tatt opp i løpet av høsten 2019 og utover i 2020. Næringslivet ble så koblet på, men det hjalp lite da innspillene likevel ikke ble lyttet til. Høsten 2020 ble det lagt frem et nytt dårlig forslag, men da grep politikerne inn og det ble gjort omfattende endringer. Heldigvis har vi opplevd støtte og forståelse hos politikere som vi vil rette en stor takk til.

Hva er så endringene og hva var utgangspunktet?

Her er en oversikt over de viktigste sakene slik de først ble presentert for et sjokkert næringsliv. I parantes ligger endringer, altså slik det framstår nå:

• Ubegrunnede rekkefølgekrav i milliardklassen (Nå skal rekkefølgekravene vurderes i hvert enkelt tilfelle. De som vil utvide, bygge etc får en egen vurdering)
  • Utbyggingspotensiale redusert fra 4.363.014 km2 til 3.814.844 km2 (Nå er mesteparten beholdt)
  • Parkering fra 3,5 parkeringsplasser pr 100 m2, til 0,3 parkeringsplasser pr 100 m2. (0,9 pr 100m2 BRA. + og vi mener nærings- og nyttetransport ikke skal regnes inn)
  • Enorme grøntareal på hele 840.400 m2 (Redusert til 387.700 m2)
  • Stenging av Forusbeen og opparbeidelse av park (Stoppet og tilfredsstillende løsning på plass)
  • Bygging av enda en gang- og sykkelkryssing av E39 motorveien (Bruen var tegnet inn slik at den gikk rett inn i en høyspent mast. Ble fjernet)
  • Manglende framkommelighet til eiendommene (betydelig bedret og nå OK)
  • Det var foreslått å pålegge bedrifter på Forus regningen for forurensning som alle er enige om kommer fra andre kilder. (fjernet)

Harald Minge mener det langtekkelige arbeidet med denne planen har lammet Forus. Nå håper han at planen kan bli vedtatt etter sju års arbeid og enorm ressursbruk, både for næringsliv og offentlig sektor.

– I mellomtiden er mange planer lagt på is, utsatt eller avsluttet. Tvedt-senteret er et godt eksempel. De har betydelige ambisjoner om utvidelser og har ferdige planer, men får ikke gjort noe før det foreligger en Forusplan, sier Minge og legger til:

– Planen som først ble fremmet ville for øvrig vært en katastrofe for Tvedt-senteret. Ingen veier inn eller muligheter til å kjøre en varebil til senteret. Det ble heldigvis stoppet og endret. Men stoppen for planene til Tvedt-gruppen gjelder fremdeles. Tiden er derfor overmoden for et vedtak.

PROFILEN: Målet er en besettelse

Det strider kanskje mot en uskreven naturlov at en ung gutt fra det milde Sør-Vestlandet er det som skal til for å gjenvinne begeistringen og troen på…

LEDER: Det nye Vestlandet

Påsken ble ikke så stille som planlagt! I palmehelgen sendte nemlig Næringsforeningen denne tegningen til Bergens Tidende. Da smalt det skikkelig i ko…

Aksjeåret: Hvem leder etter 1. kvartal?

Slik ligger det an med 2024-aksjene ekspertene plukket ut på Aksjeåret i januar.