Finalist II: Erfaren sjøtransportør av ettertraktet vare
Clipper Enyo er ett av de topp moderne fartøyene i flåten til Stavanger-rederiet Solvang.

Finalist II: Erfaren sjøtransportør av ettertraktet vare

Solvang er den andre av fem finalister til Årets Bedrift 2022. Selskapet har vært igjennom en imponerende reise til havs over åtti år, og har utviklet seg til en betydelig aktør innen transport av flytende petroleumsgass (LPG), og andre petrokjemiske produkter. Ettertraktede varer disse dager!
11.oktober 2022 Tekst: Frode Berge

Rederiet framstår i dag som et svært konkurransedyktig selskap, som er i front i utviklingen av ny teknologi. Fremskrittene de siste årene har vært formidable på områder som dekarbonisering og utslippsreduksjoner av NOx, svovel og partikler. Her er et rederi som Solvang verdensledende. Administrerende direktør, Edvin Endresen, er svært glad for å delta i finaleheatet i kåringen av Årets bedrift 2022.

 

– Kan du fortelle litt om selskapets historie og høydepunkter?
– Solvang ASA har en historie som går tilbake til 1936. Fra en svært beskjeden begynnelse har rederiet nå utviklet seg til å bli en av verdens ledende transportører av LPG og petrokjemiske gasser. Vi har hovedkontor i Stavanger, med kontorer i Oslo og Filippinene.

Her er noen viktige milepæler i historien til selskapet:

1936: Etablering av Solvang (skipsinnvesteringsselskap).

1989: Solvangs aksjemajoritet ble kjøpt av Inge Stensland og selskapet startet på en omdanning fra et skipinnvesteringsselskap til et fullintegrert rederi.

2011: Programmet «Make Our Blue Logo Green» etablert, og Solvang ECO- LPG skip ble født. Målet var, og er, å gjøre skipene så miljøvennlige og økonomisk effektive som mulig i et vugge til grav- perspektiv.

2019: Fem nybygde fartøy. Fire 21.000 m3 ECO Ethylene og ett ECO Panamax VLGC. Skipenes eksos renses nå for svovel, NOx og partikler. NOx rensing er utviklet og sertifisert av Solvang.

2021: Signert LOI med Wärtsilä Moss (Samarbeidsavtale), der målet er å installere en fullskala CCS/U (Carbon Capture and Storage/Utilisation) om bord i Clipper Eos en av 21000 m3 levert i 2019. Målet er full dekarborisering av rederiets flåte og er neste seg i utviklingen av ECO - LPG skip konseptet startet i 2011.

– Hvilke visjoner har dere som bedrift, og hva er de viktigste målene deres?
– Å være en bransjeledende leverandør av LPG og petrokjemisk tonnasje.

Administrerende direktør Edvin Endresen i Solvang leder et rederi som er i front i utviklingen av ny teknologi for dekarbonisering og utslippsreduksjoner.

– Hvorfor tror dere at dere har blitt nominert til Årets Bedrift 2022, og i tillegg kommet helt til finalen?
– Regner med det er av historien beskrevet ovenfor. Shipping blir veldig ofte negativt fremstilt i pressen og det er nesten ingen fokus på de positive effektene, fakta er jo at verden er helt avhengig av produktene som transporteres. Det grønne skiftet er ikke noe som kom til shipping for et par år siden. Store deler av næringen har gjennom mange år gjennomgått endringer hvor­ skipene nå er mye mer miljøvennlige enn bare for noen få år siden.

– Hva regner dere for å være bedriftens fremste konkurransefortrinn?
– Solvang har en flåte av 24 moderne og effektive fartøy, alle bygget i henhold til de mest oppdaterte spesifikasjoner og utstyrt med ny og effektiv teknologi. Kanskje viktigere enn den moderne teknologien er måten fartøyene drives på; menneskene om bord. Godt sjømannskap er selve kjernen i vår virksomhet, og vi har et sterkt fokus på dette området i form av utdanning, holdningsarbeid og opplæring.

– Hvilke mål/ambisjoner har dere for årene framover?
–­ Vi skal fortsette å levere på vår visjon og hovedmål slik at vi kan fortsette å være en ledende shippingleverandør de neste tiårene. Vi er inne i en tid med mye endringer og vi møtes av kravet om dekarbonisering fra alle kanter. Kravet om åpenhet på alle områder blir også en forutsetning for å være med i den internasjonale konkurransen om de gode kontraktene og vi mener at dette er fordel for oss. Vi har nå gitt oss i kast med CCS om bord i skip, noe vi mener kan være en «game changer» i dekarbonisering av deep sea flåten. Ved suksess så kan det gjøres stort og mye raskere annen noen annen teknologi. Dette konseptet blir en bro til en karbonnøytral fremtid som vi allerede nå peker på i Clipper Future 2050.

Solvang ASA
Årstall for etablering: 1936
Lokalisering av hovedkontor: Stavanger
Forretningsområde: Deep Sea Gass rederi.
Antall ansatte: Cirka 1000 fordelt på 45 land. 
Omsetning (2021): 231 MUSD = 1.987 milliarder kr.
Driftsresultat (2021): 138 MUSD = 1.182 milliarder kr.

Andre liknende nyheter

Kronikk: Regionen vil rammes hardt

Fra sommeren 2023 må internasjonale studenter betale studieavgift. Det er klart etter at regjeringen ble enige med SV om statsbudsjettet. Endringen vi…

Factiverse forebygger spredning av feilinformasjon

Maria Amelie og Vinay Setty er co-gründere av Factiverse. Målet er ikke snauere enn å beskytte demokratiet mot faktaforvrengning og falske nyheter.

Med Guro på maten

Alt har sin historie og alt har sin begynnelse. For daglig leder i Jæder, Guro Espeland (42), startet historien på mange måter i Chicago – i et helt a…

© Næringsforeningen 2019-2022 Sidekart Personvern og vilkår for bruk
Umbraco CMS fra MarkedsPartner