Har byggeklare næringstomter
I området lagres det tømmer og utstyr, men Kristen Holand lover han kan rydde området på kort tid dersom noen vil etablere seg her. Totalt har han rundt 25 mål med byggeklare næringstomter til leie eller salg.

Har byggeklare næringstomter

I Eigersund er det mangel på byggeklare, kommunale næringstomter. Men Kristen Holand i T. Holand Maskin AS kan vise frem 25 mål ferdig planerte tomter.
17.september 2019 Av Lars Idar Waage

– Gi meg en ukes tid så skal jeg ha ryddet og ordnet området, og det er bare å sette i gang, sier daglig leder Kristen Holand.

Han står på en steinknaus på Hovland, Eigerøy og ser ned på området som i dag er fylt med tømmer og utstyr. På et skilt nede på flaten står det «Eigerøy Næringspark», og tomter til salgs og leie. At det er mangel på næringstomter, er han ikke helt enig i.

– Vi har byggeklare tomter nå og om cirka to år har vi ytterligere areal tilgjengelig. Da har vi tatt ut masser fra fjellet her, planert ut og ferdigstilt tomtene. Kommunale næringstomter er det mangel på men ikke næringstomter generelt, forklarer han og peker nordover på området.

Satser ikke nok

På nordsiden av T. Holands administrasjonsbygg ser det ut som et lite bergverk, der masser fortsatt tas ut. Flere tusen tonn stein behandles hver dag, noe som gjør arbeidet effektivt og mindre tidkrevende enn tidligere.

– Med effektivt utstyr går det ikke årevis å ta ut masse og gjøre arealene klare. Vi vil gjerne ha tak i nye områder vi kan ta ut masser. Kommunen eier et stort område oppover her, som det ikke er noen planer for enda, sier han.

Holand mener kommunen har kommet for sent i gang med utviklingen av nye områder, og kanskje satset altfor mye på Kaupanes-området som fortsatt vil ta tid før det blir tomter tilgjengelig.

– Kommunen har kanskje ikke satset nok på næringspolitikk tidligere. Jeg mener de skulle vært litt mer frempå for ikke å havne bakpå, mener den daglige lederen.

I områdeplanen for Kaupanes legges det opp til at hele området skal samles i én reguleringsplan og benyttes til industri- og havnevirksomhet. I dag er det flere fritidsboliger i området, og flere grunneiere klaget på kommunens vedtak fra 2017. Disse protestene har ikke ført frem, og dermed kan området utvikles i tråd med kommunens vedtak.

– Kaupanes-området er veldig stort, men det kreves investeringer i infrastruktur og ikke minst en løsning med de private grunneierne før vi kan ha tomter klare her, sier Anne Vigdis Ellingsen, daglig leder i Eigersund næring og havn.

Arbeidsplasser

I disse dager jobber foretaket med å finne kandidater til en prosjektleder som nettopp skal jobbe med utvikling av næringsarealer i kommunen. Et rekrutteringsbyrå er satt på jobben, og fristen er satt til 20. september. En prosjektleder er dermed ikke på plass før senere i år.

– Prosjektlederens første oppgaver blir å gå inn i områdeplanene og kartlegge problemstillingene knyttet til både infrastruktur, fritidseiendommer og ikke minst økonomi. Vi må gjøre beregninger som viser økonomien i dette, sier Ellingsen.

For kommunens del er det de to næringsområdene på Kaupanes og Sannarnes som er mest interessante i
første omgang. Holands område ved Hovland ligger bare noen hundre meter fra Kaupanes.

– Vi har umiddelbar nærhet til havna herfra, og dette burde være et attraktivt område å utvikle og satse på næring. Jeg vet flere er på jakt etter næringsarealer, men kommunen har lite å tilby, mener Holand.

– Frykter du at dette fører til at arbeidsplasser forsvinner til andre steder?

– Ja, i ytterste konsekvens kan det bli resultatet. Så henger alt sammen. Flere arbeidsplasser gir også behov for boliger, som igjen gir arbeid til andre i kommunen, mener Holand.

Vinn-vinn

På Jæren har diskusjonen gjerne vært om bruk av matjord til næringsareal. Ifølge Holand er ikke dette et problem for områdene på Eigerøy, snarere tvert imot. Her er det nemlig mye fjell.

– Personlig mener jeg dette kunne vært en vinn-vinn situasjon der vi kan ta ut massene vi trenger, og levere tilbake ferdig planerte næringstomter til kommunen etterpå. Areal har vi nok av på denne delen av Eigerøy, dersom kommunen bare vil, påpeker han.

Området kommunen eier ligger inne som næringsareal i kommuneplanen, men foreløpig finnes det ingen konkrete planer eller avtaler. Foran i køen ligger nevnte Kaupanes og Sannarnes i tillegg til Eigestad, der Eigersund Næringspark ligger. Men Eigersund næring og havn ønsker private næringstomter hjertelig velkommen.

– Vi har en klar mangel på byggeklare tomter akkurat nå, men det er mye tilgjengelig areal på sikt. Derfor er det bra at det finnes varierte tilbud også fra private, sier Ellingsen.

For T. Holand Maskin kan det også være aktuelt å bruke deler av arealet til egen virksomhet.

– På sikt har vi tenkt å bygge både nytt verksted og administrasjonsbygg. Samtidig er vi veldig interessert i nye områder dersom det blir noen tilgjengelig, sier Holand.

Aksjeåret: Hvem leder etter 1. kvartal?

Slik ligger det an med 2024-aksjene ekspertene plukket ut på Aksjeåret i januar.

Ventyr på Stavanger-besøk: – Vil satse lokalt

88 vindmøller på et område like stort som Bjerkreim midt i sjøen. Med base i Stavanger-regionen tror Ventyr på lukrative ringvirkninger for det offsho…

Derfor må du på Leandagen

– Få det beste ut av bedriften og menneskene som jobber der.