Kolumbus viser vei for resten av verden
Kolumbus er blant de mest innovative kollektiv/mobilitetsselskapene i Europa. Administrerende direktør Edith Nøkling har store forventninger blant til satsingen på autonome (selvkjørende busser). DFen autonome varianten i bakgrunnen har drevet testkjøring i området rundt Badedammen det siste året. Foto: Henrik Moksnes (Bitmap)

Kolumbus viser vei for resten av verden

Kolumbus er sannsynligvis et av de mest innovative mobilitetsselskapene i verden. Pandemien har krevd sitt. Nå er imidlertid optimismen tilbake, og de spennende prosjektene står i kø.
29.april 2022 Frode Berge

Det ikke helt ukjente bryggeriet Carlsberg forbindes av mange med slagordet Probably the best lager in the world. Hvis vårt eget mobilitetsselskap Kolumbus skulle ha behov for å revidere sitt eget slagord kunne det gjerne blitt Probably the most innovative mobility company in the world.

Høres dette en tanke pompøst ut? Faktisk ikke, for tempoet i selskapets nybrottsarbeid er imponerende. Et bevis for dette er at begreper som sømløst kollektivtilbud, elektrifisering, selvkjørende busser og helelektriske hurtigbåter er i ferd med å bli dagligtale i Stavanger-regionen. Dette er et godt tegn for alle som er opptatt av klima, miljø og et godt kollektivtilbud.

Ny sjef
Det er ikke bare teknologien som er av ny dato i Kolumbus. Det samme gjelder for toppsjefen. Edith Nøkling inntok sjefsstolen så sent som 1. februar. Med seg har hun jobberfaring som spenner fra regiondirektør i Forbrukerrådet Rogaland, til kommunalsjef for velferd og sosiale tjenester i Stavanger kommune.
Den nye Kolumbus-sjefen er breddfull av virketrang.

– Jeg føler at jeg har tatt fatt på et av de mest spennende oppdragene i regionen. Kolumbus spiller en viktig rolle i forhold til samferdsel, byutvikling, klima og miljø, og jeg gleder meg veldig til å være med videre på denne reisen, sier Edith Nøkling.

Samarbeid i høysetet
Byvekstavtalen legger viktige premisser for Kolumbus sin virksomhet. Avtalen er inngått mellom kommunene Stavanger, Sandnes, Sola og Randaberg, Rogaland fylkeskommune, og staten. Avtalen er styrende for de statlige bevilgningene til veier og kollektivinfrastruktur på Nord-Jæren.
Nullvekstmålet er en av bunnplankene i byvekstavtalen. Dette sier kort og godt at all fremtidig vekst i persontransporten i regionen skal skje ved å gå, sykle, eller reise kollektivt.

– Kolumbus har selvfølgelig et betydelig ansvar for at vi når nullvekstmålet. Dette kan bare gjøres i tett samarbeid mellom oss, kommunene, fylkeskommunen og staten. I tillegg er vi avhengige av et godt samarbeid med næringslivet, blant annet gjennom HjemJobbHjem-ordningen, sier Nøkling.

HjemJobbHjem-ordningen er et tilbud til alle bedrifter i Stavanger, Sandnes, Sola og Randaberg. Deltakende bedrifter får oppfølging, råd og veiledning om hvordan de kan bidra til at de ansatte endrer reisevanene sine til og fra jobb (les. kjører mindre bil, og reiser mer kollektivt, eller sykler eller går).
Kolumbus-sjefen er selv et levende eksempel på endring av reisevaner.

– For 20 år siden jobbet jeg i Stavanger sentrum, og mistet parkeringsplassen som jeg inntil da hadde tatt som en selvfølge. Alternativet ble å ta bussen eller sykkelen fatt til og fra jobb. Den omstillingen gikk helt fint. Da jeg nå, 20 år senere, begynte i en ny jobb i Stavanger sentrum, slo det meg ikke et øyeblikk at jeg skulle ha tilgang på parkeringsplass. Det går fortsatt helt fint, sier en fortsatt bussende og syklende Edith Nøkling.

Rammet av pandemien
Edith Nøkling startet i jobben samtidig med at pandemien for alvor begynte å slippe taket, og en mer normal hverdag gjorde sitt inntog. Slikt sett kan vi si at hun har vært heldig med timingen. Etterdønningene gjør seg imidlertid fortsatt gjeldende.

– Det er klart at to år med pandemi, nedstenginger og utstrakt bruk av hjemmekontor og hjemmeundervisning, har satt sitt preg på passasjertallene. Vi opplevde en nedgang på 14,3 prosent fra 2019 til 2021. Det vil si at vel 3,9 millioner passasjerer forsvant under pandemien.

 Et av de viktigste målene våre på kort sikt er å komme tilbake til passasjertallet fra 2019, og det er oppmuntrende å se at pilene nå peker oppover igjen.
Rent økonomisk har imidlertid Kolumbus kommet greit ut av pandemien.

– Myndighetene definerer kollektivtilbudet som en samfunnskritisk tjeneste. Dermed har vi fått full kompensasjon for tapet av inntekter, forteller Nøkling. 

Høy frekvens og lite friksjon
Hvis kortsiktige mål om passasjertall på 2019-nivå, og det overordnede nullvekstmålet skal nås, må tilbudet Kolumbus gir være attraktivt og konkurransedyktig. Attraktivitet og konkurransedyktighet handler om forhold som pris, frekvens og komfort. I tillegg må tilbudet oppleves som sømløst og miljømessig bærekraftig.

– Det er snart fem år siden eieren vår, Rogaland fylkeskommune, bestemte at vi skulle gå fra å være et tradisjonelt kollektivselskap, til å bli en mobilitetsleverandør. Dette innebærer fortsatt ansvar for buss- og hurtigbåttrafikken i Rogaland. I tillegg skal vi jobbe for at tog, sykkel, gange og bildeling henger sømløst sammen med buss og båt, slik at folk kan komme seg fra A til B uten bruk av egen bil. Her er felles billettsystemer, god ruteplanlegging og tilgang på informasjon i sanntid, viktig, understreker Nøkling.

Teknologi til lands
Et passasjervennlig og tidseffektivt kollektivtilbud, (eller «mobilitetetstilbud» om du vil), er altså viktig for at så mange som mulig oftere løser transportbehovene sine på andre måter enn ved hjelp av privatbil. Samtidig blir forventningene til framtidsrettet teknologi og bærekraftige løsninger stadig større. Den erkjennelsen stikker dypt hos Kolumbus, og selskapet er tungt involvert i flere teknologisk banebrytende prosjekter. Et av dem handler om elektriske, selvkjørende (autonome) busser på land, et annet om elektriske hurtigbåter. Kolumbus-direktøren har store forventninger til begge nyvinningene.

– Selvkjørende busser vil sannsynligvis være en viktig del av fremtidens kollektivtilbud. Testingen av førstegenerasjonsbusser har pågått på Forus i flere år allerede. I Badedammen-området har vi nå gjennomført det første året av et toårig prøveprosjekt med en større utgave; en autonom buss som normalt tar 11 passasjerer. Testingen har så langt vært vellykket. Vi gjør oss mange nyttige erfaringer, sier Nøkling.

Nå er mobilitetsselskapet i neste stadium av utviklingen mot enda større og mer avanserte, selvkjørende, elektriske busser. I disse dager pågår det intensiv testing av en selvkjørende buss i fullskala størrelse. Dette skjer i et spennende teknologisamarbeid mellom Kolumbus Vy, og teknologileverandører som Applied Autonomy, Karsan, BMW, og Adastec.

– Vi er altså i ferd med å starte utprøvingen av en autonom buss som tar 52 passasjerer. Bussen skal gå i rute mellom Breiavatnet og Finansparken i Bjergsted. Prosjektet er et nytt steg i en teknologiutvikling som går raskt, og som vi har store forventninger til.

Teknologi til vanns
Arbeidet med å videreutvikle Kolumbus til et verdensledende mobilitetsselskap foregår også på vannet. Selskapet ko-ordinerer TrAM-prosjektet der målet er å utvikle nye modulbaserte design- og produksjonsmetoder for hurtigbåter med nullutslipp. På Fjellstrand verft i Hardanger bygges nå en helelektrisk katamaran med plass til 150 passasjerer. Hurtigbåten har fått det talende navnet Medstraum. Medstraum skal etter planen settes i rute mellom Stavanger, byøyene og Hommersåk i løpet av sommeren. Den nye hurtigbåten vil være utstyrt med to elektriske motorer, og et batteri med en kapasitet på 1,5 Mwh, og en ladeeffekt på 2 MW. Dette blir verdens første fullelektriske hurtigbåt klasset i henhold til den internasjonale HSC-koden (High Speed Crafts).

– TrAM-prosjektet har så stort potensial at det motter betydelig økonomisk støtte fra EU. Lykkes vi med dette her i Stavanger, vil prosjektet kunne bidra til et mer miljøvennlig hurtigbåttilbud mange andre steder i verden, avslutter Kolumbus-direktør Edith Nøkling.

Da er det kanskje på sin plass å avslutte med et lett retorisk spørsmål: Fortjener Kolumbus betegnelsen Probably the most innovative mobility company in the world?  For Rosenkildens del er svaret ja!

Fakta om Kolumbus:

  • Mobilitetsselskap, eid av Rogaland fylkeskommune.
  • Antall ansatte: 76
  • Omsetning i 2021: 1998 millioner kroner
  • Verdier: Kundeorientert Ansvarlig Nytenkende (forkortes til KAN).
  • Kåringer: Vinner av SeeYous pris for årets beste kundeservice i både 2020 og 2021. I 2021 vant Kolumbus Kollektivtrafikkforeningens pris for prosjektet om mobilbetaling på bussen uten soner og månedskort

Andre liknende nyheter

Derfor må du på Leandagen

– Få det beste ut av bedriften og menneskene som jobber der.

Sentralbanksjefen: Renten trolig ned i høst, men lover ingenting

Sentralbanksjef Ida Wolden Bache møtte regiones næringsliv og ga et innblikk i hvilke vurderinger Norges Bank gjør når de setter renten.

Søk nå: En verdifull arena for unge ledere

Er du under 37 år, har en lederrolle med ansvar for budsjett, personal eller resultat? Da kan du bli med i U37 Ledernettverket.

© Næringsforeningen 2019-2024 Sidekart Personvern og vilkår for bruk
Umbraco CMS fra MarkedsPartner