Et ONS utenom det vanlige
Årets ONS vil bli spesielt, men de lover at de digitale arrangementene vil bli i samme ånd som tidligere konferanser. Foto: Lars Idar Waage

Et ONS utenom det vanlige

Selv om ONS 2020 ikke blir som planlagt, legger man opp til daglige digitale innslag i ONS sine kanaler som vil gi ulike perspektiver på energi. Det blir et ONS utenom det vanlige, men i den samme gjenkjennbare ånden.
10.august 2020 Av Lars Idar Waage

Gjennom den opprinnelige ONS-uken vil det bli en digital produksjon, bestående av flere frittstående videoproduksjoner med ulike perspektiver på energi. Med ulike formater som intervjuer, analyser og reportasjer vil ONS dermed kunne bidra til å sette fokus på energiperspektiver, selv om konferansen i seg selv er avlyst.

– Alt materiell vil bli gjort åpent tilgjengelig for alle, og vi gleder oss til å vise resultatet, sier Ingvild Meland, programdirektør i ONS.

På listen over bidragsytere er det mange kjente profiler:

• Eldar Sætre, President and CEO, Equinor
  • Patrick Pouyanne, President and CEO, Total
  • Fatih Birol, Executive Director, IEA
  • Erna Solberg, Prime Minister, Norway
  • Amrita Sen, Founder and Chief Analyst, Energy Aspects
  • Helima Croft, Managing Director, RBC Capital Markets
  • Nick Butler, Energy Commentator in Financial Times
  • Ramez Naam, Co-chair Energy and environment, Singularity University
  • Florence Eid, CEO, Arabia Monitor
  • Kjerstin Braathen, President and CEO, DNB
  • Lorenzo Simonelli, CEO, Baker Hughes
  • Yoram Wijngarde, Founder, Dealroom
  • James Mawson, Founder and CEO, Mawsonia
  • Trude Sundset, CEO, Gassnova

– I tillegg så skal vi dele ut ONS Innovation Awards og Oljedirektoratets IOR-pris. Det blir også diskusjoner om teknologi innen olje, gass og fornybar, samt presentasjon av finalistene til innovasjonsprisene, sier Meland.

Nye muligheter

Situasjonen rundt covid-19 har fått store konsekvenser for ONS. I 2018 var nesten 70.000 personer samlet i ONS-uken for å besøke 1200 utstillere på deres stander og lytte til mer enn 650 foredrag.

– Et naturlig tema på årets digitale variant blir også effekter av covid-19 og hvordan vi kommer til å jobbe i fremtiden. Pandemien har bokstavelig talt snudd verden opp-ned, ikke minst for vår egen næring. Dette vil også være interessant å studere nærmere i et ONS-perspektiv, mener programdirektøren.

Målet med ONS 2020 var å trekke opp fremtidsrettede diskusjoner rundt hvor energinæringen er i dag og hvilke utfordringer og muligheter man vil møte fremover. Nye forretningsmuligheter og ny teknologi står helt sentralt.

– ONS sitt mål om å ha en solid dekning av olje-og gassvirksomheten under konferansen, gjennom et solid teknisk program og relevante markedsdiskusjoner, står støtt. En fantastisk teknisk komite hadde satt sammen det største tekniske programmet siden oppstarten til ONS, sier hun.

Fornybar energi

Samtidig var ONS 2020 året der konferansen virkelig skulle ta steget over i fornybarsegementet, med en storstilt satsing. ONS Renewable Markets-programmet diskuterer og presenterer perspektiver på ulike former for fornybar energi og lavkarbonløsninger.

– Fornybar energi og lavkarbonløsninger har gjennom de siste 12 årene vært på vår agenda. Dette er en nødvendighet for å sikre ONS relevans og konkurransekraft inn i fremtiden. I år skulle vi ta det store steget og programmet skulle dekke ulike markeds-, industriperspektiver og politiske perspektiver knyttet til utvikling av havvind, hydrogen, solenergi, karbonfangst og energilagring. Men vi tar med oss tankesettet og retningen videre når vi skal utvikle ONS i fremtiden, sier Meland.

Innovative

ONS-prosjektet har gjennom de siste 20 årene hatt tre hovedpilarer: Utstillingen, festivalen og konferanseprogrammene. En kombinasjon av utstillingsarena, nettverksmuligheter, tilbud om et sosialt konsept og et faglig sterkt konferanseprogram, har vært noen av suksesskriteriene.

– De siste åtte årene har antall foredrag økt fra rundt 90 til cirka 750 planlagte foredrag i år, så vi har gjort et betydelig løft på innholdsdelen, sier programsjefen.

Nå blir det langt færre, ingen fysisk møteplass, men en uke med mye digitalt videoinnhold.

– Våre verdier er å være framoverlent, grundige og innovative. Det står vi fast med, sier Ingvild Meland.

Andre liknende nyheter

Roboter på styremøtet: Fremtiden er nå!

I det pulserende forretningslandskapet for 2024 tar bedrifter steget inn i en ny æra, der roboter ikke bare er medhjelpere, men også støtter beslutnin…

NTP: En seier for Østlandet og Jernbaneprosjekter rundt Oslo

– Uten innsatsen til Rogalendinger i regjeringsapparatet hadde dette vært katastrofalt. Nå har vi fått noen plaster på såret, men såret er likefult åp…

Stavanger-selskapet Lingu vinner nasjonalt anbud med innovative løsninger