High Wind 2020: Vil utforske mulighetene
Dudgeon Offshore Wind Farm utenfor kysten av Norfolk er et av prosjektene Equinor satser på i Nordsjøen. (Foto: Ole Jørgen Bratland, Equinor)

High Wind 2020: Vil utforske mulighetene

Få alternative energikilder har større potensiale enn havvind. Det vil regionen nå for alvor ta konsekvensen av, og kaller i første omgang inn til en to dager lang konferanse der satsing på havvind står på sakskartet.
11.februar 2020 Av Ståle Frafjord

Bakteppet for konferansen High Wind 2020 er som følger: Er vi villige og i stand til å utnytte det potensialet som ligger i havvind? Og i så fall: Hvordan kan havvind medvirke til at Europa blir karbonnøytral, og på hvilken måte kan og bør Norge utgjøre en forskjell og ta en aktiv rolle for å nå et slikt mål?

Ideen til High Wind 2020 – en konferanse som arrangeres 18.-19. mars – kom egentlig i form av et benkeforslag fra tidligere Venstre-politiker Per A. Thorbjørnsen i formannskapet og senere bystyret i Stavanger i fjor.

Han var ikke den eneste som tente på ideen. Stavanger kommune og næringsavdelingen ga oppdraget til Greater Stavanger, og ba dem stå for gjennomføringen og planleggingen på vegne av en bred samarbeidsgruppe som inkluderer alle de ledende aktørene med interesse for havvindSørvestlandet

LES MER OG MELD DEG PÅ HIGH WIND 2020 HER

Fra ord til handling

– Det betyr i praksis universitetene i Bergen, Stavanger og Agder, energi-næringsklyngene i samme område, næringsforeningene og en rekke bedrifter som Equinor, Shell, Aker Solutions, Rosenberg, Kværner, NorthSea Group Wind, SR Bank, DNB, Stavangerregionen Havn, Innovasjon Norge Rogaland, Rogaland Fylkeskommune og ONS. Bedriftene, organisasjonene og institusjoner har deltatt i ide og forankringsfasen, og jeg er veldig stolt av at vi har klart å få til denne samhandlingen, sier mulighetsutvikler Birger Haraldseid i Greater Stavanger.
Det er SR-Bank som er vertskap for selve konferansen i Finansparken, mens DNB og Stavangerregionen Havn er vertskap for nettverksdelen mellom de to konferansedagene.
Hvem er målgruppen for konferansen?
– Det er hele aktørbildet på tvers av de som har interesse for, og er med i verdikjeden for havvind, inkludert politikere så vel nasjonalt som lokalt. Det er tid for å gå fra ord til handling, og vi har også et håp om at regjeringen viser mer interesse for temaet og vil stille opp – gjerne med den nye olje- og energiministeren, sier Haraldseid.

Næringssjef i Stavanger kommune, Anne Woie, mulighetsutvikler i Greater Stavanger, Birger Haraldseid, og daglig leder i Energy Innovation, Frank Emil Moen, er blant initiativtakerne til konferansen High Wind 2020.
Heftige mål
Det store bakteppet for konferansen er Wind Europe sin rapport «Our Energy our Future». Det handler både om kunnskap og om retning.

–Denne rapporten har heftige mål om at store deler av kraftbehovet i Nordsjø-området skal kunne dekkes ved massiv utbygging av havvind, og Norge er skrevet inn i denne historien. EU sitt Green Deal konsept underbygger dette. Spørsmålene vi vil stille og, ønsker debatt om er om dette er mulig. Vi ser jo at Equinor gir gass her gjennom Hywind Tampen, elektrifisering av norsk sokkel og at de skal lede en breid internasjonal koalisjon for å øke tempoet i havvinds-utviklingen. Andre relevante spørsmål er om det finnes det en verdi og leverandørkjede som kan levere nok turbiner, fundament, kabler og alt det andre som skal til. Vi vet også at en slik "visjon" kommer til å båndlegge tre prosent av havarealet, hvor fiske og skipsfart vil få begrensinger. Derfor har vi også invitert noen av de som har som oppdrag å ivareta interessene til andre brukere av havrommet.

Vennskapsbyer
–Hva i programmet vil du selv trekke frem?
–Først og fremst vil jeg fremheve mangfoldet og positiviteten til de vi har spurt om å bidra på konferansen. Equinor har jo flere nye annonseringer som drar i retning av mer havvind, Shell har gjort flere strategiske teknologioppkjøp i havvindsektoren. Jeg synes også det er kult at det er denne konferansen som bringer sammen ordførerne de tre viktigste energibyene rundt Nordsjøen Aberdeen, Esbjerg og Stavanger - byer som også er vennskapsbyer. Alle tre har en interesse av havvind-segmentet, dog med Esbjerg klart i føringen, sier Haraldseid.

LES MER OG MELD DEG PÅ HIGH WIND 2020 HER

Gruvedrift kan gi 1000 nye arbeidsplasser

Med statlig og regional vilje kan utvinning av mineraler i Eigersund kommune og videreforedling totalt skape 1000 arbeidsplasser. Til høsten starter N…

PROFILEN: Målet er en besettelse