Mange lokale aktører på Arendalsuka
Fra fjorårets arrangement i regi av Næringsforeningen under Arendalsuka.

Mange lokale aktører på Arendalsuka

Næringsforeningen er en av flere lokale og regionale aktører som også i år deltar på Arendalsuka. Det overordnede temaet foreningen ønsker å løfte opp på et nasjonalt nivå er energilandet – med stor E.
08.august 2019 Av Ståle Frafjord

– Vi ønsker å sette energidiskusjonen på den nasjonale agendaen. Dersom regionen skal bli det energisenteret vi ønsker å være, må vi også ta del i energidiskusjonene på et nasjonalt nivå – uavhengig hvor de foregår. Derfor blir temaet på møtet under Arendalsuka  ”Fra olje- og gassnasjon til energilandet”,  sier strategidirektør Inger Tone Ødegård i Næringsforeningen.
Innlederne på møtet blir
 rektor ved Universitetet i Stavanger, Klaus Mohn, styreleder i Norwegian Energy Solutions, Tor Arnesen, leder av Hywind utvikling i Equinor, Sebastian Bringsværd, administrerende direktør i NYSNØ Klima investeringer, Siri Kalvig, kommunikasjonssjef i ZERO, Jon Evang,  direktør for Bærekraft SINTEF og styreleder for European Energy Research Alliance, Nils Røkke, og Leif Johan Sevland, administrerende direktør ONS og styremedlem Norwegian Energy Solutions.

Administrerende direktør i Næringsforeningen, Harald Minge, leder debatten.

Mer energi
Utgangspunktet er like enkelt som det er vanskelig: Verden vil trenge mer energi, samtidig som utslippene må ned. Da kan Norge fortsatt spille en nøkkelrolle som global energinasjon i årene fremover.
– Spørsmålet er hva som skjer når en globalt ledende norsk olje- og gassklynge setter seg i førersetet for å videreutvikle industrien og omstille den til framtidsrettede, bærekraftige energiløsninger. Det er noe av det vi ønsker å drøfte under møtet i Arendalsuka, sier Ødegård.
Møtet finner sted tirsdag 13. august fra kl 08.00, og også i år går arrangementet av stabelen i Arendal Gamle Rådhus.

Ambisjoner

Olje- og gassindustrien er kanskje først og fremst et teknologieventyr. Spørsmålet er hvordan 50 år med høy kompetanse og mye erfaring kan brukes inn mot andre forretningsområder innen energi og til å redusere utslipp. Med toneangivende aktører som Equinor og Shell i førersetet har klyngen Norwegian Energy Solutions store ambisjoner. Målet er at Norge skal ta skrittet fra å være en olje- og gassnasjon til å bli en bredt anlagt energinasjon.
– Vi må ikke glemme hvor vi kommer fra og hvordan vi skal bygge opp dette over tid.  Vi har et ønske i den politiske debatten å skape forståelse for at man ikke bare kan sette en strek for olje og gass i dag. Alt må sees inn i en sammenheng, sier Ødegård.

Kompetent
Hun viser blant annet til at i 2025 skal 25 prosent av Equinors forskningsmidler gå til reduserte utslipp og nye energiløsninger.
– I kjølvannet står en meget kompetent leverandørindustri som har levert spesialløsninger til en industri med eksepsjonelt høye krav. Det nyetablerte fornybarfondet Nysnø med Siri Kalvig i spissen investerer i selskaper som løser klimautfordringer på en smart og lønnsom måte. Det gir grobunn for ny klimavennlig virksomhet og teknologiutvikling, sier Inger Tone Ødegård.

Samarbeid
En rekke aktører fra regionen samarbeider i år i forbindelse med sin deltakelse under Arendalsuka. Både representanter fra Universitetet, Greater Stavanger, Næringsforeningen og flere av klyngene drar til Arendal. Også en rekke andre bedrifter og private og offentlige aktører fra regionen arrangerer egne møter eller er med som medarrangør.
– Mange ønsker å være til stede, og selv om Næringsforeningen selv kun har et arrangement stiller vi selvfølgelig opp sammen med de andre. Arendalsuka samler en rekke aktører fra norsk samfunnsliv, og har blitt en stor møteplass. Energispørsmålet er så viktig og som næringsforening ønsker vi å være i det offentlige rom med denne debatten og sette en dagsorden.
Møtet under Arendalsuka som Næringsforeningen arrangerer er gratis.

Programmet

Programmet for møtet er som følger:

”Norge ved ei veiskille”, ved Klaus Mohn, rektor ved Universitetet i Stavanger.
”Energiklyngen - styrken i sterke miljøer”, ved Tor Arnesen, Styreleder Norwegian Energy Solutions.
”Energi-produksjon og teknologiske nyvinninger”, ved Sebastian Bringsværd, leder av Hywind utvikling i Equinor.
”Stimulering av nødvendig utvikling”, ved Siri Kalvig, administrerende direktør i NYSNØ Klima investeringer.
”Er tempoet høyt nok til å løse klima-utfordringene”, ved Jon Evang, kommunikasjonssjef, ZERO.
”Energi Norge sett fra Europa”, ved Nils Røkke, direktør Bærekraft SINTEF og styreleder for European Energy Research Alliance.
”Energi Norge sett utenfra, hvordan sikre posisjon og omdømme?”, ved Leif Johan Sevland, administrerende direktør ONS og styremedlem Norwegian Energy Solutions.

Her oversikten for andre møter under Arendalsuka der lokale aktører er arrangør eller medarrangør:

Mandag
Mandag 13:00 - 14:30. ”Samfunn i omstilling - når klima og lovgivning møter teknologi og nye virksomheter”. Arrangør: Universitetet i Stavanger, Nordic Edge Smart City Innovation Cluster. Sted: Clarion Hotel Tyholmen, "Sal B".

Mandag 16:00 - 18:00. ”Maks effekt for smartere samfunn”. Arrangør: Nordic Edge. Sted: Caroline, "På Steinkaia".

Mandag 18:00 - 20:00. ”Mønstre på Smartskuta”. Arrangør: Nordic Edge. Sted: Caroline, "Stenkaien".

Tirsdag
Tirsdag 08:30 - 10:30. ”#Veibygging i et bærekraftig perspektiv”. Arrangør: GCE NODE, Norwegian Tunnel Safety Cluster, Nye Veier, Telenor Maritime. Sted: Seilskipet Statsraad Lehmkuhl , "Forre banjer".

Tirsdag 09:00 - 10:30. Fremtidens medisin – drevet av teknologi og kunstig intelligens? Arrangør: Universitetet i Stavanger, Stavanger universitetssjukehus. Sted: Clarion Hotel Tyholmen, "Kitchen &Table"

Tirsdag 10:00 - 11:30. ”Bærekraft & business - tåler havet den belastningen vi nå utsetter det for?” Arrangør: Arendalsuka, NORCE, UiT, UiS, UiA, UiB og Havforskningsinstituttet. Sted: Arendal kultur- og rådhus, "Store Torungen"

Tirsdag 10:00 - 12:00. ”Fiber til alle i Norge - hva skal til? ” Arrangør: IKT Norge/Altibox/Lyse. Sted: Castelle.

Tirsdag 14:00 - 15:00. ”Endret klima for nye energiløsninger”. Arrangør: Equinor. Sted: Clarion Hotel Tyholmen, "SAL B".

Onsdag
Onsdag 09:00 - 10:00. ”Hvordan skal et telekom-selskap redusere norske utslipp?” Arrangør: Telia, Futurehome. Sted: Torvgata 7.

Onsdag 10:30 - 12:30. ”Lansering av nasjonalt smartby-veikart”. Arrangør: Design og arkitektur Norge DOGA, Smartbyene, Nordic Edge. Sted: Lilandgården, "Første etg".

Onsdag 13:30 - 15:00. ”Hvis sosial kompetanse er viktigst – tar kvinnene over?” Arrangør: Universitetet i Stavanger, KÅKÅnomics. Sted: Clarion Hotel Tyholmen, "Lille Torungen".

Torsdag 11:30 - 13:30. ”Stortingsmeldingen om helsenæringen - hva betyr det for oss?” Arrangør: I4Helse, Universitetet i Agder, Norwegian Smart Care Cluster, Aust-Agder fylkeskommune. Sted: Clarion Hotel Tyholmen, "Kitchen and table, 1. etg."

Torsdag
Torsdag 13:00 - 14:00. ”Fintech: Partner eller konkurrent for norske banker?” Arrangør: SpareBank 1 SR-Bank. Sted: Berntine, "Ishavsskuta utenfor Tyholmen Hotell".

Torsdag 13:00 - 14:30 ”Lek eller læring i barnehagen, eller ja takk begge deler?” Arrangør: Universitetet i Stavanger, FILIORUM Senter for barnehageforskning. Sted: Clarion Hotel Tyholmen, "Lille Torungen".

Torsdag 15:30 - 17:30. ”Kapittel 9A – forbedring eller forverring av skolemiljøet?” Arrangør: Læringsmiljøsenteret, Universitetet i Stavanger. Sted: Clarion Hotel Tyholmen, "Sal B".

Roboter på styremøtet: Fremtiden er nå!

I det pulserende forretningslandskapet for 2024 tar bedrifter steget inn i en ny æra, der roboter ikke bare er medhjelpere, men også støtter beslutnin…

NTP: En seier for Østlandet og Jernbaneprosjekter rundt Oslo

– Uten innsatsen til Rogalendinger i regjeringsapparatet hadde dette vært katastrofalt. Nå har vi fått noen plaster på såret, men såret er likefult åp…

Stavanger-selskapet Lingu vinner nasjonalt anbud med innovative løsninger