ONS-veteran: Vel verd pengene
Selv har Sandsmark vært med de siste 32 årene. Mandag morgen var han på plass kl 07 for å gjøre alt klart til åpningen, og de neste dagene vil han være på bedriftens stand i utstillingshall 2 fra morgen til kveld.
– Mitt forhold til ONS startet allerede da jeg gikk på S. Olav og dro på ekskursjon til utstillingshallen på slutten av 1970-tallet. Jeg husker enda hvordan vi samlet diverse kulepenner og caps vi kunne ta med oss, ikke minst et viskelær som gikk på batteri. Det var innovasjon den gangen.
Mento er en av de store veteranene på ONS. Det familieeide lokale selskapet ble startet i 1972 og har i dag 157 ansatte, med samme logo og samme eier som i starten. Bedriften leverer utstyr til installasjoner i Nordsjøen og med en rekke produkter har selskapet flere bein å stå på.
Udiskutabelt
– Det er aldri noen vurdering fra år til år om vi skal delta på ONS. Akkurat det er udiskutabelt. Som sponsor av Ryger Håndballklubb har vi også tilgang til vårt eget VIP-rom og toaletter, og kan servere smørbrød og drikke til dem som er innom. I løpet av disse ONS-dagene treffer vi 400-500 kunder som vi snakker med. Det gjør vi ikke om vi blir sittende på kontoret. Samtaler, møter, notater og leads følger opp etterpå. For oss koster det å delta en million kroner, og da bør vi ha noe igjen. Men det er absolutt. Verd investeringen.
For å selge
Klokken åtte i morges – i god tid før utstillingshallene åpen på dag 1 av ONS, var hele teamet fra Mento på plass på sitt faste sted i utstillingshallen på Tjensvoll.
– Vi er tjue personer til sammen som deltar, og teamet består både av leverandører fra utlandet og våre egne ansatte. Min primære oppgave er å snakke med kundene. De som vil selge noe får visittkortet til innkjøpssjefen, vi er her for å pleie kunder og å selge. Derfor har vi også en utstilling som viser både nye og eldre produkter vi kan tilby.
Stort behov
Sandsmark har selv vært på alle ONS-arrangementene i de 32 årene han har arbeidet i Mento.
– ONS er en messe som vokser, både i form av areal og i antall konferanser. Det er jeg veldig glad for. Det sier noe om behovet. I det ligger det også en mulighet for å lære noe, ikke bare for dem som kommer på besøk, men også dem som bruker mesteparten av tiden på stand.
Andre liknende nyheter
Inviterer næringslivet i Stavanger til India
India er en av verdens raskest voksende økonomier, og med en ny handelsavtale på trappene, ser mange norske bedrifter potensialet i å etablere nye par…
TV: Dette er viktig i statsbudsjettet
Næringsforeningen gir deg det du måt vite om statsbudsjettet for 2025.
Statsbudsjettet: Utpekt som tapere, men bidrar mest
Vi skal ha den dyreste strømmen, det svakeste universitetet de dårligste veiene og det verste jernbanetilbudet, foreslår regjeringen! Samtidig er det…