Fra utenforskap til tech-jobber
Et unikt samarbeid mellom Boost AI og Allservice gjør at Håvard Dahl-Olsen og Silje Aukland nå har tre personer på jobb i tech-bedriften på Forus. Foto: Lars Idar Waage

Fra utenforskap til tech-jobber

«Håkon» har alltid vært interessert i data, er strukturert og analytisk. Samtidig har han hull i CV-en, så jobber innen IT og tech har virket uoppnåelige. Nå har han jobbtilbud fra Boost AI etter et samarbeid mellom dem og Allservice.
01.juli 2020 Av Lars Idar Waage

I sin korte yrkeskarriere har «Håkon» prøvd flere yrker og sist var han under opplæring for å bli barista. Men Silje Aukland og Allservice kartla kunnskapen og interessene hans og det viste seg å være noe Boost AI kunne trenge. Nå har han gjort jobben så godt at han har fått et jobbtilbud på bordet.
– Dette er jo en gladsak, det er jo det. Men vi ser også at flere og flere unge som ikke har utdannelse eller kanskje ikke fullført videregående skole engang, sitter på gode datakunnskaper som de gjerne kunne brukt ute i næringslivet. I tillegg sliter mange med sosial angst eller andre diagnoser som kan være hemmende, sier Aukland som er veileder hos Allservice.
Tradisjonelt sett har de tilknyttet Allservice gjerne fått stillinger som inneholder enkle arbeidsoppgaver - som lager og butikkjobber. Å knytte til seg en helt ny bransje, med helt andre krav til kompetanse, har vært krevende.
– De bransjene vi som oftest samarbeider med har kanskje bare krav om truckførerbevis eller erfaring fra kundeservice, samtidig som du stiller på jobb presist. Men de krever ikke høyere utdannelse, forklarer hun.

 

Solskinnshistorie

For Håvard Dahl-Olsen og Boost AI ga dette en ny mulighet. De har økt antall ansatte til over 100 på få år, der de fleste jobber som såkalte AI-trenere. Jobben består i å tilpasse deres teknologi til kundenes behov og ønsker, og trene systemet slik at det fungere som det er tiltenkt. Med litt tilpasninger fant de fort ut at «Håkon» passet godt inn en sånn rolle.
– Han har en veldig fokusert tilnærming til jobben, og det hele er en solskinnshistorie. De verktøyene vi bygger, som han er en del av, er helt unike i verden – i et marked der vi konkurrerer med nesten 3.000 lignende selskaper og noen av de er giganter som Google, Microsoft og IBM, sier Dahl-Olsen.

 

Lyst på jobben

Suksessen har ført til at to nye fra Allservice nå har startet hos Boost AI. De startet i sommer og er for tiden under opplæring. Både Allservice og Boost tror alle parter vil tjene på et slikt samarbeid.
– Erfaring tilsier at arbeidsmiljøet blir bedre med rausere miljø og høyere trivsel. Det fører igjen til høyere effektivitet og lavere sykefravær. Samfunnsnytten er stor for hver eneste vi får ut av NAV-systemet og inn i jobb, sier Aukland før Dahl-Olsen utdyper:
– Et av de viktigste elementene når vi ansetter, er følelsen av at de har veldig lyst å jobbe for Boost. Vi fikk tre søknader, og når den ene er et brev som sier «da jeg leste at stillingen var ledig, ble jeg så utrolig glad», så vil man gjerne ha vedkommende. Det snakket til meg og jeg visste hvem vi skulle ha: Den som hadde mest lyst.

 

Nytt yrke

Mange innen denne kategorien har følt på et utenforskap som gjør det vanskelig å komme seg i jobb. Dersom de får tilliten, viser det seg ofte at de er svært lojale medarbeidere som er glad i de faste rammene og de samme kollegene.
– Å like rutinearbeid og forutsigbarhet er en undervurdert egenskap i dagens arbeidsliv. Hvis de kommer inn her, begynner sakte og man fokuserer på mestring, tilhørighet og motivasjon, så får du sannsynligvis en 100 prosent lojal medarbeider tilbake, sier veilederen.
For Boost AI er det godt nytt. Da Håvard Dahl-Olsen startet i Boost AI for fire år siden var han en av få i verden med denne tittelen. I dag er det over 3.000 sertifiserte AI-trenere i verden. Et nytt yrke er skapt, men det er mange faglige tilnærminger til en slik jobb.
– For meg handler det om å ha en rett miks av mennesker. Da vi startet med dette hadde vi utfordringer vi ønsket å løse, men gjennom prosessen har det endret seg litt. I dag ser vi store samfunnsmessige fordeler med slike ansettelser, sier han.

Andre liknende nyheter

Offentlig sektor som innovasjonsmotor

Hvert år kjøper det offentlige inn varer og tjenester for nærmere 600 millarder kroner. Å bruke en større andel av disse milliardene til å etterspørre…

Smir så lenge stålet varmer

Han trives minst like godt i produksjonshallen som bak tegnebrettet på kontoret, og karakteriserer sine ansatte som venner. Svein Westlund Kristiansen…

Dårlig ledelse?

En tredjedel av norske medarbeidere sier at de har ledere som er så dårlige, at disse står i veien for at medarbeiderne kan gjøre en god jobb. Men, er…

© Næringsforeningen 2019-2021 Sidekart Personvern og vilkår for bruk
Umbraco CMS fra MarkedsPartner