Finansnæringen har rekrutteringsutfordringer

– Det et stort behov for kompetanse og arbeidskraft i Stavanger-regionen – også for finansnæringen. Dersom man ikke klarer å løse dette kompetanse- og arbeidskraftbehovet vil det svekke den fremtidige utviklingen av næringen i regionen.
27.september 2022 Tekst: Ståle Frafjord

Det sier student i statsvitenskap, Thomas Kleppa Hanssen, til Rosenkilden. Det siste semesteret har han hatt praksis i Næringsforeningen, og brukt dette til å kartlegge finanssektoren i Stavanger-regionen – i samarbeid med Ressursgruppen for finans- og kapitalforvaltning. Målet har dels vært å vise bredden og status i bransjen i regionen, men også hvilke rammevilkår som vil påvirke næringen fremover, hva som er næringens kompetansebehov i dag og om ti år og hvordan næringen vurderer muligheter for rekruttering av nødvendig kompetanse til regionen.
Undersøkelsen viser blant annet at over halvparten av bedriftene mener det er utfordrende å rekruttere arbeidskraft. På en skala fra 1 til 6 besvarte 29 prosent av bedriftene utfordringen med rangeringsgrad 5, og 5 prosent med den høyeste rangeringsgraden.

Nye metoder
Samtidig er halvparten av bedriftene helt og nesten helt enige i at de driver regelmessig etter- og videreutdanning av sine ansatte.

– Dette kan tolkes som at bedriftene har stor tro på omskolering av egne ansatte siden de jevnlig gjennomfører etter- og videreutdanning. Problemstillingen blir derfor å fremover finne nye metoder for hvordan finanssektoren i Stavanger-regionen kan rekruttere den kompetansen de sterkt behøver til vår region. Mulige løsninger her kan være et tettere samarbeid med regionale utdanningsinstitusjoner og kompetansedeling på tvers av sektoren, sier Thomas Kleppa Hanssen.

Bærekraft
Undersøkelsen viser også at bærekraftkompetanse og reguleringer/jus/compliance er de fagområdene det er størst behov for kompetanse i dag, og at det i årene fremover spesielt vil være et økt behov for bærekraftkompetanse. Andre fagområder det vil være et økt kompetansebehov de neste årene er teknologiforståelse, innovasjon og IKT-sikkerhet.

– Det vil være et mindre behov for overordnet finans- og økonomikompetansen om ti år – i motsetning til i dag. Funnene viser også at bransjen er i en omstilling mot det grønne skiftet og at det er og vil bli et behov i regionen for kompetanse innen bærekraft. Finanssektoren i Stavanger-regionen har evnen til å påvirke alle andre bransjer og sektorer i regionen. Ved å bruke finansiering kan derfor finanssektoren overføre reguleringer for bærekraft til andre sektorer og være en pådriver for omstilling i regionen, sier Thomas Kleppa Hanssen.

Samarbeid
– Undersøkelsen viser at det vil være mindre behov for overordnet finans- og økonomikompetansen om ti år, sier Thomas Kleppa Hanssen.

– Jeg selv synes det er interessant hvordan samarbeid mellom de lokale utdanningsinstitusjonene og bedriftene kan løse denne problemstillingen, samt at bedriftene selv videreutdanner sine egne ansatte for å løse fremtidens kompetansebehov. Det vil også være interessant å kunne fortsette undersøkelsen for å slik kunne se om det er trender og utviklinger man fanger opp – som for eksempel hvordan Covid-19 pandemien og den pågående krigen i Ukraina har påvirket sektoren.

​Kleppa Hanssen mener det vil være et behov fremover for å arbeide videre med problemstillingen med kompetanserekruttering i finansbransjen. ​

En annen verden
En kartlegging av finansnæringen i Stavanger-regionen har ikke blitt gjennomført av Næringsforeningen siden 2016, noe som var en betraktelig annerledes verden enn den dag i dag. De forrige kartleggingene fokuserte i større grad på omsetning, antall ansatte, og forvaltningskapital.
Rapporten som nå foreligger, baserer seg på en epørreundersøkelsen er blitt sendt ut til daglig leder i 63 bedrifter i finansbransjen i Stavanger-regionen.

– Kartleggingen forsøker å besvare fire forskningsspørsmål for å vise bredden i finansbransjen i Stavanger-regionen og kunne brukes til rekruttering til bransjen: Hva er generell status for finansnæringen i Stavanger-regionen i dag, hvilke rammevilkår vil påvirke næringen fremover, hva er næringens kompetansebehov i dag og om 10 år, og hvordan vurderer næringen muligheter for rekruttering av nødvendig kompetanse, sier Thomas Kleppa Hanssen.

I spørreundersøkelsen svarer 36prosent av bedriftene at de forventer en økning i antall årsverk i 2022, 65 prosent at de forventer økt forvaltningskapital i 2022, og 69 prosent av bedriftene i undersøkelsen at de forventer økt omsetning i 2022 mot det de hadde i omsetning i 2021.

Andre liknende nyheter

PROFILEN: Målet er en besettelse

Det strider kanskje mot en uskreven naturlov at en ung gutt fra det milde Sør-Vestlandet er det som skal til for å gjenvinne begeistringen og troen på…

LEDER: Det nye Vestlandet

Påsken ble ikke så stille som planlagt! I palmehelgen sendte nemlig Næringsforeningen denne tegningen til Bergens Tidende. Da smalt det skikkelig i ko…

Aksjeåret: Hvem leder etter 1. kvartal?

Slik ligger det an med 2024-aksjene ekspertene plukket ut på Aksjeåret i januar.