– Krisen er ikke over og regjeringen må lytte i 2021
Harald Minge

– Krisen er ikke over og regjeringen må lytte i 2021

Statsbudsjettet 2021 er et overraskende stramt budsjett som leverer på noen områder, mener administrerende direktør Harald Minge i Næringsforeningen. – Den store lakmustesten for regjeringen og Stortinget, blir om de evner å komme med krisepakker i 2021 om ting ikke blir så rosenrødt som budsjettet legger opp til, sier Minge.
07.oktober 2020 Egil Hollund

Statsbudsjettet leverer godt på vannkraftbeskatning, noen samferdselsprosjekt og senkning av formueskatten på arbeidende kapital. Dette er samtidig et oppsiktsvekkende stramt budsjett tatt i betraktning koronapandemien og valgåret 2021. «Kun» 313,4 milliarder oljekroner og innenfor handlingsregelen (3%).

– De fleste hadde trodd det skulle bli vesentlig mer. Dette er først og fremst et signal på at regjeringen mener det går bedre enn ventet, og finansdepartementet mener utsiktene er bedre enn vi fryktet for bare fire-fem måneder siden, sier Minge, og fortsetter:

– Det er i og for seg gode nyheter at det går bedre enn fryktet, men regjeringen må spisse ørene og lytte nøye etter i resten av 2020 og hele 2021. Vi har ikke råd til at bærekraftige bedrifter rammes av koronapandemien. Krisen er ikke over og kan ta nye vendinger, etter hvert som ting utvikler seg, advarer Minge.

Oppstart av utbygging E39 Bue-Ålgård var ventet, men er likevel strålende nyheter for regionen og landet.

– Dette er en gladsak for regionen. Selv om vi har ventet lenge på at gravemaskinene skal starte opp, vil det hjelpe oss å bygge regionen videre, sier Minge.

– Det er også gledelig at satsingen på Jærbanen fortsetter, både med penger til videreutvikling av rutetilbudet og ikke minst planleggingsmidler for dobbeltsporet mellom Sandnes og Nærbø.

2,7 milliarder kroner settes av til karbonfangst og -lagring (CCS). Snaut 2,3 milliarder av dette er øremerket prestisjeprosjektet «Langskip», som regjeringen presenterte med en egen stortingsmelding i september, med andre ord som ventet og lekket på forhånd.

– Dette er en viktig satsing som kan gi industrien i vår region arbeid og oppdrag. Her ligger det store muligheter for vår region, mener Minge.

– Regjeringen foreslår å senke formuesskatten ved å øke rabatten på verdien av arbeidende kapital fra 35 prosent til 45 prosent. Dette er veldig gode nyheter og et skritt i riktig retning for bedrifter som har mye av verdiene sine i maskiner og utstyr. Driver du eksempelvis et trykkeri, så må du betale skatt for verdien av maskinene selv om bedriften taper penger. Derfor er dette et viktig og riktig kutt.

Andre liknende nyheter

Smir så lenge stålet varmer

Han trives minst like godt i produksjonshallen som bak tegnebrettet på kontoret, og karakteriserer sine ansatte som venner. Svein Westlund Kristiansen…

Dårlig ledelse?

En tredjedel av norske medarbeidere sier at de har ledere som er så dårlige, at disse står i veien for at medarbeiderne kan gjøre en god jobb. Men, er…

Fortsatt høy arbeidsledighet

Ett år etter den første nedsteningen og lav oljepris er arbeidsledigheten fortsatt høy i regionen og det vil den trolig være en stund fremover.