Hentet inn fire millioner dollar for å vokse videre
Idéen som var en del av Ole­-Erik Vestøl Endreruds PhD­-prosjekt er nå i ferd med å kommersialiseres og brukes i havvindprosjekter verden over. Foto: Lars Idar Waage

Hentet inn fire millioner dollar for å vokse videre

Shoreline har gått fra fem til over 40 ansatte på få år. Nå har de fått nye internasjonale investorer for å bygge bedriften videre, med programvareløsninger til vindkraftindustrien.
17.august 2020 Av Lars Idar Waage

Shoreline AS
Etablert: 2014
Daglig leder: Ole-Erik Vestøl Endrerud
Antall ansatte: 43
Omsetning: 7,4 millioner kroner (2019)
Internett: shoreline.no
Inne på kontorene langs bryggekanten i Stavanger sitter riktignok bare åtte ansatte, med ledelse og administrasjon. Men kontorer i Esbjerg, London og Hamburg gjør Shoreline til et middels stort selskap. Og større vil de bli.
– For noen år siden var vi et garasjeband med fem ansatte, mens vi nå nærmer oss ti ganger så mange. Vi har bygget
opp et ordentlig og solid selskap. Vi bruker selvfølgelig mer penger enn det vi får inn i inntekter, fordi vi investerer heftig i framtiden. Men planen vår er jo å vokse, med dobling eller tredobling av omsetningen hvert år, forklarer gründer og daglig leder Ole-­Erik Vestøl Endrerud. Rundt årsskiftet gikk de ut med en emisjon for å hente inn enda mer vekstkapital. Et par hundre investorer ble kontaktet, med både positiv og negativ respons. Fra før av har de med seg store aktører som Blue Bear Capital, Alliance Venture og Investinor på investorsiden. Nå har de hentet inn fire millioner friske dollar, eller tett opp mot 40 millioner kroner, etter dagens kurs.
– Ingenious er et britisk kapitalfirma som tradisjonelt har investert i film­ og medieverden, men har i flere år beveget seg mer mot infrastruktur og tech, sier Endrerud.

 

Optimalisering

Til sammen nærmer bedriften seg 100 millioner kroner i kapital, både via softfunding fra Forskningsrådet og Innovasjon Norge, samt investert kapital. Bedriften er en kommersialisering av Endreruds PhD­prosjekt ved UiS, der han jobbet med å utvikle simulerings­
og optimaliseringsmodeller for drift og vedlikehold. Videre så han på hvordan man kan simulere og bruke dette for å optimalisere vedlikeholdsstrategier og ressurser, logistikk og konsepter for havvindparker.
– Mens vi jobbet mye med dette verktøyet, så vi et stort potensial i det vi kaller field service management. Der handler det om den daglige planleggingen av operasjoner, planlegging av transport og logistikk, holde styr på utstyr og reservedeler, kurs, kompetansebevis, og alt som brukes i jobben med å planlegge oppgaver – både for vedlikeholdsoppgaver og innen konstruksjons og byggeprosjekter innen havvind, sier han.
Her kan de bruke den samme teknologien på å simulere og optimalisere hva man skal gjøre i morgen.
– Basert på de siste værmeldingene og oppdateringer på tilgjengelig kompetanse og reservedeler, kan du utføre arbeid som gjør at du produserer gjerne én, to eller tre prosent mer kraft i løpet av året på den mest kostnadseffektive måten, forklarer den daglige lederen.

 

Gjennombruddet

Alt er utviklet som en skyløsning, der både software og service selges til kunder over hele verden. Equinor og Statkraft er norske eksempler, men over 30 kunder over hele verden er operatører, utviklere, tjenesteleverandører, fartøysleverandører og konsulenthus – i tillegg til de som leverer turbiner til vindkraft.
– I år vil jeg nok si at halvparten av prosjektene som er under bygging, bruker eller har brukt Shoreline­software.
I forbindelse med veldig mange av parkene som utvikles på prosjektnivå på verdensbasis, vil en eller annen leverandør eller utvikler i et slikt prosjekt sannsynligvis bruke noen Shorelineverktøy, sier han.
Markedet er tradisjonelt dominert av de store aktørene som IBM Maximo, Oracle og Microsoft. Skal man konkurrere med disse, må man være stor, noe som igjen krever kapital.
– Det nytter ikke å bygge stein på stein og ha mindre investeringer da, sier Endrerud.
I 2017 dro derfor hele bedriften med sine fem ansatte til Paolo Alto i Silicon Valley i to og en halv måned. Gjennom Innovasjon Norges Tech Incubator (TINC) skulle de finne mulighetene til internasjonal vekst – og ikke minst internasjonale investorer.
– Vi kan være såpass ærlige at vi som de fleste andre trodde vi skulle komme tomhendte hjem igjen, men vi var heldige og fikk med oss en amerikansk investor, Blue Bear Capital, en kjempespennende industrisoftwareinvestor i LA og Houston, forklarer han.

 

Ut i verden

Da gikk alt ganske kjapt. Havvindindustrien har vokst kraftig de siste årene og Shorelines verktøy ble tatt i bruk over store deler av verden. De brukte tiden på å bygge seg opp til å holde en internasjonal standard.
– Vårt mål er at det ikke skal være så stor forskjell på Shoreline eller om vi hadde vært et selskap lokalisert i Silicon Valley. Det skal gå an å lykkes med det her også, mener Endrerud.
Men selskapet har ekspandert til andre land, noe som har vært nødvendig for å komme tettere på markedet. Da de startet var det ingen norsk havvindindustri og kundene var utenfor Norge. Kontorene i utlandet har spesielt fokus på den kommersielle biten, og Shoreline har brukt mye ressurser på å bygge opp et internasjonalt salgsnettverk.
– Det handler om å være tett på markedet. For oss er det ikke bare Nordsjøen og det europeiske markedet, det er hele verden. Nesten alle parkene som utvikles på USAs østkyst, bruker for eksempel våre verktøy i prosjektutviklingsdelen, sier Endrerud.
Ved siden av behovet for et større kommersielt nettverk, har de satset på sterkere software­ og produktutvikling. Mangel på kvalifiserte utviklere som vil ta seg jobb i en start­up har derfor vært utfordrende. Løsningen ble å bygge opp utviklingsmiljøet i Esbjerg. Her sitter kommersiell direktør i medgründer Michael Bjerrum.
– Danskene er veldig flinke på forretnings­ drift, mens vi nordmenn er mer flinke på å finne løsninger. Dette sammen har gjort oss veldig godt tilpasset det internasjonale markedet. Men vi har etterhvert blitt et av de største utviklermiljøene i Esbjerg også, så det er ikke like lett å få tak i folk der heller, sier gründeren.

 

Fortsatt vekst

De første seks årene har vært en suksess, selv om det er mange nåløyer man skal gjennom som gründer, der mange mislykkes.
– Jeg forstår hvorfor mange ikke lykkes, det er mange tilfeldigheter og gjerne litt flaks. Det tipper ofte i din favør hvis man har et godt produkt, en god visjon og ikke minst hardt arbeid, sier Endrerud og fortsetter:
– Et av våre fortrinn er at vi har vært veldig godt forberedt, og ligget to­tre skritt lenger frem hele tiden. Vi har også laget et så godt produkt, at kundene er villige til å betale for utviklingen av det. Viktigste punktet er å fokusere på det kunden trenger og etterspør og lage et produkt som markedet trenger, ikke bare én kunde. Her har vi vært eksepsjonelt gode, sier han.
– Hva med fremtiden? Hvordan ser den ut?
– Vi skal fortsette å vokse. Men har vi suksess, så kreves det også mer finansering. Men nå er vi godt rustet til å levere produktet ut til kundene, og ta det videre inn i fremtiden, avslutter Ole-Erik Vestøl Endrerud.

Andre liknende nyheter

Roboter på styremøtet: Fremtiden er nå!

I det pulserende forretningslandskapet for 2024 tar bedrifter steget inn i en ny æra, der roboter ikke bare er medhjelpere, men også støtter beslutnin…

NTP: En seier for Østlandet og Jernbaneprosjekter rundt Oslo

– Uten innsatsen til Rogalendinger i regjeringsapparatet hadde dette vært katastrofalt. Nå har vi fått noen plaster på såret, men såret er likefult åp…

Stavanger-selskapet Lingu vinner nasjonalt anbud med innovative løsninger

Stavanger-bedriften Lingu har nylig markert seg nasjonalt ved å vinne et omfattende anbud for digital språkopplæring, en milepæl som bekrefter selskap…

© Næringsforeningen 2019-2024 Sidekart Personvern og vilkår for bruk
Umbraco CMS fra MarkedsPartner