Hvor store kan vi bli?

Årets første uker har vært preget av konferanser og innspill i media på forventninger til det nye året. Bildet er dystert med krig i Europa, strømpriser og inflasjon. Fylkesordføreren Marianne Chezak spurte på Solakonferansen 9. januar om regionen vår er sulten nok til å skape de endringer som skal til for å være en attraktiv og en region i vekst.
15.februar 2023 Av Grethe Skundberg, nesteleder og Hanne N. Berentzen styreleder

Og vi skal lete litt for å finne nyheter som stimulerer til optimisme, men noen lyspunkter er det. Blandt annet IMF-sjefen sier at dersom resesjonen kommer til Europa, er det vanskelig å ikke la seg dra ned i den store dype grøften. Men å holde hodet klart og se de nye muligheter som motgang også bringer med seg, blir derfor viktig.

Regionens selskap har klart å eksistere samtidig som nye selskap sprenger seg opp fra asfalten med en kraft som bare skapes gjennom mye motbør. Vi vet at vår region har stått godt og vært dominert av «oljen» og leverandørindustrien. Men i dag vokser regionen også kraftig på andre områder. Rogaland er blitt droneregionen, AI-regionen for fiskehelse og sist men ikke minst en  EV-laderregionen. Vi ser at små selskap raskt går internasjonalt. De blir store uten at vi lokalt snakker så mye om det, i god jærsk ånd.

Styreleder i Næringsforeningen, Hanne N. Berntzen

It has To be Aspirin, not Vitamin
De som raskest beveger seg, selv om investorpengene sitter enda lengre inne i 2023, er de som løser Europas store utfordringer. De selskap som raskt løfter seg ut av regionen og Norge er de som løser en hodepine. Nåværende eller kommende. Det er sjelden de står for noe som ikke er bærekraftig eller bare «kjekt å ha».

Amerikanske investorer bruker begrepet it has to be Aspirin, not Vitamin. Akkurat det har minst tre selskap i regionen sett. Det var ingen selvfølge at tre store ladeselskap skulle legges til Stavanger-regionen. Det var heller ingen selvfølge at Zaptec ble mor til to nye selskap som skulle legges akkurat til vår region, Easee og Amina.

Uansett situasjonen akkurat nå, vil Europa innen 2030 ha behov for 3,4 millioner offentlige ladere, 0,4 millioner for små kommersielle kjøretøy og 0,1 millioner for større kjøretøy. På toppen av det kommer et behov for 29 millioner private ladere for husstander og borettslag, ifølge rapporter fra McKinsey og Bloomberg. I USA vil de innen 2030 ha behov for 20 ganger flere ladere, private og offentlige innen 2030 for å nå klimamålene. Det innebærer også for USA 1,2 millioner offentlige ladere og 28 millioner private. For å lykkes stimuleres bransjen både i USA og i Europa med store offentlige støtteordninger som vi også har hatt i Norge. Fra 30 prosent til opp mot 75 prosent.

Det går fort med de som treffer
Samtidig ser vi at støtteordningene til blant annet ladeinfrastruktur i både Europa og USA utløser en ekstrem oppstrøm av selskap innenfor segmentet. Sist ut var det vestlandske selskapet Wattif som i løpet av et år har skrevet kontrakt på én million ladepunkt i Europa og nettopp hentet over 500 millioner kroner i sin siste og tredje emisjon på 1,5 år.  Det går fort med de som treffer.

Det som er besnærende å se er at uansett hvor vi beveger oss ligger Norge, Vestlandet og Rogaland fortsatt noen hakk foran resten av verden. Vi har satt Rogaland på verdenskartet for ladere. Klarer vi også dra nytte av denne kompetansen til å bygge komplementær industri slik vi gjorde med oljenæringen? Investorene er har penger, internasjonale rammesettere har støtteordninger og vi har kompetansen. Klarer vi å følge med kan regionen ha en lysende framtid.

Andre liknende nyheter

PROFILEN: Målet er en besettelse

Det strider kanskje mot en uskreven naturlov at en ung gutt fra det milde Sør-Vestlandet er det som skal til for å gjenvinne begeistringen og troen på…

LEDER: Det nye Vestlandet

Påsken ble ikke så stille som planlagt! I palmehelgen sendte nemlig Næringsforeningen denne tegningen til Bergens Tidende. Da smalt det skikkelig i ko…

Aksjeåret: Hvem leder etter 1. kvartal?

Slik ligger det an med 2024-aksjene ekspertene plukket ut på Aksjeåret i januar.