I ARENDAL: – Gigantiske muligheter framover
Jarand Rystad påpeker mulighetene i energibransjen i årene som kommer. Foto: Marius Johnsen

I ARENDAL: – Gigantiske muligheter framover

Norsk olje og gass er viktigere for Europa enn noen gang og det grønne skiftet gir norsk havvind- og energibransje store muligheter i årene som kommer. – Nordsjøen kan utvikles til en gigantisk kraftkilde for hele Europa, sa Jarand Rystad på Rygerelektra.
17.august 2022 Tekst: Egil Hollund, Foto: Marius Johnsen

Energihovedstaden har naturlig nok satt energi på agendaen om bord på Rygerelektra under Arendalsuka. Kapasiteten i strømnettet, Norges nye rolle i den europeiske energimixen, havvind og framtidens energiforsyning – er noe av det som har blitt diskutert av noen av landets fremste fagfolk og politikere. Strømkrisen, gassprisen i Europa og nødvendigheten av det grønne skiftet – har ikke gjort energi mindre aktuelt. Det gjenspeiler seg i interessen for arrangementene om bord på Rygerelektra, som stort sett har vært fullsatte hele uken. Og mulighetene er betydelige, ikke minst innenfor havvind.

– De neste tre tiårene skal det bygges 300 GW havvind i Nordsjøen. Norge bør kunne ta 50 GW av dette. For industrien vil det også kunne bli en fin og naturlig innfasing, med god aktivitet innenfor olje og gass fram til 2025, mens havvindutbyggingen kan ta over etter det, påpekte Jarand Rystad.

Åslaug Haga, leder i fornybarbransjens organisasjon Norwea og tidligere Sp-leder og energiminister, var også klokkeklar på at havvind kan bety mye for landet de kommende tiårene.

– Vi må nå gå fra ambisjoner og mål til handling. Det vil ikke stå på på industrien, sa Haga, og fortsatte:

– Vi må få aksept fra det norske folk. Det er lettere å få til det nå. Vi har fått en bred forståelse for at vi trenger mer energi. Det er også mulig å få konsesjonstiden ned, men vi kan ikke kaste blår i øynene på folk; dette vil ta tid. Kanskje vi kan produsere fra 2030, sa Haga, som understreket at også vårt ansvar og bidra til at Europa kan oppfylle sine målsettinger om overgangen til fornybar industri – samtidig som det gir oss eksportinntekter og muligheten til å utvikle en leverandørindustri.Åslaug HagaÅslaug Haga. Foto: Egil Hollund

– Det var en reell frykt i selskapene for en bratt nedgang i aktiviteten. Noen betalte på det tidspunktet for å bli kvitt oljen. Frykten var til å ta og føle på. Skal vi trekke lærdom av det som skjedde, er det at vi kunne hatt litt mer is i magen, sa Høyres Jan Tore Sanner.

Jan Tore Sanner.Den daværende finansminiteren la heller ikke skjul på at regjeringens forslag var nok. Stortingsflertallet gikk som kjent lenger, og gjorde skattepakken enda gunstigere – og reduserte oljeselskapenes andel av kapitalbehovet fra 22 prosent til rundt 9 prosent for investeringer i olje- og gassutvinning.

Energihovedstaden og Rygerelektra kaster loss fra Arendalsuka torsdag ettermiddag.

PROFILEN: Målet er en besettelse

Det strider kanskje mot en uskreven naturlov at en ung gutt fra det milde Sør-Vestlandet er det som skal til for å gjenvinne begeistringen og troen på…

LEDER: Det nye Vestlandet

Påsken ble ikke så stille som planlagt! I palmehelgen sendte nemlig Næringsforeningen denne tegningen til Bergens Tidende. Da smalt det skikkelig i ko…

Aksjeåret: Hvem leder etter 1. kvartal?

Slik ligger det an med 2024-aksjene ekspertene plukket ut på Aksjeåret i januar.