Jublet for en normal hverdag
Strålende fornøyd med at servings- og reiselivsbransjen nå får en normal hverdag. Fra venstre: Elisabeth Saupstad (Region Stavanger/NHO Reiseliv), Alexandra Larsson (daglig leder, Gaffel og Karaffel) og Harald Minge (Næringsforeningen).

Jublet for en normal hverdag

Stemningen var høy på Gaffel og Karaffel i dag, da regjeringen annonserte at både folk og næringsliv nå kan ta hverdagen tilbake. Region Stavanger og Næringsforeningen er blant dem som jubler.
24.september 2021 Frode Berge

Vi har lagt bak oss 18 tunge pandemimåneder. Bedrifter innen kultur, reiseliv og servering er blant dem som har hatt det tøffest. Nedstengninger, restriksjoner og konstant usikkerhet har gjort hverdagen beintøff.

Derfor var gleden og lettelsen stor da regjeringen i dag kunne melde at vi nå kan vende tilbake til en tilnærmet normal hverdag, og at lettelsene trer i kraft allerede fra klokken 16.00 i morgen, lørdag 25. september.

Dette betyr blant annet slutt på meteren, ingen restriksjoner på arrangementer og sammenkomster, at barer og utesteder kan holde åpent etter midnatt, og fjerning av innreiserestriksjoner (for en full oversikt over endringene, se: www.regjeringen.no).

Glede og lettelse

Elisabeth Saupstad er daglig leder av Region Stavanger, og aktiv i NHO Reiseliv, Rogaland. Hun er i dag en glad reiselivsleder.

– Det er en stor mental lettelse at det nå gjennomføres omfattende lettelser i restriksjonene for reiselivs- og serveringsbransjen. Nå kan vi vende tilbake til en normal hverdag, og det føles veldig godt, sier Saupstad.

Hun understreker samtidig at utfordringene for en hardt prøvet bransje fortsatt er mange.

– Mange bedrifter har tappet egenkapitalen kraftig, og er sårbare. Samtidig skal de nå betale utsatte skatter og avgifter til staten. Dette til en rente på 8%, noe som er horribelt høyt. I tillegg er det nå stor mangel på fagfolk innen reiseliv og servering. Dette er en gledens dag, men vi har fortsatt utfordringer, poengterer Elisabeth Saupstad.

Administrerende direktør i Næringsforeningen, Harald Minge, er også tilfreds.

– Mange har slitt under den 18 måneder lange pandemien, men reiselivs- og serveringsbransjen har hatt det ekstra tøft. Derfor er dette en god dag. Nå oppfordrer jeg folk til å ta hverdagen tilbake, og til å benytte seg av det fantastiske utetilbudet vi har her i regionen. I Næringsforeningen avvikler vi et betydelig antall møter, konferanser og andre arrangementer. Det skal bli godt å vende tilbake til normalen også for medlemsbedriftene våre, sier Harald Minge.

PROFILEN: Målet er en besettelse

Det strider kanskje mot en uskreven naturlov at en ung gutt fra det milde Sør-Vestlandet er det som skal til for å gjenvinne begeistringen og troen på…

LEDER: Det nye Vestlandet

Påsken ble ikke så stille som planlagt! I palmehelgen sendte nemlig Næringsforeningen denne tegningen til Bergens Tidende. Da smalt det skikkelig i ko…

Aksjeåret: Hvem leder etter 1. kvartal?

Slik ligger det an med 2024-aksjene ekspertene plukket ut på Aksjeåret i januar.