Energisektoren har stor grad av teknologi, og samtidig stort fokus på HMS og flere andre områder. Oppgavene som skal løses er dermed komplekse, og treffer ulike fagområder og avdelinger som må jobbe sammen. Da er de viktigste suksesskriteriene en felles forståelse av målet og hvem som kan bidra. I tillegg er det viktig å sette av tid til å jobbe fokusert sammen, og ha en synlig og felles struktur for hvordan arbeidet skal være. Gjort på riktig måte, har jeg erfart at en leverer både bedre og raskere enn vanlig, og med et høyt engasjement.
Tre gode eksempler
Tre veldig gode erfaringer jeg har, fra team jeg jobbet med som smidig coach:
Noe av det som er motiverende med disse eksemplene, er å oppleve samarbeidet mellom ansatte fra ulike fagområder på nye måter. Noen fikk store «a-ha»-opplevelser av å se hvordan deres bidrag var koblet sammen med arbeidet til en kollega, og den innsikten bidro til at de sammen skapte et bedre sluttprodukt.
Jobbe smidig
En av nøklene til suksess er å jobbe smidig i tverrfaglig team, med tydelig fokus og felles mål. Mange fancy «buzz-ord» og begrep innenfor smidig eller agilt kan forvirre mer enn de hjelper. Min forenklede påstand er at elementer fra et smidig tankesett og prinsipper ofte er mye sunn fornuft, eller som slagordet sier «Just do it?». Dette er en forenkling, men det er likevel et par enkle tips som erfaringsmessig kan brukes av alle:
Sett i gang
Dersom du har ansvar for en leveranse med bidrag fra flere fagområder, hvordan kommer i gang? Noen overordnede tips basert på reelle eksempler fra forskjellige bransjer;
Noen praktiske tips for selve leveransen;
Planlegg tid til å jobbe sammen
Dersom det er vanskelig å prioritere hele dager til dette arbeidet pga. andre forpliktelser, finn en løsning som funker for teamet – For eksempel, alle deltar hver dag fra kl. 10-14, alle deltar 3 av 5 dager i en uke, eller hver dag fra lunsj og utover?
Synlig struktur for samarbeidet
Kanban board
Figuren under viser et enkelt eksempel, og dette kan gjøres med post-it lapper på en tavle i et felles arbeidsrom, eller på digitale verktøy som Miro eller MS Teams. Dette kalles et Kanban board.
Det er mange flere elementer en kan trekke inn, og du kan benytte deg av eksterne rådgivere og coacher med erfaring og kompetanse som kan støtte team og virksomheter på veien mot å bli mer smidige. Men husk, ikke mist fokuset i alle buzz-ordene, mye av dette er sunn fornuft. La et team med rett kompetanse komme sammen i en kort periode for løse en felles viktig oppgave, og la magien skje.
«Just do it!»