Om enhjørninger og ski-VM
Kronikk

Om enhjørninger og ski-VM

Jeg var nylig invitert til Halden for å holde foredrag om enhjørninger, entreprenørskap hotspots og utvikling av nye vekstbedrifter. Den spennende samtalen som fulgte med nærmere 300 deltakere gav mange refleksjoner på hvordan Norge er langt bak våre naboland på utvikling av nye vekstbedrifter.
19.september 2019 Av Christian Rangen, investor, serie-gründer, rådgiver

Hovedtema i Halden var såkalte enhjørninger. En enhjørning er en ung vekstbedrift, verdsatt til $1BN, eller 9MRD kroner, i siste runde med kapitalinnhenting. Selskapet trenger ikke være lønnsomt, det er prisen investorer i siste handel er villige til å bli med på. Med en slik prising, vil selskapet gjerne få inn mange hundre millioner i ny egenkapital, eller såkalt vekstkapital. Det er ikke alltid synonymt med suksess, men det gir et solid fortrinn da selskapet kan ansette flere og vokse raskere. I verden er det nå 390 slike enhjørninger. De fleste i Kina og USA, men man finner også enhjørninger i land som Frankrike, Columbia, Sveits og Sverige. I Norge har man enda ikke en eneste en. (med en litt annen definisjon, vil man kunne argumentere for at det finnes to, som har blitt solgt ut, men det er ikke i tråd med allmenn definisjon av enhjørninger).

Kompetanse

De siste årene har jeg hatt gleden av å jobbe i såkalte innovasjons øko-system verden over. Det som slår meg, når jeg kommer hjem igjen, er at vi snakker mye om behovet for kapital, vekstkapital og investorer. Men vi snakker lite om kompetansen som ligger bak denne kapitalen. Min erfaring de siste årene er at vi må jobbe strategisk for å utvikle riktig kompetanse – på alle sider av bordet. Dette betyr hos investorer, hos gründerne, hos engelinvestorer, hos styremedlemmer, hos bankene, hos bedriftene, i det offentlige og innovasjonsselskapene. Mange snakker om «kapital», men kun et fåtall har reelt sett kompetansen til å løfte denne kapitalen. Over de siste ni måneder har vi kjørt hundrevis av mennesker gjennom Scale Up! - en avansert læringssimulator for vekst i unge vekstbedrifter. Deltakerne har inkludert erfarne styremedlemmer, serie-gründere, akademikere, klyngeledere, investorer, næringslivstopper og såkalte «mentorer». Konklusjon? Kun et fåtall av disse klarer å gjøre de riktige valgene, utvikle en vekststrategi og sikre investorkapital til å realisere denne. Med et visst hjertesukk må vi erkjenne at kun et ytterst lavt antall av deltakerne har den minimumskompetansen som må til for å sikre tidlig vekstkapital til nye bedrifter. Det er en utfordring som er større enn en enkelt bedrift eller ett enkelt styre. Det er en systemsvikt og handler om hvordan vi bygger et nytt norsk næringsliv sammen.

På veien mot 20MRD

Her lokalt kom det nylig en gladnyhet, hvor statsministeren kunne annonsere nye 700 million til Nysnø Klimainvesteringer. Dette gjør samlet forvaltningskapital til 1,4MRD, eller 7 prosent av målet på 20MRD. Nysnø kommer til å investere disse midlene på en klok og forsvarlig måte, til sannsynligvis langt bedre effekt enn tapsavsetningen på 35 prosent (490M) finansdepartement har gjort. Nysnø er på vei mot 20MRD, men kunne de bidratt med mer? Kunne Nysnø blitt en kulturagent, en kompetanseagent, en multiplikator i miljøet som utvikler, utdanner og bygger tung investeringskompetanse hos nye investorer som vil inn i området? I utenlandske miljø ser vi at de beste investorene ikke bare er kapitalaktører, de er mer nettverk- og kompetanseaktører. De er tett på selskapene, de bidrar med strategi, markedskanaler, rekruttering, introduksjon mot nye markeder og ikke minst utvikling av neste investorsyndikat som kan løfte enda større beløp i neste runde. Kunne Nysnø tatt denne rollen?

Et kompetanseløft

For en ting har blitt klart, skal vi utvikle det nye næringslivet, så er dagens kultur, struktur og kompetanse fullstendig utilstrekkelig. Det som kreves må rett og slett sees på som et kompetanseløft på systemnivå. Det må trenes, det må utvikles, det må utvikles nasjonale kompetanseplaner innen nye områder. Det må tilrettelegges og satses. Det må trenes mer og det må heies. Mye. Først da kan vi gå for gull, eller bygge enhjørninger.

Tilbake til Halden forrige uke, her var det stor iver og interesse for diskusjonen om enhjørninger og vekstbedrifter. I løpet av dialogen her kom parallellen opp; vi reiser ut som stolt folkeslag og heier på menn på gressplener og kvinner på ski. Ski-VM er en identitetsfest som sitter dypt i den norske folkesjelen. Vi pakker sauebjeller, flagg og vikinghjelmer, setter oss på flyet og reiser verden rundt for å heie frem våre norske skiløpere. Det må vi fortsette med. Men skal vi virkelig bygge nye vekstbedrifter her i landet, klarer vi å få en tilsvarende folkebevegelse rundt nye bedrifter? Når Vic.AI henter 100MNOK fra GGV, eller NURX forandrer amerikansk helsevesen eller Blue Lice lanserer en banebrytende løsning på Aqua Nor; hvor er den norske heiagjengen da? Skal vi bygge et nytt, norsk næringsliv, må vi pakke noen flagg, ta med noen sauebjeller og heie frem en hel generasjon nye gründere som bygger et nytt Norge. Klarer vi det?

Andre liknende nyheter

Roboter på styremøtet: Fremtiden er nå!

I det pulserende forretningslandskapet for 2024 tar bedrifter steget inn i en ny æra, der roboter ikke bare er medhjelpere, men også støtter beslutnin…

NTP: En seier for Østlandet og Jernbaneprosjekter rundt Oslo

– Uten innsatsen til Rogalendinger i regjeringsapparatet hadde dette vært katastrofalt. Nå har vi fått noen plaster på såret, men såret er likefult åp…

Stavanger-selskapet Lingu vinner nasjonalt anbud med innovative løsninger

Stavanger-bedriften Lingu har nylig markert seg nasjonalt ved å vinne et omfattende anbud for digital språkopplæring, en milepæl som bekrefter selskap…

© Næringsforeningen 2019-2024 Sidekart Personvern og vilkår for bruk
Umbraco CMS fra MarkedsPartner