Norsk møbeldesign ut i verden
Fra fotball til norsk møbeldesign. Jørgen Tengesdal og Eikund vil gjøre norske møbeldesignklassikere kjent ute i den store verdenen. Foto: Lars Idar Waage

Norsk møbeldesign ut i verden

Jørgen Tengesdal og Eikund vil gjøre de norske møbeldesignerne til verdensstjerner. Navn som Fredrik A. Kayser, Torbjørn Afdal og Sven Ivar Dysthe skal utfordre stjernestatusen til dansker som Arne Jacobsen, Finn Juhl og Hans J. Wegner – fra Hellvik i Eigersund kommune.
02.juni 2020 Av Lars Idar Waage

Eikund AS
Etablert: 2016
Daglig leder: Jørgen Tengesdal
Ansatte: 4
Omsetning: 9,3 MNOK (2019)
Internett: eikund.com
Bygningen er ikke prangende, ligger ikke sentralt til eller på noen annen måte viser at her produseres noen av de flotteste og mest eksklusive møblene i Norge akkurat nå. På smale veier litt utenfor Hellvik sentrum ligger det en trevarefabrikk som huser flere aktører innen treindustri. Èn av dem er Eikund, som har som mål å bli en verdenskjent møbelprodusent.

– Produktene vi leverer skal være av prima kvalitet, Eikund-kvalitet, og det beste av det beste. Vi skal hige etter å være en av de beste møbelprodusentene i Europa og egentlig hele verden, svarer daglig leder Jørgen Tengesdal entusiastisk.

Unike produkter

Han er en av gründerne som kom sammen første gang til et møte i Sandnes, sommeren 2015. De hadde en tanke om at det fantes noe uforløst innen norsk møbelindustri. Noe som manglet. Under møtet ble tankene til idéer og finpusset. De neste halve året brukte Morten Hippe på å reise rundt i Norge og samle inn 1:1-tegninger og originaler av gamle, norske møbelklassikere.

– Denne skattejakten er kanskje det viktigste i vår identitet. Å finne, fornye og løfte opp alt det gullet som finnes i norsk møbeldesign. Målet er å løfte opp noen av designerne og gi den internasjonale anerkjennelsen de fortjener, sier Tengesdal.

På to og et halvt år med produksjon har de nå ti produkter i porteføljen, med stoler og bord i flere varianter. Mens større møbelprodusenter med egne utviklingsavdelinger og store fabrikker bruker alt fra et halvår til tre år, har Eikund levert ti produkter på under tre år.

– Til å være en liten fabrikk med så få ansatte her ute på Hellvik er det ganske unikt, medgir den daglige lederen.

Storkontrakt

Først ut var Fredrik A. Kaysers ikoniske stol “Krysset” - designet i 1955. Denne ble produsert på 50- og 60-tallet, men da den ble relansert av Eikund ble det i første omgang produsert 55 nummererte eksemplarer som er signert og nummerert.

– Valget falt på “Krysset” fordi det er et ikon der ingen andre har denne estetikken og formen. Stolen er fortsatt vår bestselger, både til forbruker- og prosjektmarkedet, forklarer Tengesdal.

I en markedsavklaringsfase viste de frem de første produktene sine til leverandører og forhandlere, både i Norge og internasjonalt. De ville sjekke om det var interresse i markedet for norsk design og fikk mange gode tilbakemeldinger før de fikk en konkret forespørsel fra hotellkjeden Choice om hvor fort de kunne levere.

– Det ekslusive hotellet At Six i Stockholm skulle stå ferdig om seks måneder og vi måtte komme skikkelig i gang med produksjonen. Men etter seks måneder leverte vi 330 stoler til hotellet. Et veldig kult prosjekt, men også veldig viktig siden det var den første, store kontrakten, sier han,

Omgivelsene

For å kunne vokse raskt og levere store ordre har de inngått et samarbeid med en dansk møbelprodusent. Mens de er fire ansatte som jobber på Hellvik, har danskene 700 ansatte og Eikund kan dermed levere store ordre og oppskalere raskt.

–  På sikt vil vi at mye av det unike skal produseres her på Hellvik, men at vi må fordele produksjonen med underleverandører. På et tidspunkt vil vi nok også vokse ut av lokalene her ute, sier den tidligere fotballspilleren.

–  Hvorfor Hellvik?

–  Faktisk er det litt tilfeldig, men Frode som var med i starten jobbet som møbelsnekker. Det er også et naturskjønt område og vi fikk en god historie med Eikund-navnet. Når vi tar med oss leverandører og forhandlere her så er det veldig lett å bli glad i stedet. Det skiller seg ut mot andre indstrifelt som Kvål, Skurve, Forus eller Tananger, mener Tengesdal.

Internasjonalt

De første årene har vært heseblesende med mye læring for den unge bedriften. Produktene er for high end-markedet, altså i en kostbar prisklasse.

– Men ser man på alt håndarbeidet som legges ned i hvert produkt, så skjønner man at prisen er deretter, forklarer han.

Derfor er det også kontraktsmarkedet som er det største for Eikund, og i særdeleshet det norske. Typiske kunder er hoteller, restauranter og næringsbygg. Utenom At Six i Stockholm har også Amerikalinjen i Oslo flere Eikund-produkter. Hos Michelin-stjernerestauranten Re-naa i Stavanger, er alt av tre laget av dem. Bord, stoler, bar og skuffer blant annet.

– Med tanke på en ny stjerne i Michelinguiden, så har jo det gitt oss litt ekstra oppmerksomhet også. Vi har også levert flere møbler til Finansparken i Stavanger, sier han.

For to uker siden deltok de på Stockholmsmessa, en viktig møteplass for alle med interesse for skandinavisk design. Deltakelsen førte til 15 nye kontakter, alle i nye og spennende markeder verden over.

– Her var det flere spennende high end-prosjekter blant annet i New York og Moskva. I tillegg har vi fått en forepørsel fra Kina. Den alene er verdt rundt to millioner kroner, forklarer Tengesdal.

Ingen tak

For nå skal de ha volumet opp. Etter tre år med omsetningsøkning, men røde tall, er den daglige lederen klar for å doble omsetningen nok en gang, og forhåpentligvis tjene penger.

– Mye skal gå galt om vi ikke kan klare å ta ut et positivt resultat i 2020. Ting ser veldig bra ut.

De første årene har de vært en oppstartsbedrift, men fra nyttår har de definert seg som en vekstbedrift. I dag jobber de med strategien for hvordan de videre skal skalere opp for å bli både størst og best mulig.

– Dette skal vi ikke nødvendigvis gjøre på kortest mulig tid, vi skal gjøre det med samme Eikund-kvalitet som alt annet. Samtidig kan vi ikke slakke for mye ned, for det er så stort potensiale der ute som vi må utnytte, sier han.

– Hvor stort?

– Faktisk er det ikke noe tak på hvor stort og suksessfullt dette egentlig kan bli. Vi har laget en god plattform og har 40 unike produkter i kofferten som kommer på løpende bånd de neste årene, sier Jørgen Tengesdal.

Gruvedrift kan gi 1000 nye arbeidsplasser

Med statlig og regional vilje kan utvinning av mineraler i Eigersund kommune og videreforedling totalt skape 1000 arbeidsplasser. Til høsten starter N…

PROFILEN: Målet er en besettelse

Det strider kanskje mot en uskreven naturlov at en ung gutt fra det milde Sør-Vestlandet er det som skal til for å gjenvinne begeistringen og troen på…