Folk 2020: Slik bygger Stordalen bedriftskultur

Anne Lindmo er konferansier på tredje året, og årets hovedforedragsholder på FOLK er Petter Stordalen.
18.februar 2020 Av Trude Refvem Hembre

Lederkonferansen FOLK går av stabelen 20. mars på Quality Hotel Residence i Sandnes. Det er Sandnes Sparebank og Næringsforeningen som inviterer til lederkonferansen som setter medarbeideren i sentrum. Årets røde tråd på FOLK er kulturbygging og endringsledelse.

Kulturbygging og ledelse

Hotellkongen Petter A. Stordalen eier Strawberry, et konsern med ti selskaper som opererer innenfor ulike forretningsområder som eiendom, finans, hotelldrift og kunst. I tillegg støtter konsernet utvalgte initiativ og organisasjoner.

Som leder handler det om å investere og forvalte ressursene dine på best mulig måte. Det handler om å lykkes med å få medarbeiderne til å dra i samme retning. Det handler om folk.

Rosenkilden har intervjuet Petter Stordalen i forkant av hans presentasjon på FOLK. På spørsmål om hvordan har får engasjerte medarbeidere, svarer han:

– Engasjement kommer ofte av at folk trives på jobben oga t de er i en arbeidskultur de liker. Kultur er ikke noe du kan vedta på et styremøte og lansere for de ansatte. Kultur må komme nedenfra. Og så må lederne ta del i kulturen. I Nordic Choice er mangfold blitt en viktig del av kulturen.

Stordalen forteller at de ansatte er stolte av å være i en kultur som har åpen dør for alle uansett legning, religion, bakgrunn eller annet.

–Vi ser engasjementet på hotellene, og vi ser det når vi feirer Pride eller ytrer oss tydelig mot rasisme. Når mangfoldet er en så viktig del av kulturen vår, skal vi i ledelsen også være tydelige eksternt på at vi ikke tåler rasisme og homofobi.

– Hvilke oppgaver mener du er de viktigste for en leder?

– Jeg pleier å si at ansvar er noe du tar, ikke noe du får. Dette handler i bunn og grunn om tillit. Ansatte må få tillit nok til at de også tør å gjøre feil. Det er kanskje blitt en klisjé, men den er like fullt sann.

– Hva kjennetegner kulturen i Nordic Choice Hotels?

– Ta Sandnes og Stavanger, for eksempel, som har gjennomlevd en svært tøff økonomisk periode, som har gått utover næringsliv, arbeidsplasser og folks privatliv. Det kan gjøre det vanskelig å holde motet oppe. Men det er da kulturen hjelper oss. Våre ansatte har brettet opp ermene, stått sammen, jobbet for å snu en trend. Og nå ser vi at de klarer det. Det klarer du ikke med kalkyler og dokumenter alene. Det er menneskene og kulturen som redder deg i sånne situasjoner.

– Og til slutt, hvorfor vil du delta på FOLK?

– Jeg synes det er spennende å se hvordan næringslivet i Sandnes og Stavanger har håndtert noen eksepsjonelt tøffe år. Regionen har vært viktig for Nordic Choice i mange år og vil være det fremover. Når temaet for konferansen var kulturbygging, var det en no-brainer, smiler han bredt.

Ledelse, motivasjon og engasjement

Hensikten med FOLK er å arrangere en lederkonferanse om dyktige folk, inspirerende folk, annerledestenkende folk og talentfulle folk. Om du er leder eller mellomleder, handler det om å investere og forvalte ressursene dine på best mulig måte. Det handler om å lykkes med å få medarbeiderne til å dra i samme retning. Det handler om å utnytte ressursene optimalt for å skape gode resultater, og det handler om ledelse som tiltrekker seg de beste talentene. Det handler om utvikling av deg som leder.

– Bedrifter som lykkes har som regel en god bedriftskultur. Den er basert på grunnleggende verdier i selskapet og en engasjert ledelse. På FOLK vil vi forsøke å gi svar på hva god bedriftskultur kan bety for utnyttelsen av kompetansen og dermed resultatene i selskapene. Og ikke minst; hva bedriftskulturen betyr for å håndtere de raske endringene som skjer i næringslivet nå, sier Harald Minge, administrerende direktør i Næringsforeningen.

En rekke dyktige foredragsholdere står på programmet til FOLK, blant annet Karl Johnny Hersvik, administrerende direktør i Aker BP og Handelshøyskolen BIs populære Morten William Knutsen.

I år blir konferansen i den største kinosalen som har direkte adgang via hotellet, mens lunsj og mingling foregår i storsalen i hotellets femte etasje. Nytt av året på FOLK er en sosial samling med tapas og underholdning etter den faglige konferansen, fra klokken 15 til 18, på hotellet.

FÅ PLASSER IGJEN! Gå inn på www.naeringsforeningen.no og se hele programmet og meld deg på. Velkommen på FOLK 20. mars!

Kronikk: Hva betyr geopolitikken for næringslivet?

Når vi går inn i mer usikre tider, blir det viktigere også for næringslivet å engasjere seg i utenrikspolitiske spørsmål.

To nye i styret til Næringsforeningen

Dette er det nye styret i Næringsforeningen i Stavanger-regionen.

Gruvedrift kan gi 1000 nye arbeidsplasser

Med statlig og regional vilje kan utvinning av mineraler i Eigersund kommune og videreforedling totalt skape 1000 arbeidsplasser. Til høsten starter N…