Finalist II: Tomax AS
Boreteknologiselskapet Tomax er en av finalistene til Årets Bedrift, her representert ved administrerende direktør Håkon Skjelvik og salgssjef Jøran Austbø.

Finalist II: Tomax AS

De fleste petroleumsrelaterte bedrifter fikk noen tøffe år gjennom oljenedturen. Boreteknologiselskapet Tomax har brukt årene til å tilpasse seg nye markeder og sikret seg større markedsandeler.
19.november 2019 Av Lars Idar Waage

Tomax AS
Etablert: 2005
Hovedkontor: Sola/Stavanger
Forretningsområde: Boreteknologi
Antall ansatte: 45
Omsetning: 214 MNOK
Driftsresultat: 76,5 MNOK
Eier: Ingeniør Nils Reimers AS og TCT Holding AS
28. november deles årets bedrift ut for 33. gang. Det står mellom fem sterke kandidater og vi vil presentere én bedrift per dag frem mot utdelingen.

Da Tomax ble startet i 2005 var det basert på en ny, norsk oppfinnelse: Anti Stick-slip Technology (AST). For de som ikke er veldig innvidd i boreteknologi så er verktøyet bygget på samme prinsipp som såkalt traction control på biler, som brukes for å øke stabiliteten. AST er en autonom regulator utformet som et verktøy som brukes under boring for å øke effektiviteten ved å regulere vekt på borekronen slik at momentet holdes konstant.
– Innen olje-boring, brukes teknologien for å redusere uønskede vibrasjoner slik at hastigheten kan økes, noe som gir høyere effektivitet og lavere borekostnader for kunden, forklarer Håkon Skjelvik som er administrerende direktør i Tomax.

Lokalt forankret
Selskapet er organisert med servicesenter i Stavanger, Houston og Dubai, samt salgskontor i ytterligere nøkkelområder. Utfra disse utføres virksomhet i de største internasjonale markedene; USA, Midt-Østen, Nordsjøen, Afrika og Sør-Øst Asia.
– Et av våre største konkurransefortrinn er at vi har en teknologi som gir kundene store, målbare besparelser. Dette blir levert gjennom et «plug’n-play» format som gir mulighet for oversiktlig bemanning og stor grad av leverandør-samarbeid, sier Skjelvik.
Teknologien er konstruert slik at den er enkel for kunden å bruke, uten investeringer og uten ekstra personer på boreriggen. Dette betyr store, synlige besparelser.
– Et annet konkurransefortrinn er vår bemanning, fra unge og energiske medarbeidere til seniorer med lang erfaring fra internasjonal oljeservice. Disse gjør det mulig å utvikle pålitelig utstyr og å oppnå markedsandeler for utstyret i alle deler av verden, sier direktøren.
Han trekker også frem et tredje fortrinn - deres leverandører. All utvikling og produksjon skjer i Stavanger-regionen, hvor de har nytte av unike leverandører på produksjon av maskindeler.
– Leverandørene er også vært konkurransedyktige på både pris, kvalitet og leveringstid, sier han.

Slik ser verktøyet Anti Stick-slip Technology (AST) ut.

Kina i 2020?
Selskapet opplevde kontinuerlig vekst i omsetning fra oppstarten og fram til oljekrisen i 2015, hovedsakelig fra offshore markedene i Nordsjøen, Afrika og Kaukasus. Disse markedene ble hardt rammet av oljekrisen og Tomax måtte omstille seg til landmarkedene i USA og Midt-Østen. I 2019 vil Tomax ha en omsetning i underkant av 300 mill kroner, et kraftig hopp fra 2018. I 2020 bygger de ut med større eksportlager på Forus for å møte etterspørselen etter reservedeler fra internasjonale serviceverksteder.
– Vi brukte to år på å gjennvinne nedgangen i omsetning, og har opplevd videre vekst i disse markedene.
Siden 2016 har vi hatt vekst på rundt 40 til 50 prosent per år. Denne veksten er basert på selskapene sine behov for reduserte kostnader gjennom mer effektiv boring, forklarer Skjelvik.
Fremover tror direktøren det mest spennende vekstområdet blir Kina som har meldt om stort behov for Tomax´ teknologi for å bore mer effektivt etter naturgass. I Kina er målet at naturgass skal erstatte kull, og det gir et gedigent markedspotensiale.
– 60 prosent av Kinas enorme energiforbruk er i dag fra kull, så potensialet er stort, sier han.

Ledende
Tomax har som visjon å bli anerkjent som den ledende leverandøren av autonom reguleringsteknologi innen boring.
– For å oppnå dette fokuserer vi på det kritiske grensesnittet mellom borkrone og fjell. Gode resultater her gir oss økende markedsandeler. Samtidig gir et stabilt rammeverk for parameter i dette grensesnittet de beste forutsetninger for å automatisere og digitalisere boreanlegget forøvrig, sier Skjelvik.
Tomax har siden 2012 engasjert seg i arbeid med å utvikle kostnadseffektiv geotermal boring. I denne sammenhengen er automatisering av boreprosessen en utløsende faktor. Automatisering gir både redusert bemanning og tilstrekkelig sikkerhet for varighet av borkrone og utstyr slik at brønnene blir økonomiske. Deres AST-verktøy har også gått gjennom flere oppgraderinger og forbedringer for å tilpasses de ulike markedene.
– Man borer på ulike måter rundt om i verden, og vårt verktøy må dermed tilpasses dette. Det har vi klart og dermed gitt oss disse økte markedsandelene, avslutter Skjelvik.

Roboter på styremøtet: Fremtiden er nå!

I det pulserende forretningslandskapet for 2024 tar bedrifter steget inn i en ny æra, der roboter ikke bare er medhjelpere, men også støtter beslutnin…

NTP: En seier for Østlandet og Jernbaneprosjekter rundt Oslo

– Uten innsatsen til Rogalendinger i regjeringsapparatet hadde dette vært katastrofalt. Nå har vi fått noen plaster på såret, men såret er likefult åp…

Stavanger-selskapet Lingu vinner nasjonalt anbud med innovative løsninger