Håper å samle okseflokken igjen snart
De ansatte sitter som oftest ute hos kundene og jobber med prosjekter, men hver fredag fylles kontoret under den såkalte Oksefredagen. Et bevisst tiltak fra gründerne Erling Håmsø og Knut Erik Hæhre å skape gode relasjoner internt i bedriften. Foto: Lars Idar Waage

Håper å samle okseflokken igjen snart

Barndomskompisene fra Sandnes elsker å skape noe. Nå har de skapt bedriften Okse, som vokser år for år med å designe gode brukeropplevelser. I dag teller flokken ti ansatte.
26.mai 2021 Av Lars Idar Waage

I 2006 skrev Knut Erik Hæhre på en blogg at han om ti år akkurat var ferdig som markedssjef i Sandnes Ulf i Eliteserien og startet ny bedrift. Han traff blink.

– Gjennom årene i Sandnes Ulf fikk jeg være med fra andre divisjon til Eliteserien, og så startet vi Okse i 2016, sier Hæhre som er daglig leder i selskapet.

Etter oppstarten holdt bedriften til på Hanabryggene i Sandnes med to ansatte. Så ble de tre, så fem og åtte i fjor. De har vokst hvert år, både i ansatte og omsetning, og flyttet til Vågen i Stavanger.

– Vi er i vekst. Omsetningsmessig så har vi gått fra seks til ti millioner mellom 2019 til 2020. Nå blir det nok ikke tilsvarende relativ vekst i år, men vi tror på en grei vekst og det har gått veldig bra til nå i år, sier medgründer, partner og kompis, Erling Håmsø.

UX- og tjenestedesign

Selskapet er et konsulentselskap for UX- og tjenestedesign, noe som kan virke forvirrende for mange. Så hva er det egentlig Okse driver med?

– Etter hvert har vi lært oss at noen skjønner hva vi driver på med, men vi må se an målgruppen. UX står for user experience altså brukeropplevelse. Design kan du velge å definere veldig bredt. Design handler om å skape noe med intensjon. Vi designer gode brukeropplevelser, enkelt forklart, sier Håmsø.

Okse har valgt å kalle seg et UX-byrå fordi de vet hvilke assosiasjoner folk har til ordet i markedet, som handler om opplevelsen og bruken av digitale grensesnitt. For dem handler det imidlertid om mye mer.

– I dagens samfunn så er ofte det siste grensesnittet ut mot brukeren, digitalt. Samtidig handler det om alt rundt også, for eksempel forventninger til en app, hvordan det var å ringe kundeservice og mer som ligger rundt den digitale flaten, forklarer han før kollega Hæhre utdyper:

– Innen design av produkter og tjenester er mye usynlig. Skal du for eksempel ta tog mellom Stavanger og Sandnes må du trolig innom en app i løpet av turen, men opplevelsen du sitter igjen med etterpå handler om mye mer enn bare de sekundene du brukte i appen. Essensen er at vi kan gjøre teknologi og tjenesteprodukter tilgjengelig, brukervennlig og sømløst i tillegg til å ha tenkt hvordan ting skal oppleves.

En kundereise

Brukerfokus er derfor viktig. Sette hele opplevelsen inn i en kontekst. Skal man teste et grensesnitt så nytter det ikke bare å brukerteste i gunstige omgivelser. De må være så reelle som mulig for å forstå brukernes situasjon på en best mulig måte.

– La oss ta eksempelet med toget. Å brukerteste med noen som sitter rolig i et møterom er veldig forskjellig fra de kundene som gjerne løper mot toget, er stresset og som ikke er kognitivt helt til stede og i stand til å forstå et komplisert grensesnitt, forklarer Håmsø.

Med andre ord så hjelper de bedrifter med å lage nye og bedre produkter og tjenester, eller å forberede eksisterende og koble disse produktene og tjenestene med mennesker.

– Her snur vi litt på det. Det er ikke forretningens ønske om å økt omsetning eller bruk som er viktigst for oss, som gjerne er den bestillingen vi får. Vi må altså forstå brukeren og konteksten.

I en digitalisert verden, som er både flat og tilgjengelig for alle, så har kundenes forventninger steget til ekstremt høyt nivå. Globale giganter som Netflix og Spotify har vært med på å skape disse forventningene, som dermed blir overført til mindre selskaper som Altibox eller Justify i Stavanger.

– Som forbrukere tenker vi ikke alltid på alt det som er designet. En ting er en ny bil
- ja det er et design utpå, men lyden er nok også designet, lyden når du lukker døren og lukten av bilen. Alt dette tenker vi ikke over, men det er laget med overlegg. Alt er designet for å gi oss en viss opplevelse, sier den daglige lederen og fortsetter:

– Som produkt- og tjenesteleverandør i dag så kan du ikke si at vi ikke har en brukeropplevelse - det har alle. Så kan du velge å ta kontroll og designe brukeropplevelsen, eller lukke øynene og håpe folk har en god brukeropplevelse.

Konsulenter

Selskapet definerer seg som et konsulentselskap, der de ansatte sitter ute hos kundene i prosjektperioden. Akkurat det var ikke meningen da de startet, da ville de først og fremst jobbe mer prosjektbasert. Akkurat dette gjorde de en god stund også, helt til en kunde ville at Erling skulle sitte hos dem i tre måneder 60 prosent som konsulent. Først da skjønte de at det var å foretrekke.

– På innsiden er det enklere å skjønne helheten og forstå kunden, forretningen og teknologien og ikke minst menneskene. Alt dette gir en helt annen verdi enn en bestilling fra en kunde, sier Håmsø.

På innsiden kan du opparbeide tillit og se andre deler av kjeden og forstå kundereisen bedre, mener de to.

– Å være til stede i organisasjonen og forstå aktørene og alt som påvirker det er viktig. Hvis vi skulle sitte på et kontor og kommet tilbake tre måneder senere mister vi forankring og eierskap til det vi jobber med, sier Hæhre,

Oksefredag

Siden de ansatte ofte sitter en del ute hos kundene har de innført såkalt Oksefredag. Da sitter alle samlet på kontoret i Vågen i Stavanger.

– Vi kaller det bare for okseflokken, og vi bygger en flokk og vi er både stolte og fornøyde med kontorlokalene. Men det har vært et veldig bevisst valg rundt lokalene også. Her skal det være som å komme hjem, sier han og møter litt motstand hos partner Håmsø:

– Jeg liker ikke å bruke ordet hjem. Vi er tydelige på skillet mellom jobb og hjem.

Akkurat dette punktet er de svært klare på. Mens andre bedrifter gjerne har bordtennisbord, sofaer, muligheter for overnatting og mat slik at man ikke trenger å forlate arbeidsplassen, tenker det helt motsatt.

– For oss så er det livet ut forbi jobben som er det viktigste. Jobben muliggjør det andre du gjør. Vi vil ikke holde folk her, vi vil sende folk hjem med energi slik at de kan gå de turene de vil, reise på de feriene de ønsker eller kjøpe den bilen de ønsker. De skal være med de menneskene som faktisk er nær dem, sier Håmsø

Verdier

Håmsø og Hæhre har ulike personligheter som utfyller hverandre. For utenforstående kan det virke som Håmsø har stort sett foten på gasspedalen, Hæhre på bremsen. Samtidig er de enige om det viktigste: Drivkraften bak Okse. Det å skape noe. Skape arbeidsplasser og gode brukeropplevelser.

– Erling gønner på, og hadde han styrt Okse alene så hadde vi vært konkurs for lenge siden, sier Hæhre.

– Men, det hadde jo vært veldig kjekt! Kontrer Håmsø.

– Jeg er jo bremsen, må vente litt og se. Hadde jeg drevet Okse så hadde vi vel vært bare oss to i et kott eller en eller plass. Viktig balanse mellom oss, sier den daglige lederen.

– En bil uten bremser er jo ganske ubrukelig. Men har du både gass og brems så kjører bilen fint, mener Håmsø.

Av samme grunn snakker de mye om «god jord» som en av verdiene sine, og at planter vokser i god jord, på samme måte som relasjoner blir bedre med god jord.

– For oss handler det om å være grei både mot folk og planeten, sier Knut Erik Hæhre.

Og med folk menes definitivt også de ansatte, som de mener de har et ekstra ansvar for å behandle på en god måte.

– Vi er ikke opptatt av faktureringsgrad. Vi skal legge til rette for at folk kan yte så godt de kan, og er forholdene til stede, så leverer de ansatte.

I februar hadde de seremoni der de delte ut babybonus. I personalhåndboken er det nedfeldt 10.000 kroner i babybonus til ansatte, eller partneren, som venter barn. I tillegg til gavekort på 40 kopper kaffe og en bedre middag for to og kinobilletter.

– For oss er det viktig å snakke mye om de små tingene, de som isolert sett kanskje ikke betyr så mye. Men summen av alle de små tingene, blir en kjempestor ting, sier Håmsø.

Andre liknende nyheter

PROFILEN: Målet er en besettelse

Det strider kanskje mot en uskreven naturlov at en ung gutt fra det milde Sør-Vestlandet er det som skal til for å gjenvinne begeistringen og troen på…

LEDER: Det nye Vestlandet

Påsken ble ikke så stille som planlagt! I palmehelgen sendte nemlig Næringsforeningen denne tegningen til Bergens Tidende. Da smalt det skikkelig i ko…

Aksjeåret: Hvem leder etter 1. kvartal?

Slik ligger det an med 2024-aksjene ekspertene plukket ut på Aksjeåret i januar.