Energihovedstaden: Dette blir viktig fremover!
Ordfører i Stavanger, Kari Nessa Nordtun og administrerende direktør i Næringsforeningen Harald Minge på scenen.

Energihovedstaden: Dette blir viktig fremover!

Aktører fra næringslivet kom med klare oppfordringer til politikere i salen på Energihovedstadkonferansen 2023. Stabile rammebetingelser er Norges aller viktigste konkurransefortrinn. Som den mest stabile energileverandøren i Europa, så har vi muligheten til å definere hvordan ny teknologi og partnerskap skal videreutvikles.

TRYKK HER FOR Å SE MER BILDER FRA ENERGIHOVEDSTADKONFERANSEN 2023

200 inviterte deltakere samlet seg på Scandic Stavanger Forus torsdag 26. januar, da Næringsforeningen og Energihovedstaden inviterte politikere og næringsliv til dialog. Prosjektet Energihovedstaden er et samarbeid mellom Næringsforeningen og kommunene Stavanger, Sandnes, Sola, Randaberg, Gjesdal, Klepp, Time, Hå, Eigersund og Rogaland fylkeskommune

Politikere og næringsliv møttes på Energihovedstadkonferansen 2023.

Ordfører i Stavanger, Kari Nessa Nordtun, og administrerende direktør i Næringsforeningen, Harald Minge, åpnet med en refleksjon rundt hvorfor prosjektet Energihovedstaden ble etablert i 2020.

– Energihovedstaden er et samarbeid mellom næringslivet og kommunene, med konkrete aktiviteter og ressurser. Som Energihovedstadskonferansen, Energirådet og daglig næringspolitisk jobbing. Og samlet, så jobber vi sammen og er påkoblet viktige politiske beslutninger i Oslo – altså Stortinget og regjeringen, sa Minge til salen.

Felles kraft og mål
Konsernsjef i SpareBank 1 SR-Bank, Benedicte Schilbred Fasmer, forklarer at for at vi skal klare å gripe mulighetene, så handler det om å spille hverandre gode. Når vi skal ta medaljer i internasjonale mesterskap i Europa og verden, så spiller sørvestlandet som landsdel en viktig rolle.

–Jeg tror vi må tenke videre rundt Energihovedstaden. Energibransjen har sin kjerne her, men skal vi lykkes så må vi se på hele sørvestlandet, sier Fasmer.

EU-ambassadør, Nicolas de La Grandville.

Konsernsjef i SpareBank 1 SR-Bank, Benedicte Schilbred Fasmer.

Viktig samarbeid mellom EU og Norge
Chief Operating Officer i Wintershall Dea, Dawn Summers, og EU-ambassadør, Nicolas de La Grandville, er samstemt i sin konklusjon om hva som er viktig for Energihovedstaden å tenke på fremover.

– Det handler om hva EU og Norge kan gjøre sammen innen fornybar energi fremover, forklarer Grandville.

– Norge har en mulighet til å definere hvordan vi gjør ting og hvordan vi utvikler ny teknologi og partnerskap i fremtiden, smiler Summers.

Rammeverk og utdanning
Når det skal investeres i energikapasitet fremover, så kommer også tilgangen på folk til å være et problem. I tillegg så byr det på utfordringer når rammevilkårene ikke lenger er stabile. Da mister Norge først konkurransefortrinnet sitt.

–Vi skal drive med omstilling og samtidig levere på olje og gass. En rask vei til å nå dette, må være å ha gunstige rammebetingelser.

– Det handler om å tiltrekke oss og holde på de gode hodene som kan skape nye løsninger her. Vi er avhengig av at Stavanger-regionen utvikler og tilrettelegger for at vi kan bo og leve gode liv i regionen, forklarer konserndirektør Paal Eikeseth i Aker Solutions.

De tre F-ene
President og CEO i ONS, Leif Johan Sevland, forklarer at de tre F-ene: Å fortsette, forsterke og fornye er nøkkelen til hvordan regionen bør jobbe videre. I tillegg så er samspill mellom politikk og næringsliv helt avgjørende, forklarer den tidligere Stavangerordføreren.

President og CEO i ONS, Leif Johan Sevland.

– Fortsett å jobbe relasjonsmessig slik vi har holdt på. Deretter må vi forsterke. Ofte er det slik at når vi har holdt på med noe en stund, så går det litt av seg selv, du tar gjerne noen pauser og hviler deg litt. Det er det ingen grunn til. Fremtiden der ute har kolossalt med muligheter i forhold til det som denne regionen besitter av kompetanse. Vi kan ikke bare reise dit vi alltid har dratt, til de samme kontaktene som før. Vi må utvide og fornye, konkluderer Sevland.

PROFILEN: Målet er en besettelse

Det strider kanskje mot en uskreven naturlov at en ung gutt fra det milde Sør-Vestlandet er det som skal til for å gjenvinne begeistringen og troen på…

LEDER: Det nye Vestlandet

Påsken ble ikke så stille som planlagt! I palmehelgen sendte nemlig Næringsforeningen denne tegningen til Bergens Tidende. Da smalt det skikkelig i ko…

Aksjeåret: Hvem leder etter 1. kvartal?

Slik ligger det an med 2024-aksjene ekspertene plukket ut på Aksjeåret i januar.