Fly og tog innstilles

Avinor melder om 83 prosent lavere aktivitet, og nå kutter Go-Ahead flere avganger på Sørtoget.
19.mars 2020 Av Lars Idar Waage

Under dagens tv-sending fortalte lufthavnsjef Anette Sigmundstad at 83 prosent av flygningene var innstilt på mandag, sammenlignet med mandagen før.

– Det sier seg selv at det er en spesiell situasjon, og det vil være sterkt redusert kapasitet fremover. Det går noen flygninger til for eksempel Oslo og Bergen, sier hun.

Avinors hjemmesider kan man følge med hvilke avganger som er innstilt på Stavanger lufthavn Sola. I dag torsdag, ser det foreløpig ut som det vil gå avganger til Amsterdam, København, Trondheim, Sandefjord, Aberdeen og Kristiansand i tillegg til Bergen og Oslo. Flyselskapene oppdaterer også sine hjemmesider med relevant informasjon om trafikken.

SAS

Norwegian

Widerøe

KLM

Flere innstilte tog

På bakgrunn av koronasituasjonen har Go-Ahead Norge besluttet å innstille flere Sørtog på Sørlandsbanen. Innstillingene er gjeldene fra natt til 19.mars.

I tillegg til de to innstillingene på Sørtoget som allerede er annonsert, blir det nå flere innstillinger både i hverdager og i helgene.

– Vi håper på forståelse fra kundene for at innstillingene vi er nødt til å foreta kommer på grunn av en helt ekstraordinær nasjonal og internasjonal situasjon. Vi ønsker å ta vårt ansvar i den nasjonale dugnaden, sier administrerende direktør i Go-Ahead Norge Cathrine Elgin.

Etter dialog med oppdragsgiver Jernbanedirektoratet har de kommet til enighet om å innstille seks avganger på hverdager, seks avganger på lørdager og syv avganger på søndager. Reisende oppfordres til å velge andre avganger da det ikke settes opp alternativ transport for innstilte avganger.

– Innstillingene er gjort i samråd med Jernbanedirektoratet som er vår oppdragsgiver, og vi håper og tror at kundene forstår hvorfor vi foretar disse innstillingene. Vi ønsker jo aller helst å kjøre tog, og ønsker oss tilbake til en normalsituasjon så fort som mulig, utdyper Elgin.

Disse avgangene fjernes med virkning fra 19. mars og frem til 31. mars

·       KL.07:00 Nelaug – Arendal

·       Kl.14.08 Arendal – Nelaug

·       Kl.15:05 Nelaug – Arendal

·       Kl.16:15 Arendal – Nelaug (erstattes hver dag med avgang kl. 17.20)

·       Kl.21:23 Arendal – Nelaug

·       Kl.22.18 Nelaug - Arendal

Alle andre avganger kjører som normalt på hverdagene. På lørdager og søndager vil lokaltogene korrespondere med Sørtogene som går.  Se www.go-aheadnordic.no for å finne din avgang.

Selskapet opplyser om en markant nedgang i antall reisende. I tillegg har det vært en økning i sykefraværet og noe togpersonell er i karantene. Dette skaper behov for å innstille avganger en periode fremover.

– Vi ønsker å bidra til å forhindre smittespredning blant både passasjerer og ansatte, samtidig som vi ser oss nødt til å gjennomføre tiltak som sikrer at vi kan opprettholde togtilbudet fremover, sier administrerende direktør i Go-Ahead Norge Cathrine Elgin.

Selskapet opplyser om at kunder som har forhåndsreservert billetter til berørte avganger og som har oppgitt kontaktinfo, blir kontaktet og tilbudt ombooking eller refusjon.

– Vi ber om forståelse for at det er svært stor pågang på kundesenteret og at det derfor kan være lengre ventetid, sier Elgin.

Til slutt opplyser selskapet om at det kan komme flere innstiller, også på Arendalsbanen og Jærbanen.

Andre liknende nyheter

PROFILEN: Målet er en besettelse

Det strider kanskje mot en uskreven naturlov at en ung gutt fra det milde Sør-Vestlandet er det som skal til for å gjenvinne begeistringen og troen på…

LEDER: Det nye Vestlandet

Påsken ble ikke så stille som planlagt! I palmehelgen sendte nemlig Næringsforeningen denne tegningen til Bergens Tidende. Da smalt det skikkelig i ko…

Aksjeåret: Hvem leder etter 1. kvartal?

Slik ligger det an med 2024-aksjene ekspertene plukket ut på Aksjeåret i januar.