Fra melkekyr til fest på Solastranden Gård
Yngstesønn Vegard Årsvold og far John er alene i det store Maskinhuset på Solastranden Gård. Til våren håper de på fullt hus og har allerede booket inn nærmere 70 brylluper i sesongen. Foto: Lars Idar Waage

Fra melkekyr til fest på Solastranden Gård

I 2020 skulle de tredoble omsetningen med det nye Maskinhuset klart, men når man lever av å samle folk, gikk det ikke helt som planlagt. Likevel, Solastranden Gård har planer om å bli en destinasjon, ikke bare et festlokale i enden av Solastranden.
25.februar 2021 Av Lars Idar Waage

Solastrand Gård AS
Etablert: 2009
Antall ansatte: 23
Daglig leder: Vegard Årsvold
Omsetning: 7 MNOK
Internett: solastrandengard.no
Stiv kuling og regn som pisker mot glassfasaden på Maskinhuset i enden av stranden. Ute er det grått og trist, men inne er det varmt. Dessverre er det også tomt i lokalet som kan romme flere hundre gjester om gangen. Bygget er godkjent for 790 personer, og kan bespise 400 sittende gjester. For ett år siden sto selskapets største investering ferdig, nå håper de å få brukt det enda mer i tiden fremover.

– Vi lever av å samle folk og det er vel kanskje det eneste vi ikke får lov til å gjøre akkurat nå. I år har vi tiårs-jubileum for driften på låven. Den fylles mest med bryllup og har gjort oss sterke på privatmarkedet. For det kommende året har vi booket inn og signert kontrakt med 69 brudepar, og vi regner med det blir åtte-ti til utpå høsten, forklarer daglig leder Vegard Årsvold.

Han sitter sammen med faren John som startet det hele, og som i mange år har jobbet for å videreutvikle gården. Det tok seks-syv år med søknader og dialog med kommunen og fylkeskommunen for å realisere Maskinhuset. I 2020 ble de tildelt byggeskikkprisen i Sola kommune for bygget.

– Akkurat det er jo litt morsomt, at et bygg de ikke ville ha, får byggeskikkprisen, sier John Årsvold og smiler.

Bråstopp

At privatmarkedet har vært deres største segment, er det ingen tvil om. Nesten
70 bryllup er ikke fordelt over et helt år, men gjenom høysesongen mellom mai og september. I hele juli vil de kjøre fire brylluper per helg, noe de aldri har gjort før.

– I fjor fikk vi testet tre bryllup enkelte helger, men i år tar vi oss ikke fri i juli. For oss betyr det litt mindre familietid, men å sikre bedriften og omsetningen. Derfor håper vi at restriksjonene blir lettet på utover våren. Blir det en grense på 200 personer som i fjor, så betyr det uendelig mye for oss. Da skal vi klare oss fint, sier den daglige lederen.

For den budsjetterte omsetningen på rundt 20 millioner kroner i 2020 ble raskt torpedert da Norge stengte ned i mars. Ordrebøkene var fulle og de ville enkelt klart omsetningsrekorden. Som de fleste andre serveringssteder ble det tøffe tider når folk ikke kunne møtes fysisk.

– Som mange andre måtte vi permittere, inkludert meg selv. Så laget vi en kafé rundt påske, og denne ble en suksess som gjorde at vi kunne holde folk i jobb frem til september. På grunn av utvidelsen skulle vi ansette mange i 2020, men det fikk vi heldigvis ikke tid til. Nå håper vi å ansette dem i år heller, sier han.

Fra melkekyr til fest

Det nye Maskinhuset gir dem mer fleksibilitet og ikke minst en helt annen inngang til det store markedet - bedriftsmarkedet.

– Vi satser mer på større arrangementer og bedriftsmarkedet for her har vi
mer funksjonelle løsninger som gjør det lettere å gjennomføre denne type arrangementer, både på dagtid og kveldstid. Kombinasjonen av disse to byggene er
en fordel for oss, sier Vegard Årsvold og fortsetter:

– I tillegg har vi sterk konkurranse med hotellene i nærheten, men vi er ikke nødvendigvis konkurrenter i den forstand. De har gode konferansefasiliteter, og det har også vi. Men vi har ikke overnatting. Ikke enda.

For det kan være neste steg på veien mot å lage stedet til en destinasjon. En type overnatting, gjerne små moderne hytter tilknyttet hovedanlegget, som glir fint inn
i terrenget og gir en ekstra opplevelse for gjestene.

– Den største jobben med dette er jo søknader, og der vi må begynne. Jeg har egentlig drevet med søknader siden 1996 da vi søkte om å få bygge golfbanen, sier far John.
Etter at golfbanen åpnet i 2000 solgte de alle dyrene på gården og fikk golfen opp å stå på egne ben. Da startet arbeidet med å finne en løsning med låven.

– Jeg drev med gravemaskiner den gang, så vi ville egentlig rive den ned og bygge et maskinhus med et tilhørende lokale. Men det gikk ikke.

Familiebedrift

Så fikk de plutselig gjennom at de kunne bygge låven om til selskaps-, kurs- og konferanselokale. Arbeidet startet i 2019, våren 2011 åpnet de for første gang dørene.

– Var dette drømmen?

– Nei, det var egentlig ikke det, men det var det som var mulig, sier John og ler.

På de ti årene har det vokst fra å være en bitteliten familiebedrift til å bli en litt større familiebedrift der hele familien har vært involvert på en eller annen måte, noen i kortere perioder, andre i lengre. I dag har de seks ansatte på fulltid og mellom 15 og 20 deltidsansatte.

– Med låven har vi sett at vi ikke kom oss noe videre enn å forbli en liten familiebedrift der du må springe mye selv og ha lite fritid. Skal du gire opp og få større omsetning må du oppgradere og utvide. På sikt kan vi overlate mer til andre og kunne unne oss litt fri, sier Vegard.

Opplevelser

Uten begge lokalene hadde fjoråret sett helt annerledes ut. Med begge i drift kunne de kjøre to arrangementer opp til 200 personer samtidig fra juni. Nå håper de også bedriftsmarkedet vil ta seg opp, siden det vil utgjøre størstedelen av omsetningen i fremtiden.

– For det kommende året har vi noen reservasjoner fra bedrifter, men ingen signerte kontrakter. Alle sitter på gjerdet og ser på hvordan pandemien utvikler seg.

En av de store fordelene for Solastranden Gård, mener de selv, er at de skiller seg ut. Beliggenheten og en helt annerledes opplevelse for gjestene skal selge dem inn på de nye markedene.

– Folk ser etter de opplevelsene som er annerledes og vi skal gi en slags wow- faktor. Et bedre samarbeid med hotellene er også viktig. Når de arrangerer en konferanse til 300 personer over tre dager, så kunne ikke vi tilbudt dette. Men deler av arrangementet kan jo foregå for oss, sier Vegard og får støtte av faren:

– De kan bruke det som et salgsargument overfor kundene, at de kan bryte opp arrangementet og gjøre noe annerledes.

Videre utvikling

Annerledesheten vil de dyrke videre i fremtiden, og kunne tilby Sola som en destinasjon i enda tettere samarbeid med hotellene. Det bringer far John tilbake til
idéen rundt noen små, flotte og koselige hytter på området.

– Tenk at du siter inne på en liten hytte og føler du er ute i naturen. Etter et nydelig måltid i restauranten kan du trekke deg tilbake til hytta. Om morgenen får du ferskt brød på døren og resten av det du trenger står i kjøleskapet. Da gir vi en opplevelse!

– Innen fem år?

– Vi skal kunne klare dette på fem år, det er jeg overbevist om, men vi må ha kommunen og fylkeskommunen med på laget. Men at vi skal bli mer en destinasjon sammen med hotellene og være mer åpne for allmennheten og ikke bare lukkede selskaper - er det vi jobber for, avslutter Vegard Årsvold.

Kronikk: Hva betyr geopolitikken for næringslivet?

Når vi går inn i mer usikre tider, blir det viktigere også for næringslivet å engasjere seg i utenrikspolitiske spørsmål.

Gruvedrift kan gi 1000 nye arbeidsplasser

Med statlig og regional vilje kan utvinning av mineraler i Eigersund kommune og videreforedling totalt skape 1000 arbeidsplasser. Til høsten starter N…

PROFILEN: Målet er en besettelse

Det strider kanskje mot en uskreven naturlov at en ung gutt fra det milde Sør-Vestlandet er det som skal til for å gjenvinne begeistringen og troen på…