Jakter på pionérer
Vidar Magnussen blir konferansier for bærekraftkonferansen ”Pionér”.

Jakter på pionérer

Er du blant dem som lurer på hva ordet bærekraft egentlig betyr - og innebærer? I så fall kan kanskje Vidar Magnussen bidra til både inspirasjon og forståelse når bærekraftkonferansen ”Pionér ” arrangeres for første gang i høst.
18.september 2019 Av Ståle Frafjord

For de som har fulgt Vidar Magnussen i den populære NRK-serien  ”Side om side”, kan rollefiguren Jonas Kvåle fremstå lettere forvirret, men også kreativ inspirerende. I så måte er det ikke helt unaturlig at nettopp Magnussen skal lede den første bærekraftkonferansen som arrangeres 14. november i regi av Næringsforeningen, Sparebanken Vest og Stavanger kommune.

– Målet er å få med oss både bedriftsledere, de som skal ha ansvar for bærekraft i bedriftene og andre interesserte. Skal vi få til noe som monner, må mange ha lyst til å gjøre noe sammen. Når snøballen først begynner å rulle, gir det inspirasjon til nye ting. Vi ønsker å løfte frem gode eksempler, og ”Pionér” skal absolutt ikke være en pekefingerkonferanse, sier Inger Tone Ødegård, strategidirektør i Næringsforeningen.-

Dagligtale

Ordet bærekraft har i løpet av de siste årene blitt dagligtale i det norske språket. Ordet brukes om det meste, men skaper likevel forvirring.  Begrepet brukes i forbindelse med utvikling, og da i form av en utvikling som skal tilfredsstille kravene dagens generasjon har, men uten at man reduserer mulighetene for kommende generasjoner å dekke sine behov. Det kan dreie seg både om økonomiske, sosiale og miljømessige forhold – i praksis som oftest om ressursutnyttelse, klima og forbruk.

– Bakteppet for konferansen er som følger: Skal vi nå nullutslippsmålene, må også næringslivet ta sin del. Det ønsker vi å jobbe sammen med bedriftene om. Målet med konferansen er å se på hva vi kan bidra med som region for å opprettholde levestandarden og samtidig finne ny teknologi og nye produksjonsformer. De fleste vet at vi må bruke mindre og forstår viktigheten av å redusere vårt forbruk. Dette handler om hva du og jeg kan gjøre og å skape en bevissthet rundt det, men også hvordan vår region kan være i førersetet. Vi skal se etter ny teknologi og nye produkter som setter en fremtidig agenda. Det mener vi regionen har gode muligheter for - fordi vi besitter høy og god kompetanse, sier Ødegård.

Vil gå foran
Navnet Pioner er valgt nettopp for å vise at regionen går foran, og gjør noe som er unikt.

– Det pågår mange gode insentiv i regionen for tiden, også i forhold til mulighetsrom innenfor teknologi. Et av flere mål er eksempelvis å redusere svinn, både innenfor mat og bygg- og anlegg, sier Ødegård.

Hun mener velstandsutviklingen har medført at mange av oss har mistet det naturlige verdigrunnlaget i å ta vare på ting. Det gjelder både for forbrukere og i næringslivet.

– Det ligger en symbolikk i å starte med de enkle tingene. Når det gjelder bærekraft skal vi kanskje ikke mer enn femti år tilbake i tid hvor resirkulering var en dyd av nødvendighet.

Konferansen i november blir på mange måter en form for kick off, og skal fungere både praktisk og motiverende. Vi ønsker at alle de som går ut av konferansen vil være opptatt av å se på hva man kan gjøre og i hvilken rekkefølge i egen bedrift.

Andre virkemidler

Bærekraftkonferansen vil med andre ord være knyttet til vårt levesett – både som forbrukere og næringsaktører.

– Som næringsforening er vi opptatt av at både bedrifter og ansatte skal opprettholde den velferden vi har opparbeidet gjennom mange år. Men vi må kanskje bruke andre virkemidler. Vi må få næringslivet med på laget for å se hvilke muligheter som finnes, og hvordan man kan bruke den også som en forretningsmulighet. Det er ingen tvil om at helt andre utslippsmål vil påvirke både kjøpemønster, transport og andre ting i tiden fremover.

LEDER: Det nye Vestlandet

Påsken ble ikke så stille som planlagt! I palmehelgen sendte nemlig Næringsforeningen denne tegningen til Bergens Tidende. Da smalt det skikkelig i ko…

Aksjeåret: Hvem leder etter 1. kvartal?

Slik ligger det an med 2024-aksjene ekspertene plukket ut på Aksjeåret i januar.

Ventyr på Stavanger-besøk: – Vil satse lokalt

88 vindmøller på et område like stort som Bjerkreim midt i sjøen. Med base i Stavanger-regionen tror Ventyr på lukrative ringvirkninger for det offsho…