Ministeren: – Rogfast kommer
Samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) deltok på Logistikkdagen.

Ministeren: – Rogfast kommer

– Rogfast kommer. Det som skjer nå er ingen omkamp, forsikret samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) da han deltok på Logistikkdagen i dag.
12.november 2019 Egil Hollund

Rogfast er som kjent utsatt på ubestemt tid, etter at kostnadsrammen ble utfordret i den første store kontraktsrunden, slik Aftenbladet meldte før helgen.
– Denne situasjonen skulle jeg gjerne vært foruten. Men styringsrammen for Rogfast er vedtatt i Stortinget. Derfor går Statens Vegvesen nå en ny runde for å vurdere kostnadene i prosjektet. Jeg har også bedt dem se på kontraktsstrategien, sa Dale, samtidig som han understreket:
– De som tror dette er en omkamp om byggingen av Rogfast må bare holde på. Det er flertall i Stortinget for prosjektet, så omkamp skjer ikke. Rogfast kommer til å komme.
Det var musikk i ørene til deltakerne på Logistikkdagen, den største årlige møteplassen for alle som er opptatt av samferdsel, transport og logistikk i Stavanger-regionen. Konferansen er et samarbeid mellom Logistikkforeningen, NHO Logistikk og Transport, Maritimt Forum og Næringsforeningen. Over 200 deltok på årets konferanse.

Bekymret

Administrerende direktør i Næringsforeningen, Harald Minge, er naturlig nok bekymret over at prosjektet er utsatt.
– En utsettelse er ikke bare svært alvorlig for regionen. Hele visjonen om fergefri E39 og regionforstørringen settes i spill med dette. Næringsforeningen mener selvfølgelig at det må være kontroll på planer og kostnader, men her kan det virke som prosjektet har vært ute av kurs over tid, sier Minge.
Han er glad for samferdselsministerens forsikringer.
– Stans og redusert kapasitet er noe vi opplever hele tiden over Boknajorden. Vinter og røft vestlandsvær fører til forsinkelser og innstillinger og er en av grunnene til at Rogfast er så viktig og landets mest samfunnsøkonomisk lønnsomme samferdselsprosejkt. Vi må ikke glemme at Boknafjorden er Norges nest mest trafikkerte fergesamband, hovedveien mellom to av landets mest folketette fylker og at det i praksis går med Nordsjøen rett inn, sier han.
Nå oppfordrer han politikerne i kommunene våre, i fylket og på stortinget om å stå sammen med samferdselsministeren og sørge for at vi kommer i gang og får prosjektet på skinner igjen.
– Vi trenger politikere som holder sine vernende hender over prosjektet og trykker på Vegvesenet for å få fremdrift. Dette er for viktig til at vi tåler flere utsettelser og forsinkelser. Vi må også huske på at alternativet til Rogfast er en oppdatering av Rennfast til 10 til 12 milliarder kroner, siden Rennfast i dag ikke tilfredsstiller moderne sikkerhetskrav. Samtidig vil vi da være omtrent like langt med fortsatt ferjedrift inn i evigheten. Den samfunnsøkonomiske lønnsomheten kan med andre ord ikke sammenlignes.
Samferdselsminister Jon Georg Dale innrømmet på Logistikkdagen at det er mange utfordringer i Rogaland akkurat nå – og ikke minst utsettelser. Det er nok å nevne byvekstavtalen, E39 Smiene-Harestad, E39 Hove-Ålgård, Transportkorridor Vest og firefelts motorvei til Kristiansand.
– Men det er også ekstremt mye arbeid som skjer akkurat nå, og om ti år kommer ikke infrastrukturen i fylket være til å kjenne til, konkluderte ministeren.

Kronikk: Hva betyr geopolitikken for næringslivet?

Når vi går inn i mer usikre tider, blir det viktigere også for næringslivet å engasjere seg i utenrikspolitiske spørsmål.

To nye i styret til Næringsforeningen

Dette er det nye styret i Næringsforeningen i Stavanger-regionen.

Gruvedrift kan gi 1000 nye arbeidsplasser

Med statlig og regional vilje kan utvinning av mineraler i Eigersund kommune og videreforedling totalt skape 1000 arbeidsplasser. Til høsten starter N…