Hold dere hjemme!

Det er svært viktig at de som har hjemme-karantene overholder denne, sier smittevernsjef i Stavanger kommune, Ruth L. Midtgarden. I dag innkalte kommunen til dialogmøte med næringslivet.
10.mars 2020 Av Ståle Frafjord

–Det er nå vi har muligheten til å begrense farten på smittespredningen. Det gjør vi ved hjemme-karantene når det er nødvendig og andre hygiene tiltak som hostehygiene og håndhygiene og å ha luft mellom oss. Hjemme-karantene betyr å være hjemme og ikke gå ut til for eksempel frisør, treningsstudio, butikk, selskap osv, sier Midtgarden.
Rogaland er på smittetoppen i Norge pr innbygger og antallet smittede og innbyggere i karantene har økt kraftig. Etter det Rosenkilden forstår finnes det flere eksempler på personer som ikke overholder karantenereglene. De dreier seg både om handling og flytting av frisørtime på dagtid fordi man nå ikke er på jobb.

Status
Møtet i dag fant sted fordi kommunen ønsker å komme i tett dialog med næringslivsorganisasjoner både for å gi status fra smittesituasjonen og beredskapen i kommune.
–I tillegg ønsket vi også å høre hvilke problemstillinger som bedrifter melder inn til sine organisasjoner, sier næringssjef i Stavanger kommune, Anne Woie.
Hun viser til at det både meldes inn problemstillinger knyttet til selve smittesituasjonen, men også virkningene av dette for næringslivet i et lengre perspektiv.

Agenda
På møtet i dag deltok Harald Minge (Næringsforeningen), Fride Solbakken (Maritimt Forum), Kristin Gustavsen (Stavanger Sentrum AS), Cathrine Ogne (styreleder
i NHO logistikk og transport), Torstein Nielsen( beredskapssjef), Ruth L. Midtgarden (smittevernssjef), John Inge Rørheim (rådgiver i
næringsavdelingen) , Kjell Pettersen (rådgiver i næringsavdelingen), Thomas Bore Olsen (kommunikasjonsavdelingen) og Anne Woie.
–Agenda for møtet var en situasjonen i næringslivet og hvilke utfordringer man har, næringslivet inn, hvilke råd kan gis og hvor finnes rådene, hva kommunen lan bistå med og eventuelle behov for nettmøte/skypemøte med bedriftene, sier Woie.

Svært utfordrende
Harald Minge viser til at coronia-viruset og en kraftig nedgang i oljeprisen betyr utfordrende tider for mange i næringslivet i Stavanger-regionen.
–Dersom det blir en vedvarende situasjon kan det få store konsekvenser for mange, og noen virksomheter merker allerede ringvirkningene – ikke minst gjelder dette hoteller, flyselskaper og andre i reiselivsbransjen. Vi skal imidlertid være svært forsiktige med å spå hva som skjer framover, siden situasjonen forandrer seg fra time til time, sier Minge.

Tett
Han viser til at Næringsforeningen vil følge situasjonen tett og vil forsøke å holde medlemsbedrifter oppdatert om hva som skjer framover på naeringsforeningen.no.
–Her er blant annet noen gode råd for å unngå smitte på arbeidsplassene,  og litt informasjon om situasjonen i ulike land i Europa – dersom du skal ut å reise den nærmeste tiden.
Næringsforeningen har mange egne arrangementer og steder der folk møtes. Foreløpig gjennomføres disse som planlagt, siden man er langt unna myndighetenes anbefalte grense på maksimalt 500 deltakere.
–Men vi vurderer situasjonen fra dag til dag, i tett dialog med helsemyndighetene og våre medlemsbedrifter. Vi tar imidlertid våre forholdsregler. Vi dropper håndhilsing, minner om viktigheten av håndvask og rutiner for hosting/nysing. Dersom våre medlemmer har spørsmål eller innspill til oss, setter vi pris på det, sier Minge.

Andre liknende nyheter

Ventyr på Stavanger-besøk: – Legger vekt på lokale ringvirkninger

88 vindmøller på et område like stort som Bjerkreim midt i sjøen. Med base i Stavanger-regionen tror Ventyr på lukrative ringvirkninger for det offsho…

Derfor må du på Leandagen

– Få det beste ut av bedriften og menneskene som jobber der.

Sentralbanksjefen: Renten trolig ned i høst, men lover ingenting

Sentralbanksjef Ida Wolden Bache møtte regiones næringsliv og ga et innblikk i hvilke vurderinger Norges Bank gjør når de setter renten.