Finalist I: Stangeland Maskin AS
Daglig leder Tommy Stangeland leder en av Norges mest lønnsomme entreprenører.

Finalist I: Stangeland Maskin AS

Gjennom 60 år har Stangeland Maskin etablert seg som en solid entreprenør i regionen. Nå satser de videre med et klart miljøaspekt i bakhodet og vil være med på Rogalands første fossilfrie byggeplass i 2020. Stangeland Maskin er årets første finalist i "Årets Bedrift"
18.november 2019 Lars Idar Waage

Stangeland Maskin AS
Etablert: 1959
Hovedkontor: Sola
Forretningsområde: Maskinentreprenør
Antall ansatte: 700
Omsetning: 1.455 MNOK
Driftsresultat: 103,4 MNOK
Eier: Stangeland Gruppen AS
28. november deles årets bedrift ut for 33. gang. Det står mellom fem sterke kandidater og vi vil presentere én bedrift per dag frem mot utdelingen.

Entreprenørselskapet Stangeland Maskin har en lang historie og feiret i år sine 60 første år. I dag ledes selskapet av Tommy Stangeland, som er barnebarn av grunnlegger Trygve Stangeland. I løpet av disse 60 årene har familiebedriften vokst både organsik og ved oppkjøp.
– I dag har vi 700 ansatte som i fjor omsatte for halvannen millard kroner. Prognosene for 2019 tilsier en ometningsrekord og at vi passerer 1,6 millarder og er en av Norges mest lønnsomme entreprenører med landets mest moderne maskinpark, forklarer Tommy Stangeland.
Selskapet har tro på å dyrke internt, og nå er det også opprettet egen læringsskole som gir læreplass til ungdom som ikke kommer inn på anleggsteknikklinja. I tillegg til samfunnsansvaret, får selskapet økt antall lærlinger fra 33 til 43.
– Selskapet tror på å dyrke talenter og kompetanse internt, og tilbyr alt av tjenester innen fjell- og bergverksarbeid. transport og masseforflytting, infrastruktur og har Rogalands største anleggsgartneravdeling, sier den daglige lederen.

Miljøaspekt
Bedriften satser på en enda mer miljøvennlig profil. Internt utvikles digitale prosesser og systemer for å stadig identifisere og implementere forbedringer. I 2019 signerte Stangeland Maskin kontrakt som entreprenør på Rogalands første fossilfrie byggeplass, med oppstart første kvartal 2020. Her vil alle maskiner enten være elektriske eller gå med biodrivstoff produsert av ikke-spiselig råvarer og helt uten palmeolje
–Når byggherrene etterspør utslipps- eller fossilfrie byggeplasser, er Stangeland Maskin med og som et resultat av digitaliseringsprosessen er tomgangskjøringen drastisk redusert, hvilket gir både miljø- og kostnadsgevinster, poengterer Stangeland.
Som eneste lokal aktør var selskapet kvalifisert til å bygge Rogfast, og de er med når det nå bygges nytt sykehus som er kåret til verdens mest digitale prosjekt. I tillegg er selskapet størst i Norge på utbygging av vindparker.
– I tre generasjoner har ansatte i Stangeland levert på rett tid, til avtalt pris og skikkelig kvalitet. Her er det ingen kompromiss! Her finner man fagarbeidere med kompetanse i verdensklasse, som over tid har bygget tillit hos kundene, sier han.

I 2020 skal Stangeland Maskin jobbe på Rogalands første fossilfrie byggeplass. Her er de i gang på Ullandhaug med SUS2023.

Stordriftsfordeler
Selskapet har bunnsolid økonomi og har levert positivt resultat hvert år de siste 25 årene. I takt med markedet har de investert kontinuerlig i utstyr som kreves for å løse alle mulige typer oppdrag.
– For oss er det et strategisk valg å dra nytte av stordriftsfordeler i et marked preget av tøff konkurranse og lave marginer, forklarer Stangeland.
Entreprenørselskapets størrelse gjør at støttefunksjoner som service, vedlikehold, lager og logistikk holdes internt, og støtter opp om strategien om å dyrke kompetanse internt. Dette gir dem også et konkurransefortrinn.
– Sammen med tillit, masiner og selvsagt alle de lidenskapelige menneskene som er ansatt hos oss. Kutluren er prestasjonsorientert og arbeidsglede, stolthet og lidenskap står høyt, sier han.
I Rogaland er det planglagt flere store prosjekter i årene som kommer, og Stangeland har som mål å levere de største og mest komplekse prosjektene, enten alene eller sammen med strategiske partnere.
– Vår visjon er å være ledende, og denne forplikter på mange måter. Med våre ressurser og tillit fra markedet er det riktig å sikte høyt, sier Stangeland.
Selv om det meste av arbeidet foregår lokalt, gjør de arbeid i hele Norge. De har også planer om vekst på Haugalandet.
– Nylig kjøpte vi 50 prosent av et entreprenørselskap i Sveio, som skal være inngangen til denne satsningen, avslutter Stangeland.

PROFILEN: Målet er en besettelse

Det strider kanskje mot en uskreven naturlov at en ung gutt fra det milde Sør-Vestlandet er det som skal til for å gjenvinne begeistringen og troen på…

LEDER: Det nye Vestlandet

Påsken ble ikke så stille som planlagt! I palmehelgen sendte nemlig Næringsforeningen denne tegningen til Bergens Tidende. Da smalt det skikkelig i ko…

Aksjeåret: Hvem leder etter 1. kvartal?

Slik ligger det an med 2024-aksjene ekspertene plukket ut på Aksjeåret i januar.