Innovation Dock fikk kompetansepris
Nils Henrik Stokke og Pia Warland i Innovation Doc mottok Kompetanseprisen 2019 av Harald Minge og Inger Tone Ødegaard fra Næringsforeningen.

Innovation Dock fikk kompetansepris

Innovation Dock ble i dag tildelt Kompetansedelingsprisen for 2019. Prisen ble delt ut under det årlige julemøtet på Rogaland teater.
13.desember 2019 Av Ståle Frafjord

Det er i år 12. gang prisen deles ut. Kompetanseprisen har utviklet seg til å bli en prestisjetung anerkjennelse for alle som er opptatt av kompetansedeling.
Prisen – som består av et diplom og en akvarell av Kjell Pahr-Iversen – ble mottatt av Pia Warland og Nils-Henrik Stokke i Innovation Doc til stor jubel fra salen.
Målet med prisen er å stimulere til deling av kompetanse og læring både eksternt og internt, synliggjøre Næringsforeningens fokus på Stavanger-regionen som en kompetanseregion,  og belønne personer eller virksomheter som i særlig grad har bidratt til deling.
Kriteriene er at kandidaten i særlig grad skal ha bidratt til kompetansedeling eller erfaringsoverføring innen en bedrift eller organisasjon, eller i en næringsklynge, gjennom enkelttiltak eller ved å ta initiativ.

Rene ungdommen

Om årets vinner heter det:
”Den betydningen årets vinner har hatt for næringslivet i regionen, må forstås på bakgrunn av de utfordringene vi har hatt de siste fem årene. Viktige stikkord her er: Kraftig fall i oljeprisen. Et oljeavhengig og tilsvarende sårbart næringsliv. Et betydelig behov for omstilling, innovasjon og flere ben å stå på.
Årets vinner så dagens lys sommeren 2014, og er fortsatt bare for ungdom å regne. Vinneren har imidlertid, på kort tid, bygget seg opp til å bli en viktig aktør i økosystemet for oppstarts- og vekstbedrifter i regionen. Vinnerlaget består av personer som selv er gründere. Med base på bryggekanten i Stavanger Øst har de bygget opp en imponerende portefølje av vekstselskaper. Virksomheten har vokst kraftig. Bare i fjor gjennomførte 120 spennende, unge selskaper vinnerens kurs- og nettverksprogrammer.
Årets vinner har utviklet Gründerhub-programmet for SR-Bank, Nordic Energy Accelerator for Well Innovation på Forus, etablererkurs for NAV, og en rekke programmer for vekst innen reiselivsnæringen. Det siste i samarbeid med Rogaland fylkeskommune.”

Vinnerlaget
Videre heter det i begrunnelsen:
”Personene på vinnerlaget er nå ledende i Norge i bruken av metodikken Diciplined Entrepreneurship fra MIT. De viser en imponerende evne til å knytte sammen gründere, etablert næringsliv, investorer og andre i økosystemet. Denne gjengen har uten tvil gitt viktige bidrag til etablering av, og utvikling i, mange lokale bedrifter de siste årene.”

Årets jury har bestått av av Bjørg Kaspersen, initiativtaker til prisen, fjorårets prisvinner Stiftelsen PsykOpp ved daglig leder Elin Skogen, administrerende direktør i Næringsforeningen, Harald Minge og juryleder Ådne Kverneland som er styreleder i Næringsforeningen.

Kronikk: Hva betyr geopolitikken for næringslivet?

Når vi går inn i mer usikre tider, blir det viktigere også for næringslivet å engasjere seg i utenrikspolitiske spørsmål.

To nye i styret til Næringsforeningen

Dette er det nye styret i Næringsforeningen i Stavanger-regionen.

Gruvedrift kan gi 1000 nye arbeidsplasser

Med statlig og regional vilje kan utvinning av mineraler i Eigersund kommune og videreforedling totalt skape 1000 arbeidsplasser. Til høsten starter N…