Hva svarer vi om noen ringer i 2021?
Kronikk

Hva svarer vi om noen ringer i 2021?

Dersom det var Norge og Stavanger-regionen i 2021-versjon som tok telefonen da Phillips Petroleum ringte oss på 1960-tallet, hadde vi plukket den opp og svart? Hadde vi evnet å ta vare på muligheten, slik de gjorde på 60- og 70-tallet – og sagt ja for sikkerhets skyld?
19.januar 2021 Av Ådne Kverneland, styreleder i Næringsforeningen

Omstilling, nye muligheter, transformasjon og innovasjon.

Kjært barn har mange navn. For Stavanger-regionen har koronaåret 2020 vist at oss to ting enda en gang: For et første at en bunnsolid økonomi og et oljefond på nesten 11.000 milliarder kroner kommer mer enn godt med når krisene banker på døren. For det andre, vår oljeøkonomi er sårbar og vi trenger å omstille oss mot
et mer bærekraftig samfunn. Derfor er også «nye muligheter» et av to strategiske satsingsområder for Næringsforeningen i årene som kommer.

Ble tatt på alvor

Det å skape ny vekst har mange fasetter. Helt grunnleggende handler det om arbeidskraft, kunnskap og infrastruktur. Men forbausende ofte viser det seg at en viktig ingrediens er at noen tar telefonen, og enda viktigere, gidder å gi et skikkelig svar.

Da Phillips Petroleum første gang tok kontakt med norske myndigheter i 1962, var det ikke slik at alle hadde tro på at dette kunne skape en ny gigantnæring i Norge. Norges Geologiske Undersøkelse hadde allerede avfeid muligheten for hydrokarboner på norsk sokkel som ikkeeksisterende. Men initiativet ble tatt på alvor. Første konsesjonsrunde ble utlyst 13. april 1965. Det ble tildelt 22 utvinningstillatelser for 78 blokker til oljeselskaper eller grupper av selskaper. Stavanger så muligheten, la forholdene til rette, og resten av historien kjenner dere.

Er vi der i dag?

Hadde vi maktet det samme i dag? Vår tids Phillips Petroleum heter kanskje Elon Musk, Microsoft eller Facebook. Eller det kan like gjerne være Green Mountain, Norge Mining eller Salmar. Datalagring, batteriproduksjon, mineralutvinning og oppdrett offshore er alle eksempler på næringer som potensielt kan bli betydelige for Stavanger-regionen og Norge framover. Er vi der at vi klarer å ta vare på mulighetene? Den gang som nå, møtes initiativene av skepsis. Noe er sunn skepsis, men noe er også overdreven surmuling og frykt for alt som er nytt.

Noen av initiativene vil kanskje heller ikke bli noen av. Men det svaret sitter vi ikke med i dag. Det gjorde heller ikke Gerhardsen og Rettedal på 60-tallet. Men de sa i alle fall ikke nei, for sikkerhets skyld. De sa ja, for sikkerhets skyld, til Phillips Petroleum. De ønsket dem velkommen. Ikke betingelsesløst. Slett ikke. Norge sikret verdiene og utviklet en industri på en måte som mang andre land har lært av siden. Men de var raske nok og satte ikke betingelser som sendte alle oljeselskapene på dør.

Vil satse

Mitt ønske for 2021 er at vi også sier ja, for sikkerhets skyld, når noen ringer og har et initiativ som potensielt kan skape mange arbeidsplasser og gi oss flere bein å stå på. Vi skal heller ikke si ukritisk ja til alt, betingelsesløst, men være opptatt av å finne løsninger og legge forholdene til rette, slik at det i alle fall ikke står på oss. Det verste som kan skje er at vi tror vi kan forvalte en vekst som kommer uansett, og at vi derfor kan velge å vrake.

Slik har det kanskje vært i Stavanger-regionen i snart 40 år, men slik vil det ikke være framover. Vi må ikke bare si at vi skal være best på næringsutvikling, vi må være det. Det betyr at møtet med det offentlige må være smidig og løsningsorientert. Det betyr at næringslivet må være klare til å ta imot nye næringer og se potensialet i nye markeder. Heldigvis er det grunn til å være optimister også.

Vi har et offensivt universitet, vi har en internasjonal region med høy kompetanse og vi er i ferd med å ta et kvantesprang når det gjelder infrastruktur. Det er verdt å merke seg at da Næringsforeningen spurte medlemmene nylig, svarte 70 prosent at de skulle satse på et nytt produkt eller i et nytt marked, i løpet av de neste tre årene. Fornybar energi troner på toppen som det flest venner seg mot. Så har også Time kommune valg å si ja til Kalberg – for sikkerhets skyld. Jeg ønsker dere et riktig godt nytt år med mange nye muligheter å ta vare på.

PROFILEN: Målet er en besettelse

Det strider kanskje mot en uskreven naturlov at en ung gutt fra det milde Sør-Vestlandet er det som skal til for å gjenvinne begeistringen og troen på…

LEDER: Det nye Vestlandet

Påsken ble ikke så stille som planlagt! I palmehelgen sendte nemlig Næringsforeningen denne tegningen til Bergens Tidende. Da smalt det skikkelig i ko…

Aksjeåret: Hvem leder etter 1. kvartal?

Slik ligger det an med 2024-aksjene ekspertene plukket ut på Aksjeåret i januar.