Korona-boom for digitaliseringen
Kronikk

Korona-boom for digitaliseringen

De siste årene har teknologer og trendforskere i hele verden under overskriften «eksponentielle teknologier» pekt på at en håndfull teknologier er i ferd med å endre samfunnet i rekordfart.
18.juni 2020 Av Toril Nag, konserndirektør for Tele-området i Lysekonsernet

Alle vi som jobber i de digitale næringene har snakket hyppig om viktigheten av å forstå de nye teknologiene for å henge med. For effektivisering, for innovasjon, for å skape arbeidsplasser og for å få til det grønne skiftet. Ordet pandemi var det ingen som tenkte på eller snakket om. Men uker med nedstengning av landet har ført til en teknologisk revolusjon både hjemme og på jobb. På noen korte uker har et nytt virus gitt digitaliseringen en real dytt – og skapt en modning hos bedrifter og forbrukere som konsulenter og endringsagenter ville trengt år – kanskje tiår – for å få til.
Vi har alle hørt om det lenge; om hvordan verden på grunn av teknologi vil endre seg «eksponentielt». Et litt fremmed ord for mange – men pandemien har satt statistikerne i medienes aller klareste søkelys, og vi har lyttet med andakt til deres hypoteser og lært oss at dette viruset kan spre seg eksponentielt – og hva det betyr for mulig spredning av en farlig sykdom.

 

Virus

Det var ikke samfunnets begeistring for teknologi som gjorde begrepet «eksponentielt» virkelig kjent og forstått; det var et virus. Og det var heller ikke samfunnets begeistring over ny teknologi som virkelig satte fart i digitaliseringen – det var frykt og nødvendig distansering.
Krise betyr trussel – og mulighet. Og selv om pandemien framfor alt er en krise – er det som i alle krevende situasjoner også noen nye muligheter som dukker opp. Vi teknologer har alltid jobbet med hvordan og hvorfor teknologien muliggjør et helt nytt samfunn. Men vi har også tenkt at det har tatt tid. Lang tid. Det er for eksempel over tjue år siden jeg programmerte min første robot som både kunne se, høre og lære.
Det er først de siste par årene dette er blitt teknologier som også ikke-teknologene er opptatt av: Robotisering og kunstig intelligens i kombinasjon med blant annet skytjenester, delingsøkonomi, tingenes internett og virtuell realitet. Dette bekrefter den såkalte Amaras lov, som sier at vi konsekvent overvurderer betydningen av teknologi på kort sikt - og undervurderer den på lang sikt.

 

Ketsjupflaske

En annen måte å si akkurat det på, er at teknologinytten tar av eksponentielt. Altså langsomt først, før det plutselig virkelig begynner å svinge. Litt som å klemme hardt på en ketsjupflaske. Og sjelden har verden sett en kraftigere ketsjupeffekt enn nettopp koronaviruset når det gjelder vår bruk av teknologi i det daglige. Lærere ble på rekordtid heldigitale, hjemmekontor i hver krok i hjemmet dukket opp over natten, legebesøk og jobbmøter ble digitale og OBOS tillot generalforsamlinger i borettslag digitalt.
Det er lett å peke på enkelte av de gode sidene ved dette. Alle virksomheter har for lengst konkludert med at en del av tidligere reiser var aldeles unødvendige. Det er godt nytt for miljøet og for kostnadsnivået hos virksomhetene. Men det er samtidig dramatisk for flyselskapene og for mange andre virksomheter som har levd og vokst på våre reisevaner både på jobb og privat.

 

Konsekvensene

Hva skjer når vanene våre endres totalt? Konsekvensene av krisen er at vi får et kraftig skifte i hvor raskt vi kan absorbere endringer, som i utgangspunktet ville tatt flere år. Nå vil kanskje enkelte vaner som var tilpasninger til en krisesituasjon bli varige - og bli den nye normalen. Folks vaner endrer seg vanligvis langsomt – men den nye digitale modenheten kom raskere enn vi trodde var mulig. Vil digitale generalforsamlinger, mathandel via app og hjemlevering, kundekontakt via video, velferdsteknologi som tar ned frekvensen for fysiske legebesøk, digitale kultur-events og åpne politiske møter på video bli den nye standarden? Er vi som leverer løsninger til sluttkunder klare til å levere i henhold til kundene sine økte forventninger? Vi ser at denne våren har kvaliteten og funksjonaliteten i digitale samhandlingsverktøy som Teams, Skype og Zoom utviklet seg i rekordfart, og aktørene finner sammen og bygger nye løsninger i fellesskap – for eksempel i mai da Kahoot og Microsoft Teams fant sammen og laget en løsning for bruk av den norskutviklede quizappen i Teams-møter. IT-selskapene kan fort få det travelt nå som brukere i hopetall tar i bruk nye løsninger og etterspør enda mer funksjonalitet. Vil det bety flere arbeidsplasser?


Nedsider?

Dersom det at vi blir raskere vant med ny teknologi øker livskvaliteten, tar ned fare for smitte og gjør at bedriftene kan overleve i vanskelige situasjoner – så er det selvsagt gledelig. Finnes det nedsider ved at vi blir mer digitale? Forskning fra både Handelshøyskolen BI og fra flere utenlandske studier viser at vi som samfunn diskuterer for lite teknologi og hva teknologiutviklingen kan bety for samfunnet. Det blir tvingende nødvendig at vi gjør mer av det dersom vi skal klare å utnytte de enorme mulighetene teknologien gir – uten å øke de allerede store forskjellene i samfunnet. Teknologien kan gi økt levestandard, redde liv, redde klimaet og kloden. Men den kan også forsterke ulikheter mellom folkegrupper. For eksempel mellom de som har tilgang til god digital infrastruktur, og de som ikke har.
Det er nemlig ikke alle som er klare til å ta del i en mer digital tilværelse. En ny analyse fra UNCTAD – FN-konferansen om handel og utvikling, har sett på hvordan det digitale landskapet har endret seg siden den siste globale krisen – finanskrisen i 2008/2009. Den viser at en digital verden fungerer bra for mange – men slett ikke alle. Analysen dokumenterer det store gapet mellom de som har tilgang til digital infrastruktur – og de som ikke har – og peker på hvor utrolig langt bakpå en rekke regioner er for å kunne få et digitalt samfunn.

Andre liknende nyheter

Gruvedrift kan gi 1000 nye arbeidsplasser

Med statlig og regional vilje kan utvinning av mineraler i Eigersund kommune og videreforedling totalt skape 1000 arbeidsplasser. Til høsten starter N…

PROFILEN: Målet er en besettelse

Det strider kanskje mot en uskreven naturlov at en ung gutt fra det milde Sør-Vestlandet er det som skal til for å gjenvinne begeistringen og troen på…

LEDER: Det nye Vestlandet

Påsken ble ikke så stille som planlagt! I palmehelgen sendte nemlig Næringsforeningen denne tegningen til Bergens Tidende. Da smalt det skikkelig i ko…

© Næringsforeningen 2019-2024 Sidekart Personvern og vilkår for bruk
Umbraco CMS fra MarkedsPartner