Mot lysere tider for designhotellet på Madla
De ansatte på Clarion Energy Hotel får mye skryt for den gode lagånden de viste under den krevende pandemiperioden. Nå ser de fram til en mer normal hverdag. Foto: Henrik Moksnes (Bitmap)

Mot lysere tider for designhotellet på Madla

Clarion Energy har siden høsten 2014 vært et landemerke på Madla. Det Snøhetta-tegnede hotellet var ikke særlig heldig med timingen da det etablerte seg, men nå er utsiktene lysere.
20.mai 2022 Av Frode Berge

Clarion Energy ble åpnet i forbindelse med ONS i 2014. Jubelen sto i taket. Fest, konfetti og en Petter Stordalen i storform. Et nytt, stort og stilig hotell plassert midt i konferanse- og messeområdet i Energihovedstaden Stavanger. Alt så lyst ut.

Det kraftige fallet i oljeprisen i 2014 og 2015, som slo inn ganske umiddelbart etter åpningen, la imidlertid en klam hånd over den økonomiske utviklingen i regionen i flere år. Da pilene for alvor begynte å peke oppover igjen i 2019-2020, ble Stordalen, Clarion Energy og resten av verden rammet av den verste globale pandemien på over hundre år.  Resultat: Nedstengninger, massive smitteverntiltak og ny usikkerhet.

Direktør Gjermund Dahl er lys til sinns, gleder seg til å ta imot et økende antall gjester på Clarion Energy. Foto: Henrik Moksnes (Bitmap)

Sterk lagånd hjelper
Gjermund Dahl har over 20 års erfaring med hotelldrift ulike steder i Rogaland. Han har vært direktør på Clarion Energy i tre år, og erkjenner glatt at timingen for etableringen av hotellet ikke var gunstig, sett i ettertid.

– Vi driver i en bransje som, mer enn mange andre, følger pulsen til næringslivet og omgivelsene ellers. Derfor har de siste to årene vært krevende også for oss. Jeg er imidlertid stolt over måten vi har jobbet oss gjennom denne perioden på. Det har selvfølgelig vært til god hjelp at vi har et solid konsern i ryggen, sier Dahl.

– Du sier du er stolt. Hva bunner denne stoltheten i?

– Vi tok tidlig et aktivt valg om å «like situasjonen» og jobbe aktivt for å gjøre det beste ut av den. Blant annet var offshorebransjen tidlig ute med behov for å holde sine arbeidere friske og i karantene, noe som ga oss muligheter. Nei ble et ord vi valgte å ikke bruke, noe som ga oss ytterligere gjester. Vi la oss på et oppgradert servicenivå som ble veldig godt tatt imot av de gjestene vi hadde på hotellet. Alt dette sikret oss trafikk, og ga oss ansatte en bedre arbeidshverdag. Det var veldig godt å slippe å permittere flere enn kun noen helt få av våre faste ansatte.  Selv om hotellet har hatt brukbart besøk og jevn aktivitet, har ensformigheten vært en utfordring.

– Vi er vant til at ingen dager er like, og at vi hele tiden må være kreative for å gi gjestene våre et best mulig tilbud. De strenge smitteverntiltakene har imidlertid lagt veldig sterke begrensninger på både matlagingen og andre deler av tilbudet. Dermed har arbeidet vært mye mer monotont enn normalt. Dette har de ansatte håndterte veldig bra. Rett og slett en solid laginnsats av et fantastisk team med ansatte, sier Dahl.

Lysere utsikter
Nå ser Gjermund Dahl og Energy-teamet hans fram til en mer normal hotellhverdag.

– Akkurat nå er vi inne i en litt avventende mellomfase, der det fortsatt er relativt rolig. Utsiktene for 2022 er likevel gode. Kurs- og konferanseaktiviteten tar seg opp, og vi gleder oss veldig til flere store arrangementer i år, og spesielt til ONS i august.

Alle arrangementer er selvfølgelig viktige, men Energy-direktøren legger ikke skjul på at ONS, verdens nest største energimesse, er i en klasse for seg.

– Det der slike arrangementer vi er skapt for, der vi får utnyttet kapasiteten og kjenne at hele huset leverer på toppnivå. ONS bringer selvsagt med seg et stort antall godt betalende gjester. I tillegg er ONS et utstillingsvindu for hele byen og regionen.  Det viser at Stavanger er en region meget godt tilrettelagt for denne type arrangementer med kvaliteter du ikke finner andre steder i Norge.

Designhotell
Alle som har vært i nærheten av Madla de siste åtte årene har hatt vanskelig for å unngå å legge merke til det spektakulære hotellbygget ved siden DNB Arena. Med sine 400 rom er det Rogalands største hotell. Arkitekturen er heftig og iøynefallende, og bærer et umiskjennelig preg av å være utført av velrenommerte Snøhetta.

Mindre iøynefallende, men like viktig, er det at designet og interiøret på innsiden er av tilsvarende høy kvalitet.

– Eieren av bygget er Arthur Buchardt. Han er ekstremt kvalitetsbevisst, og det viser godt igjen i omgivelsene også på innsiden av hotellet. Blant annet er teppene designet av Pia Myhrvold, møblene av Arne Jacobsen og kunsten står Kjell Pahr-Iversen bak. Samme kvalitet finner man også på alle hotellrommene. Dette er et ekte designhotell!

Medlem av Nordic Edge
Næringslivet i Stavanger-regionen er kjent for å være flinke til å samarbeide, dele kompetanse og å jobbe i nettverk. Regionen er vertskap for et økende antall sterke næringsklynger, blant andre smartbyklyngen Nordic Edge.

Nordic Edge er en non-profit organisasjon som samarbeider tett med bedrifter og offentlige myndigheter for å utvikle løsninger som skaper smarte bedrifter, byer og lokalsamfunn. Som det eneste hotellet, er Clarion Energy medlem i Nordic Edge.

– Hotellbransjen har ikke vært kjent for å være en bransje med stort søkelys på ny smartteknologi, men det er i ferd med å endres.   Vi ønsker å gjøre en forskjell og vise at vi har en naturlig plass i en smartbyklynge. Derfor var det viktig for oss å melde oss inn i Nordic Edge. Her deltar mange spennende bedrifter fra ulike bransjer, som vi har stor nytte av å samarbeide med.

Og om noen fortsatt skulle være tvil: Gjermund Dahl er en hotelldirektør som gleder seg hemningsløst til våren, russetreff, ONS og generelt mer normale tider!

Fakta:

• Clarion Energy Hotel
  • Byggeår: 2014.
  • Antall ansatte (hel- og deltid):150
  • Flateinnhold: 22 000 kvm.
  • Antall gjesterom: 400.
  • Antall møterom: 16.
  • Servering: Kaffebar med lunsjmeny, a la carte restaurant og bar, selskaper og banketter opp til 700 gjester.
  • Konferansekapasitet: Inntil 950 sittende deltakere. Total kapasitet opp til 3 000 deltakere + 2 000 ved bruk av DNB Arena.
  • Omsetning 2021: 108 mill.

PROFILEN: Målet er en besettelse

Det strider kanskje mot en uskreven naturlov at en ung gutt fra det milde Sør-Vestlandet er det som skal til for å gjenvinne begeistringen og troen på…

LEDER: Det nye Vestlandet

Påsken ble ikke så stille som planlagt! I palmehelgen sendte nemlig Næringsforeningen denne tegningen til Bergens Tidende. Da smalt det skikkelig i ko…

Aksjeåret: Hvem leder etter 1. kvartal?

Slik ligger det an med 2024-aksjene ekspertene plukket ut på Aksjeåret i januar.