Finalist V: Ferdigmiddager fra midten av matfatet
Varianter av middagsretter har økt fra fem til femti, og omsetningen har passert 160 millioner kroner. Fjordkjøkken har et konstant fokus på utvikling og innovasjon, både i forhold til maten de produserer, og emballasjen som omgir den.
Daglig leder Anne-Siri Høiland er stolt av at Fjordkjøkken er med i finaleheatet i kåringen av Årets bedrift 2022.
Daglig leder Anne-Siri Høiland gir det aktive matmiljøet i regionen den god del av æren for at bedriften så dagens lys for 25 år siden.
– Kan du fortelle litt om selskapets historie og høydepunkter?
– Vi feirer 25-årsjubileum i år. Fjordkjøkken er på mange måter et produkt av et veldig aktivt og kompetent matmiljø i regionen, med aktører som Fagforum for mat og drikke, og Gastronomisk Institutt. Disse, sammen med ildsjeler som Harald Osa, så potensialet i storskala produksjon av ferdigmiddager av høy kvalitet. Dette dannet grunnlaget for Fjordkjøkken.
– Vi er eid av Nortura, Tine og Felleskjøpet Rogaland-Agder, og har et tett samarbeid med Fjordland. Vi står for produksjonen av ferdigmiddagene, mens Fjordland tar seg av merkevarebyggingen og markedsføringen.
– Vi har opplevd jevn og god vekst siden oppstarten, og er nå i gang med den sjette utvidelsen og oppgraderingen av anlegget vårt på Varhaug.
– Hvilke visjoner har dere som bedrift, og hva er de viktigste målene deres?
– Målet vårt er å utvikle og produsere komplette middagsretter av høy kvalitet, og å være ledende på dette området.
– Vi ønsker å gi et godt tilbud, tilpasset både årstider og behovene til kundene. Akkurat nå er vi midt i fårikålsesongen, der vi produserer betydelige mengder fårikålmiddager, basert på gode lokale råvarer.
– Hvorfor tror dere at dere har blitt nominert til Årets bedrift 2022, og i tillegg kommet helt til finalen?
– Jeg tror at det handler litt om historien vår. At vi er resultatet av et sterkt matmiljø her i regionen. Så har vi, i samarbeid med Fjordland, lykkes i å bygge en sterk merkevare. Vi har etterhvert utviklet et bredt spekter av produkter, og vi blir forbundet med kvalitet.
– Hva regner dere for å være bedriftens fremste konkurransefortrinn?
– Igjen, jeg tror mye handler om bredde og kvalitet. Vi produserer tradisjonelle, kjente, kjære, husmannskostretter som kjøttkaker, karbonader og fårikål. I tillegg utvikler vi jevnlig spekteret, og tilbyr for eksempel ulike indiske og thailandske retter. Konkurransen er tøff, og vi er helt avhengige av å være i konstant utvikling.
– Hvilke mål og ambisjoner har dere for årene framover?
– Vi vil jobbe hardt for å fortsette å utvikle nye produkter, tilpasset behovene og ønskene hos kundene våre. I tillegg til å lage gode middager, jobber vi mye med å utvikle nye, og stadig bedre og mer miljøvennlige løsninger for emballasje.
Fjordkjøkken
Etablert: 1996.
Lokalisering: Varhaug.
Forretningsområde: Mat, ferdigmiddager.
Antall ansatte: 195.
Omsetning (2021): 563 millioner kroner
Driftsresultat (2021): 33,5 millioner kroner.
Andre liknende nyheter
Gruvedrift kan gi 1000 nye arbeidsplasser
Med statlig og regional vilje kan utvinning av mineraler i Eigersund kommune og videreforedling totalt skape 1000 arbeidsplasser. Til høsten starter N…
PROFILEN: Målet er en besettelse
Det strider kanskje mot en uskreven naturlov at en ung gutt fra det milde Sør-Vestlandet er det som skal til for å gjenvinne begeistringen og troen på…
LEDER: Det nye Vestlandet
Påsken ble ikke så stille som planlagt! I palmehelgen sendte nemlig Næringsforeningen denne tegningen til Bergens Tidende. Da smalt det skikkelig i ko…