Avinor Stavanger lufthavn og Nærings- foreningen gjennomførte i oktober en undersøkelse om næringstrafikken til og fra Stavanger lufthavn. Her ble framtidige forretningsreiser for 260 bedrifter og virksomheter kartlagt. Undersøkelsen ble også gjennomført for Oslo, Bergen og Trondheim, og vil bli gjentatt årlig i tiden som kommer.Om ikke lenge runder vi toårs-merket for utbruddet av den globale koronapandemien. Pandemien har satt et sterkt preg på alle sider av samfunnsmaskineriet, luftfarten inkludert. For flytrafikken er konsekvensene både kortsiktige og langsiktige. De kortsiktige er åpenbare: Nedstenging av samfunnet gir redusert flytrafikk. Samtidig bidrar pandemien til at møte- og samhandlingsmønstrene i bedriftene endrer seg, og at videomøter i mange tilfeller erstatter fysiske møter som krever reising med fly. Dette skaper usikkerhet om den framtidige etterspørselen etter flyreiser, både for flyselskapene, Avinor og andre aktører.
Filip Aven hos Avinor, Stavanger lufthavn Sola, har ledet arbeidet med gjennomføringen av undersøkelsen om forretningsreiser ved Stavanger lufthavn Sola, i tillegg til tilsvarende undersøkelser ved andre større lufthavner i Norge.
– Denne kartleggingen hvor vi får tilbakemeldinger om framtidige forretningsreiser fra 260 bedrifter og
virksomheter, gir svært god innsikt for ruteutviklingsarbeidet. Det faktum at undersøkelsen omfatter en bredde i bransjer og bedrifter av ulike størrelser, gjør nytteverdien enda større. Tilbakemeldingene tegner et bilde som gir grunnlag for gryende optimisme, men også av en flybransje som vil være preget av pandemien i årene som kommer, sier han.
Aven oppsummerer hovedfunnene i undersøkelsen på følgende vis:
Filip Aven påpeker videre at arbeids- markedet i regionen langt på vei er friskmeldt, og at næringslivet også i tiden som kommer vil ha betydelig behov for utenlandsk arbeidskraft.
– Gitt at koronarestriksjonene holder seg stabile på dagens nivå, forventer vi god økning i trafikken fra utlandet knyttet til både arbeidsinnvandring og turisme. Dette innebærer at det vil være god etterspørsel på ruter mellom Stavanger og land som Polen, Latvia og Litauen.
Aven forteller at Avinor har fått tilbakemeldinger fra flere flyselskaper om at undersøkelsen er svært nyttig for dem når de skal planlegge tilbudet i 2022 og videre framover. Derfor vil kartleggingen gjennomføres årlig i tiden som kommer,
og dermed bli et godt verktøy for å følge utviklingen innen forretningstrafikken over tid.
Thomas Reinsborg er Head of Sales i SAS Norge, og har studert undersøkelsen med interesse.
– Innsikt er alltid viktig. Denne undersøkelsen utgjør en nyttig del av grunnlaget når vi planlegger rutetilbudet. Dette er en markedsbasert kartlegging, og et viktig supplement til den øvrige kunnskapen vi har om utsiktene framover. Det er veldig positivt at Avinor og Næringsforeningen gjennomfører undersøkelser som denne, sier Thomas Reinsborg.