Nyheter

Fem gode og fem dårlige nyheter fra statsbudsjettet - Næringsforeningen i Stavanger

Skrevet av Egil Hollund | 16. okt 24
Her er de fem beste og de fem dårligste nyhetene i statsbudsjettet for næringslivet i Stavanger-regionen.

1414,6 milliarder kroner er rammen på årets statsbudsjett. Og selv om oljepengebruken er noe lavere enn den har vært de siste årene med 243,6 milliarder kroner, så er det verdt å bemerke at uten oljepengene ville underskuddet på statsbudsjettet vært på størrelse med Helles sitt underskudd. Faren ved å ønske seg mer, er at ingen vil kutte.

Spenningen til fremleggelsen av statsbudsjettet er alltid stor, selv om alt er mer forutsigbart i når vi ikke går inn i et valgår. Hvilke prosjekter prioriteres og hvilke må vente? Stadige planlagte budsjettlekkasjer fra statsminister og statsråder sørger for at overraskelsene blir færre.

Næringsforeningen i Stavanger-regionen har forsøkt å oppsummere årets budsjett med å peke på de fem beste og de fem dårligste nyhetene for næringslivet i vår region.

De fem beste:

  1. 21 millioner kroner i planleggingsmidler til for dobbeltspor Sandnes-Nærbø. En gledelelig og viktig prioritering. Dette er og en oppfølging av at kommunene langs Jærbanen og bidrar i et spleiselag.
  2. 200 millioner kroner til Rogfast. Selv om prosjektet utsettes, kommer pengene. Det kan vitne om vilje i regjeringen til å gjennomføre dette viktige prosjektet. Nå må samferdselsministeren bare trykke på slik at vegdirektørene får ut anbudspapirene.
  3. Planleggingsmidler til Bokn-Aksdal. Vi kommer til å bygge en topp moderne tunell i Rogfast. Nå skal den videre traseen og planlegges for utbygging.
  4. Ordningen med Skattefunn styrkes og opsjonsskatteordningen for små oppstartsselskaper utvides.
  5. Bymiljøpakken på Nord-Jæren styrkes med flere statlige kroner dersom det oppnås lokal enigheten og dersom vi når nullvekstmålene.

Det de fem dårligste:

  1. Transportkorridor Vest. Det ligger ikke inne penger eller forslag om bygging av prosjektet i 2020. Dette er med stor skuffelse vi registrerer at prosjektet nok en gang utsettes.
  2. CCS (Karbonfangst og lagring). Vi hadde håpet at regjeringen ville varsle startskuddet for dette viktige klima- og industriprosjektet. Det ligger ikke i budsjettet.
  3. Ingen midler til flomsikring på Moi. Prosjektet i Lund kommune er så stort at det krever egen post.
  4. Ingen endring i beskatningen av arbeidende kapital. Dette rammer næringslivets norske eiere.
  5. Regionen blir sittende igjen med svarteper om det ikke oppnås enighet i bymiljøpakken og vi ikke klarer nullvekstmålet.