Med bemanning i vinden
Selskapet Caera har kjøpt opp to selskaper innen havvind i Egersund for å posisjonere seg for fremtiden. Ole Jakob Olsen og Christine Lervik er fornøyde med å omsette for sin første million innen grønne prosjekter i løpet av september. Foto: Lars Idar Waage

Med bemanning i vinden

Bemanningsselskapet Caera er i vinden som aldri før. Fra tradisjonelle sorte og hvite disipliner innen olje- og gass- industrien skal de nå erobre det stadig voksende vindmarkedet.
01.oktober 2021 Av Lars Idar Waage

Caera AS
Etablert: 2014
Daglig leder: Christine Lervik
Antall ansatte: 315
Omsetning: 101 mill. kr. (2020)
Internett: caera.no
Da selskapet ble startet i 2014 var det for utleie av ingeniører, før det tok grep og gikk over til fagpersonell innen sorte og hvite disipliner i 2019. Nå går de over i en ny fase etter oppkjøpet av Energy Innovation og Espeland Energi i Egersund tidligere i år.

– Caera ønsker å være et foregangsselskap, både om hvordan vi driver virksomhet, men også som delaktige i ny forretning som det grønne skiftet. I dag er vi veldig olje- og gasseksponert og har tatt grep for å diversifisere oss og ta ned usikkerheten. Dette førte til oppkjøpene i vår, forteller daglig leder Christine Lervik.

Med oppkjøpene fikk de tilgang til kurs-, sertifiserings- og kompetansesenteret til Energy Innovation, og drifts- og vedlikehold gjennom Espeland Energi. I tillegg til personer med inngående kunnskap og engasjement innen vindkraft.

– Vi har jo vært heldige å tatt med oss solid kompetanse, tilstedeværelse og ikke minst relasjonene gjennom administrerende direktør i Energy Innovation og initiativtaker til utviklingen av Egersund Energy Hub, Frank Emil Moen, sier Lervik.

Armer, bein og en baby

Oppkjøpene ble fullført i vår, samtidig som Lervik lå på sykehus etter å ha født. Styremøtet der oppkjøpet ble godkjent ble gjennomført på telefon fra sykehuset. Tanken er å posisjonere seg innen en fornybar bransje som har et enormt potensiale både i Norge og internasjonalt.
– Mange tenker kanskje at Norge er et lite marked, men Norge har altså verdens nest største potensiale for havvind, bare slått av Australia hva muligheter angår, mener den daglige lederen.

Hun håper vindindustrien blir som oljeindustrien der det blir “Look to Norway” for å se på løsninger, kunnskap og teknologi, særlig innen flytende havvind. Norge tilbyr i tillegg sterkt HMS-fokus og et større fokus på bærekraft enn de fleste andre land.

– Ser vi til resten av verden så er gjerne penger viktigere enn mange andre faktorer, mens vi sitter i et land som fremmer gode løsninger med flere perspektiver i bakhodet. Det gjør at vi ofte finner frem til bedre og mer effektive løsninger, mener hun.

Flere ansatte har allerede takket ja til å omskoleres for å bli med på den nye reisen og tilbakemeldingene er positive. Selskapet er en del av Norseman-konsortiet som skal være et subisidiefritt alternativ i Sørlige Nordsjø II, men ledelsen er fullt klar over at det kommer et stort antall prosjekter internasjonalt tett på oss i Nordsjøen før det norske markedet blir modent.

– Behovet er størst utenfor Norge nå og det vil være naturlig for oss å gå inn i prosjekter som enten landprosjekter i Norden, eller offshore-prosjekter i ett eller flere av våre tilstøtende Nordsjøland. Allerede er det rift om å være med på denne omstillingen, forklarer Ole Jakob Olsen som er Operations manager i selskapet.

Faste ansatte

Kompetansen i selskapet er lett overførbar til fornybare bransjer. Lervik påpeker at det ikke bare er forretningsmessige årsaker som gir entusiasme rundt prosjektet.

– På denne måten får vi være med på å hjelpe til med å nå klimamålene, hjelpe ungene våre og hjelpe kloden. Det er kjempemotiverende, påpeker hun.

Caera har vokst hvert år siden 2014 med unntak av 2018. Lervik og Olsen kom inn i august 2020 og har ikke brukt mye tid på å se på historien, men har valgt å fokusere på fremtiden. Deres første mål var å profesjonalisere bedriften for å ivareta både de ansattes og kundenes behov.

– Etablering av gode relasjoner til både ansatte, kunder og ikke minst fagforbund har vært viktig, sier Lervik og får støtte av Olsen:

– For oss er det viktig at vi behandler alle profesjonelt, holder det vi lover, og følger lover og regler. Vi ser at dette nok er et konkurransefortrinn akkurat nå. Får gode tilbakemeldinger både fra kundene, de ansatte og fra fagforbundene som er veldig positive til den profesjonaliseringen vi har vært gjennom.

Et av grepene som selskapet har gjort er at nesten alle ansatte er fast ansatt i selskapet og ikke har midlertidige kontrakter. Det gir en trygghet og forutsigbarhet samtidig som det er et konkurransefortrinn.

– Resultatet er at det bygger lojalitet og vi holder på folk. Vår jobb er å sørge for at våre ansatte dermed har arbeid, siden de tross alt er fast ansatte, forklarer Olsen.

2020 begynte som et veldig bra år for selskapet før konronapandemien og oljeprisfallet slo til. Først i oktober løsnet det, og selskapet omsatte for over 100 millioner i fjor. I 2021 har derimot veksten vært enorm. Mellom januar og juli er den månedlige omsetningen doblet.

– Akkurat nå styrer vi mot en omsetning på rundt 180 millioner kroner i år, det må vi si oss svært fornøyde med, sier Lervik.

Ikke billigst

De leverer også personell til sitt første grønne prosjekt og i løpet av september vil de nå sin første store milepæl innen fornybare prosjekter.

– Da passerer vi vår første million i omsetning på et grønt prosjekt. Den første av mange.

Hvordan fremtiden blir er vanskelig å spå. Olje- og gassektorene har vært gjennom mange opp- og nedturer og utviklingen skjer raskt. Selskapet tror at fornybare prosjekter vil fortsette å øke i årene som kommer.

– I et fem- til tiårsperspektiv vil det nok først gå mot 50/50 mellom olje/gass og fornybare prosjekter for vår del. Om ti år utgjør kanskje grønne prosjekter den største delen, mener Ole Jakob Olsen.

En del rammebetingelser innen fornybare prosjekter er ikke på plass enda, men olje og gass vil fortsatt være bærebjelken i Caeras omsetning i flere år frem i tid.

– Jeg er rimelig sikker på at vi kommer til å levere inn i prosjekter innen olje og gass i mange år fremover, men den gradvise overgangen kommer, mener Lervik.

Selv om olje- og gassindustrien er en bransje med superprofitt, gjenspeiles ikke det i hele verdikjeden. For bemanningsbyråene har marginene vært forholdsvis lave. Dermed er de ikke bekymret for marginene innen grønne prosjekter heller. Lervik mener seriøse og profesjonelle leverandører av personell vil være viktig fremover for å sikre kompetanse og fleksibilitet, og for å støtte industri som er prosjektbasert og med store svingninge i ressursbehov, gjerne også innen ulike bransjer.

Gruvedrift kan gi 1000 nye arbeidsplasser

Med statlig og regional vilje kan utvinning av mineraler i Eigersund kommune og videreforedling totalt skape 1000 arbeidsplasser. Til høsten starter N…

PROFILEN: Målet er en besettelse

Det strider kanskje mot en uskreven naturlov at en ung gutt fra det milde Sør-Vestlandet er det som skal til for å gjenvinne begeistringen og troen på…