Møtte olje- og energiministeren

Mandag møtte representanter fra næringslivet i regionen vår nye olje- og energiminister Tina Bru.
04.februar 2020 Av Lars Idar Waage

Under dialogmøtet med Tina Bru ble det diskutert ny teknologi som er nødvendig for å utvikle ren energi. Forbedringsprosesser, effektivitet og bedre ressursutnyttelser er eksempler på tema som var oppe til diskusjon. Alle som deltok har fokus på tiltak som bidrar til reduserte utslipp og teknologi som er overførbar mellom produkter.

– Før solgte vi produkter, nå selger vi løsninger, sier Geir Austigard som er direktør i Øglend System og var en av de som deltok på møtet

Gruppen diskuterte også viktigheten av økte ressurser til forskning og utvikling. Med den raske utviklingen blir noe kompetanse utdatert raskere enn før.

– Vi vil påpeke viktigheten av livslang kompetanseutvikling. Utviklingen går så raskt at fagbrevet for 10 år siden, eller masteren for få år siden, er bleknet. Vi har alle et felles ansvar for å sikre at Norge styrker forspranget ved å inneha høy kompetanse, sier Eirik Bugge Simonsen fra Randaberg Industries.

Blue Logic, som er verdensledende på trådløs lading, var også representert. Helge Sverre Eide mener regelverket rundt offentlige anskaffelser er en hindring for en del utvikling.

– Idéene bobler og Norge må få på plass et regelverk for pilotprosjekt, slik at det offentlige kan gå foran med testing, mener Eide.

Tina Bru tok Eide på ordet og ville svært gjerne ha ham med på videre debatt.

– Neste gang jeg skal på tv-debatt om energi, tror jeg skal invitere deg med, sier Bru med et glimt i øyet.

Kronikk: Hva betyr geopolitikken for næringslivet?

Når vi går inn i mer usikre tider, blir det viktigere også for næringslivet å engasjere seg i utenrikspolitiske spørsmål.

To nye i styret til Næringsforeningen

Dette er det nye styret i Næringsforeningen i Stavanger-regionen.

Gruvedrift kan gi 1000 nye arbeidsplasser

Med statlig og regional vilje kan utvinning av mineraler i Eigersund kommune og videreforedling totalt skape 1000 arbeidsplasser. Til høsten starter N…