– Nå koker det i Stavanger!
Energikonferansen 2021 gikk av stabelen onsdag. Foto: Markus Johansson/BITMAP

– Nå koker det i Stavanger!

– Vi setter rekord i bedriftsetableringer, det koker i Stavanger, sa ordfører Kari Nessa Nordtun under åpningen av Energikonferansen 2021. Det er godt nytt for framtidens Energihovedstad.
08.september 2021 Av Ståle Frafjord

– Nye bedrifter som vokser frem i Stavangerregionen, er «all time high». Det skjer utrolig mye spennende for tiden. I tillegg vet vi at Equinor – den store bedriften i regionen – satser stort på fornybare løsninger og muligheter. Dette er det også viktig å markedsføre utad. Det handler både om dagens klimautfordringer, utvikling, om nye og spennende og interessante arbeidsplasser og muligheter, men også tilflytting. Her kan vi gjøre mye i felleskap – både akademia, kommuner og næringsliv - slik at unge, kloke hoder  skal se en fremtid i vår region, sier Nessa Nordtun.

Energihovedstadskonferansen er en del av samarbeidsprosjektet Energihovedstaden, et prosjekt som er iverksatt i regi av Næringsforeningen, Stavanger kommune, Rogaland fylkeskommune og andre kommuner i regionen. Målet er å befeste og forsterke regionens posisjon som Norges energihovedstad, og jobbe aktivt for å sikre grønne nyetableringer og arbeidsplasse.

Ordføreren i Stavanger - som åpnet konferansen sammen med administrerende direktør i Næringsforeningen, Harald Minge - er vertskap for konferansen, og samlet i dag over 100 ledere fra regionens energiindustri,  politikere og andre aktører.

Iselin NybøNæringsminister Iselin Nybø. (Foto Markus Johansson/BITMAP)

På godt og vondt
Næringsminister Iselin Nybø innledet om temaet "Fra oljehovedstad til energihovedstad", og viste til at regionen sett fra regjeringslokalene og Oslo fortsatt fremstår som Norges oljehovedstad – på godt og vondt.
– Stavangerregionen og oljeindustrien representerer en viktig del av velferden vår. Men regionen er også offensiv, og viser at den kan utvikle nye næringer på skuldrene av oljeindustrien.
Hun understreket at oljeindustrien ikke kommer til å være det samme lokomotivet i økonomien og industrien som det har vært frem til nå.
– Vi står i en situasjon der vi må nå ambisiøse klimamål. Samtidig må vi sikre velferden vår, arbeidsplasser og vekst. Vi må kutte utslipp, men ikke utviklingen. For å få til en langsiktige verdiskapning fra norske energiressurser, må vi ha verdiskapning som sikrer arbeidsplasser i Norge, en smart og effektiv elektrifisering, samt  legge til rette for nye og lønnsomme næringer. Men vi må ta vare på og utvikle det beste vi har. Denne næringen vil gi grunnlag for utvikling i store deler av landet. Vi må utvikle kompetansen og kapitalen over i de nye næringene. Stavanger og Rogaland har noen unike forutsetninger for å møte framtidens behov for energi, men vi har en jobb å vise at vi har så mye å by på. Det er en felles utfordring.

Viktige forutsetninger
Nestleder i Arbeiderpartiet, Hadia Tajik, viste til tre hovedpunkter som hun  mener er viktige forutsetninger for å lykkes.
– Vi trenger en mer aktiv stat.. Dette er ikke bare markedets ansvar. Vi ser i en rekke land, at staten er mer aktiv og inntar en rolle for at næringslivet skal lykkes. Det ene handler om offentlige anskaffelser. Det andre handler om reguleringer for å få opp tempoet. Det tredje er å stille til rådighet mer kapital og det fjerde at staten skal kunne være en langvarig partner på områder som er strategisk viktige.
Hun mener tempoet i den fornybare industrien må økes.
 Vi må kutte utslipp fort, både av hensyn til kloden, men også på grunn av vår egen konkurransekraft. Det handler også om behovet for kraft. Vi må ha en samlet plan for nett-og infrastruktur.
Det siste punktet hun mener blir viktig, vil være å sikre flere jobber til industrien, og bygge forutsetninger for mer aktivitet fremover.
– Vi må skape oppdrag i Norge. Det kan vi også gjøre med å stille strengere krav til bruk av lærlinger, til helse og miljø og sikkerhet og utslipp. Da handler det ikke bare om pris, men om miljø og bærekraft. På den måten styrker vi også konkurransekraften til verft og industrien, sa Tajik og mente at Stavanger allerede er en energihovedstad.
– Men Energihovedstad er ikke en evig tittel. Det er noe man må kjempe for.

Hadia TajikNestleder i Arbeiderpartiet, Hadia Tajik (Foto: Markus Johansson/BITMAP)

Revolusjon
Det har skjedd en revolusjon på mange områder i forhold til fornybar energi. Det handler først og fremst om bruk av ny teknologi. Jarand Rystad fra Rystad Energy, tok for seg en rekke forutsetninger og utviklingstrekk i transformasjonen mot et grønnere og mer bærekratig samfunn.
– Man har fått en helt annen driv i klimapolitikken, og den er forsterket av koronapandemien som har skapt et helt annet energibilde i årene fremover.
Løsningen for fremtiden vil være lavest mulig utslipp til en billigst mulig penge, ifølge Rystad. Han viste til prognoser der de grønne energikildene vil utgjøre 75 % i 2050, og bestå av sol, vind,vann, biomasse og geotermisk. Sol vil være klart størst, men også vind vil utgjøre en stor andel.
For å dekke energibehovet vil det likevel fortsatt være behov for nye oljefelt, mente Rystad.
– Man vil trenge 15-20 millioner fat ny olje over de neste tre tiårene. Det betyr 950 navngitte felt ute i verden som må bygges ut og som vil være konsistent med 1,5 graders målet.
Tre teknologier vil muliggjøre det grønne skiftet, mente Rystad: Batterier, hydrogen og karbonfangst- og lagring.
– Vi må i 2050  håndtere mere masse og flere kilo enn det olje og gass utgjør totalt  dag,  fange mer CO2 og injisere det i bakken  enn det vi i dag tar opp av bakken og injiserer inn i samfunnet. Det trengs rør, pumper, brønner og prosessanlegg - på samme måte i dag. Det vil være en enorm utfordring, men gir samtidig enorme muligheter for en industri-hub som Stavanger.
Rystad mente også at den oljeprodusenten som kan vise til lavest utslipp, må være den som avslutter produksjonen sist.
– Det er ren logikk, og ikke engang et empirisk spørsmål, sa Rystad.

Energikonferansen samlet over 100 deltakere på Scandic Forus (Foto: Markus Johansson/BITMAP)

Omfattende samarbeid
Ulf Rosenberg, med lang erfaring fra journalistikk, og kommunikasjon i flere oljeselskap, arbeider i dag som prosjektleder for samarbeidsprosjektet Energihovedstaden. Han redegjorde for hvordan arbeidet er organisert og om bakgrunnen for prosjektet.
I juni gjorde kommunestyret i Stavanger en ekstrabevilgning på tre millioner kroner til prosjektet. Ordfører Kari Nessa Nordtun  leder selv arbeidet i Energirådet som er etablert, et råd som består av 30 toppledere i regionale bedrifter.
Rosenberg viste til at dette er et omfattende samarbeidsprosjekt, og pekte på viktigheten av at denne omfattende klyngen regionen besitter transformerer seg.
– Vi har oljeselskap, operatører, partnere, Petoro, en leverandørindustri som verdensledende og Norges nest største eksportrindustri, utdanning og forskning, direktorateer og møteplasser , nettverk og organisasjoner. Det står om arbeidsplasser, muligheter, endring og å bygge. Vi vet at reservoarene tømmes, og vi skal fylle dette gapet grønt, spennende og i det brede energibildet, sa Rosenberg.

Energiprovins
Konserndirektør Kjetil Hove fraEquinor, viste til debatten som pågår om industrien, både politisk og ellers i samfunnet.
– Vårt svar er at vi skal utvikle oss til et bredt energiselskap. I dette ligger det at vi skal satse både på fortsatt olje og gass, fornybar energi - hvor havvind er et område - industrielle prosjekter innenfor fange og lagring av CO2 og utvikle verdikjeder for hydrogen. Vårt mål for norsk sokkel er å transformere sokkelen fra å være en olje- og gassprovins til å være en energiprovins, sa Hove.
Han viste til at dette både gir store muligheter, men også utfordringer som må løses.
– Vi har mange ideer og mange prosjekter, men trenger at alle bidrar for å løse disse utfordringene. Jeg er sikker på at løsningen på de utfordringene vi har i dag finnes i de hodene som har vært med på å bygge ut olje- og gassbransjen i dette landet. Det gjelder ikke minst i denne regionen. Forus er i seg selv et enormt kompetansesenter som vi må bruke for å få til denne transformasjonen.

Konserndirektør Kjetil Hove fraEquinor redegjorde for selskapets planer (Foto: Ståle Frafjord)

Industriledere
En rekke endre innledere fra både industrien og næringslivet bidro også til å sette fokus både på status og fremtid for energiregionen. Blant dem var
Linda Litlekalsøy Aase, Aker Solutions, Eimund Nygård, Lyse, Øystein Stjern, IKM, Geir Austigard, Moreld, Frank Emil Moen, Energy Innovation, Knut Høiland, Rosenberg Worley., Ranveig Halseth, NPF youth, Larissa Nunes, SPE Stavanger Youth & Inclulsion, Andreas Enoksen Berg, NES youth, Martin Bland, Norsk olje og gass, Tore Gjedebo, InvesTore, Øyvind Vesterdal, Norsk Solar, Knut Erik Teigen Giljarhus, Nablaflow, Bjørgulf Haukelidsæter Eidesen, Horisont Energi og Lars Helle, Stavanger Aftenblad.
Energihovedstadsprosjektet- og konferansen favner det brede energibildet, fra oljeselskaper og oljeservice til tradisjonsrik og nyskapende fornybar energi med teknologiselskaper og leverandører, inkludert finans og andre tjenester som bidrar til at regionen har den komplette energiklyngen.

PROFILEN: Målet er en besettelse

Det strider kanskje mot en uskreven naturlov at en ung gutt fra det milde Sør-Vestlandet er det som skal til for å gjenvinne begeistringen og troen på…

LEDER: Det nye Vestlandet

Påsken ble ikke så stille som planlagt! I palmehelgen sendte nemlig Næringsforeningen denne tegningen til Bergens Tidende. Da smalt det skikkelig i ko…

Aksjeåret: Hvem leder etter 1. kvartal?

Slik ligger det an med 2024-aksjene ekspertene plukket ut på Aksjeåret i januar.