Muligheter - en gedigen suksess
En av samlingene handlet om å bygge en god CV og ble ledet av Næringsforeningens Inger Tone Ødegård, med Rouven Uzelmaier og Christin Møller som eksperter. Foto: Egil Hollund

Muligheter - en gedigen suksess

1400 deltakere fra hele rogaland deltok på åpningen av Muligheter. Hvert møte trekker rundt 1000 deltakere i snitt, for å vise mulighetene til arbeidssøkende i Rogaland.
22.februar 2021 Av Lars Idar Waage

Prosjektet ble formelt åpnet mandag 11. janaur gjennom to digitale møter av ordførerne i Stavanger og Haugesund, samt fylkesordfører Marianne Chesak og NAV Rogaland. Etter åpningen har deltakerne strømmet til den digitale møteplassen.

– En Facebook-gruppe ble lansert under åpningen og i dag er det over 2200 medlemmer. Disse er i hovedsak arbeidssøkere, men også en del bedrifter og ansatte i rekrutteringsbransjen, forteller Øystein Dahl Andersen, prosjektleder for Muligheter.

Hensikten med prosjektet er å skape en plattform mellom arbeidssøkere og arveidsgivere, og mange aktører har tatt gruppen aktivt i bruk de siste ukene. På Facebook-gruppen deles alle digitale møter gratis i ettertid.

– Deling av denne informasjonen på Facebok er en styrke i dette prosjektet, sier Dahl Andersen.

 

Samarbeid

Flere av aktørene gir tilbud om etterutdanning, og det deles også informasjon om tilbud som er gratis
for deltakerne. Bak prosjektet står en arbeidsgruppe bestående av representanter fra Rogaland Fylkeskommune, NAV Rogaland, LO Rogaland, Stavanger og Haugesund kommuner og
Næringsforeningene på Haugalandet og Stavanger-regionen. De jobber sammen for å sikre informasjonsdeling og program for samlinger videre.

– Jeg vil også oppfordre bedrifter og organisasjoner som har noe å bidra med i prosjektet, om å ta kontakt, sier prosjektlederen.

Videre fremhever han det gode samarbeidet med NAV Rogaland. Mange av spørsmålene som kommer er knyttet til individuelle forhold og kanskje ordninger som slår uheldig ut for enkeltpersoner. Det kan være saker knyttet til en miks mellom studier, arbeidsledighet, gründertanker kontra det å være arbeidssøker.

– Rammene er ikke skreddersydd for enkeltpersoner, slik at den type unntak og spørsmål videresendes til veilederne i NAV, sier han.

Mange tror også at flere ledige jobber i markedet ikke blir annonsert. NAV har derimot en meget god plattform i arbeidsplassen.no, som alle oppfordres til å bruke for å sikre flest mulig tilgang til de utlyste stillingene.
– Her kan også bedriftene legge inn alle ledige stillinger, og arbeidssøkere kan registrere sin CV. Det vil synliggjøre flere jobber å søke på, sier Dahl Andersen.

 

Bredt program

På de tre første digitale samlingene har det vært rundt 1000 deltakere i snitt. De første to handlet om vekstnæringer og den siste var råd om hvordan man bygger opp en god CV.
– Målet var å gjøre de første samlingene mer generelle, nettopp for å vise hvilke muligheter som finnes i regionen. Videre vil programmet spisses mer rundt enkelte målgrupper, sier Inger Tone Ødegård, strategidirektør i Næringsforeningen.

I de neste samlingene handler det om fagbrev, muligheter innen helsefag, samt andre bransjer som virkelig trenger mange nye medarbeidere. Med over 16.000 arbeidssøkere i regionen vil Ødegård presisere at et viktig mål er å vise at det finnes mange muligheter i regionen, selv om det kan se ganske vanskelig ut for de som brått har blitt ledige.

– Mange av deltakerne vil komme tilbake til sine tidligere jobber i både reiseliv og servicenæringer når samfunnet åpnes opp, men forhåpentligvis kan de dra nytte av en del informasjon de har fått med på veien i en del av disse samlingene, sier Ødegård optimistisk.

I starten har det vært overveldende med så mange deltakere og individuelle spørsmål. Samtidig er deltakerne i hovedsak takknemlige og positive for tilgangen på informasjon.

– Jeg synes det er bra at folk er konkrete når de kommer med ønsker, slik at vi kan invitere innledere som kan bidra til kompetansepåfyll uavhengig av bransje.

På mandagene fremover kommer det også temaer som «Starte egen bedrift», «Hvordan gjøre et godt intervju», bruk av LinkedIn og sosiale medier i jobbsøking og omdømmebygging, for å nevne noen, sier Ødegård.

 

Usikker vei videre

Fordelen med digitale sendinger er at man når ut til mange, men Ødegård og Dahl Andersen opplever at flere har mange spørsmål og et stort behov for å kunne møte noen ansikt til ansikt. Derfor vil det gjøres vuderinger om fysiske møteplasser så snart smittevernshensyn tillater det. Flere bedrifter tilbyr også bedriftsbesøk, når den tid måtte komme.
– Vi skal bidra til å legge tilrette for det så snart deg lar seg gjøre, sier Ødegård.

Når komiteen med de ulike aktørene diskuterte prosjektet senhøsten 2020 var det vanskelig å vite på forhånd hvordan tilbudet ville bli mottatt eller behovet se ut over tid. Prosjektet er i utgangspunktet ment som et tilbud i seks måneder.

– Ingen visste verken i oktober eller nå hvordan behovet blir fremover. Innerst inne håper vi at alle bransjer oppnår full fart igjen i løpet av sommeren, og da vil ledighetstallene se mye hyggeligere ut og behovet fremstå som annerledes. Hva tiden bringer, vil komiteen måtte diskutere frem i tid avslutter, Ødegård.

Andre liknende nyheter

Mye kraft i en liten container

Oppe på taket står solcellepanelene. Selv om det er overskyet og surt denne dagen, produserer de 2,4 kilowatt i timen.

Fra melkekyr til fest på Solastranden Gård

I 2020 skulle de tredoble omsetningen med det nye Maskinhuset klart, men når man lever av å samle folk, gikk det ikke helt som planlagt. Likevel, Sola…

Olje i hundre – halvveis

Vi kan i 2021 markere at det er 50 år siden den første oljeproduserende brønnen ble åpnet på norsk sokkel på Ekofisk. Det var riktignok prøveproduksjo…

© Næringsforeningen 2019-2021 Sidekart Personvern og vilkår for bruk
Umbraco CMS fra MarkedsPartner